Ramnemark Ramnemark skrev:
Absolut. Jag vet inte varför du citerar mig, jag har bara försvarat att det är mer tid än 30 min som bör vara på fakturan. De flesta som gnäller om tider här på BH startar tidtagaren när dörren öppnas och stoppar den när dörren stängs. Allt annat ska vara gratis. Hantverkaren ska teleportera sig till jobbet, ha allt material från katalogen i bilen och helst avrunda nedåt.

Jag är emot när folk luras, jag har varit i samma sits mot en rörläggare, men jag är hantverkare själv och vet att de finns jobb runt omkring som inte alltid kunden ser. Sunt förnuft är bäst
En av anledningarna till jag ställde frågan var för att jag visste att du är hantverkare.
Självklart är det mer än 30 min men har svårt att tro att det är 3 timmar.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Hans tid på fastigheten? Men att ta sig dit ska han bjuda på? Självklart ska han ha betalt för allt som jobbet hos TS innebär, och det verkar inte TS förstå
Nej nej, tiden till och från arbetet är ”restid”. Det är inte gratis.
Sen är det upp till arbetsgivare, avtal om restid ska ersättas och av vem osv.

Igen Igen skrev:
Nej nej, tiden till och från arbetet är ”restid”. Det är inte gratis.
Sen är det upp till arbetsgivare, avtal om restid ska ersättas och av vem osv.
Pratar du inte om restid utanför arbetet nu? Jag kan inte säga att jag vet hur det ska vara, men på företaget jag jobbar på, andra företag mina vänner jobbar på, hantverkare jag anlitat så betalar du timpris när de kör från firman till dig.

, och så får man pröjsa när dom hänger hos Ahlsells och Dahls och käkar frukost, f-låt, hämtar tillbehör/delar.

• Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
Det är just sådana här trådar som gör att man gör allt för att undvika hantverkare. Skrävlare, dåliga på att ta folk, slarviga och allmänt otrevliga...precis som många inlägg här.
Hittar du en bra hantverkare som du litar på så håll för fan hårt i henom.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P Plankhus. skrev:
, och så får man pröjsa när dom hänger hos Ahlsells och Dahls och käkar frukost, f-låt, hämtar tillbehör/delar.
Jag vet inte hur andra gör, men jag brukar "stämpla ut" när jag fikar. Det gäller även när kunder bjuder på kaffe.

• Gilla
Daniel Holmqvist och 7 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Ah. Ja, det stämmer. Det är ju inte bara jag som hävdat det utan många med mig och det har granskats och kritiserats massmedialt. Jag hade lite svårt att tro det innan jag fick uppleva det själv, väldigt tydligt och konkret, genom exemplet jag tog upp.
Nivåerna kan diskuteras i all oändlighet men för småföretag som har bra att göra och ofta jobbar mot hushåll, skulle jag säga 100%, i alla fall häromkring. Alltifrån 20% och uppåt har diskuterats nationellt men det är svårt att avgöra eftersom mycket är fasta och avtalade priser och jobben har såpass stora variationer men att företagen höjt priserna kraftigt i samband med ROT finns inga tvivel om.

Folk tror att dom kommer undan billigare med ROT än under tiden före ROT varför efterfrågan på avdragbara tjänster ökat kraftigt, särskilt perioden fram till -16, sen gick det ner något. Ökad efterfrågan i kombination med kundernas pris-omedvetenhet har bäddat för att företagen kunnat dubbla sina priser utan större kritik, även om det varit granskning i media och viss kritik.

ROT är alltså i praktiken inget avdrag utan en statlig högbonus till byggföretagare som skadat hela samhället och missgynnat hushållen.

Ruffel Och Trix (ROT) Jag har inga problem med det själv för jag anlitar inte några företag men jag är förbluffad att vanligt folk går på det och än värre, fortfarande vill ha det.
Några 100% stämmer inte alls men det har säkert gått upp men allt höjs varje år, även löner, eller hur?
ROT-avdraget infördes 2008 om vi då räknar med att snittföretaget höjt med 2% per år från 2009-2019 vilket är helt normalt med tanke på ökade omkostnader. Detta blir då nästan 25% höjning. 2008 kostade en hantverkare i en större stad cirka 500kr inkl. moms per timme. Med 25% ökning på det blir timpriset istället 625kr/h. Där ligger många hantverkare idag (jag jämför med samma stad) så jag delar inte din bild, jag säger till och med att den är felaktig. Detta sker naturligt, man är konkurrensutsatt. Snarare kan konjunkturen ha gjort att vissa firmor lämnar högre fastpriser på vissa jobb som de inte behöver.

Hur menar du "stämplar ut"? om en privatkund bjussar på kaffe, skriver du på fakturan "avdrag för kaffepaus hos kund"?

P Plankhus. skrev:
Hur menar du "stämplar ut"? om en privatkund bjussar på kaffe, skriver du på fakturan "avdrag för kaffepaus hos kund"?
Nej men som sagt, jag noterar ankomst och avresetider samt om jag avbryter för annat, t.ex fika.

mudder mudder skrev:
Nej men som sagt, jag noterar ankomst och avresetider samt om jag avbryter för annat, t.ex fika.
Ok, låter vettigt dock tror jag att du tillhör den lilla skaran som gör det, notera att jag skrev tror.

• Gilla
mudder
  • Laddar…
S
T twoody skrev:
Är det ok att ta betalt fler timmar från kunder än vad man jobbar på en dag, tex om denna röris hade haft 10 stycken 30 min jobb,ska han då kunna fakturera 30 timmar den dagen och 70 mil?
Milen debiteras väl utifrån resväg från firman - kund.

Sen timmar, för mig skulle det vara helt OK om rörkrökarn gör 20 min jobb här och debiterar en timme.

Om han då lyckas göra 24st 20 minutersjobb på 8 timmar och därmed debiterar 24 timmar på dessa 8 timmar så kan jag inte annat än att lyfta hatten åt honom, sjukt bra planerat och väl värt pengarna.

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
P Plankhus. skrev:
Ok, låter vettigt dock tror jag att du tillhör den lilla skaran som gör det, notera att jag skrev tror.
Jag jobbar som snickare på en mindre firma. Börjar klockan 06:45 och slutar 16:00 och de flesta hantverkare här i trakten jobbar samma tider.
Det är 9 timmar 15 minuter. Men jag skriver bara 8 timmar på min tidlista varje dag.
Tiden till frukost, kaffe och lunch är därför inget som drabbar kunden.
Jag passar även oftast på att gå på toa på rasten trots att jag kan låta någon betala för det, och det är jag nog inte ensam om.

Tycker många har en skrämmande inställning mot hantverkare, som i de flesta fall (hoppas jag) gör sitt bästa för att göra kunden nöjd

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
M Mattias_Eson skrev:
Jag jobbar som snickare på en mindre firma. Börjar klockan 06:45 och slutar 16:00 och de flesta hantverkare här i trakten jobbar samma tider.
Det är 9 timmar 15 minuter. Men jag skriver bara 8 timmar på min tidlista varje dag.
Jag passar även oftast på att gå på toa på rasten trots att jag kan låta någon betala för det, och det är jag nog inte ensam om.

Tycker många har en skrämmande inställning mot hantverkare, som i de flesta fall (hoppas jag) gör sitt bästa för att göra kunden nöjd
Har svårt att tro att det finns kunder som ifrågasätter ett toalettbesök, måste man gå så måste man men det imponerande att du har lyckats synka dina toalett bestyr i samband med lunchen /rasterna.

M
M Mattias_Eson skrev:

Få betalt för att bajsa är ju det bästa
Dock jobbar jag på en stor firma och är på storbyggen, så det drabbar ju inte en privatperson på samma sätt.
Och vi kör allt som oftast på fast pris, men men .... chefen betalar för bajseriet

• Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Tyvärr är det just ditt sätt som gör att inte en enda hantverkare vill åka iväg på småjobb.
För man vet att det alltid blir ngt gnäll om tiden.
Ibland får man helt enkelt se till, löstes problemet, löste det sig snabbt och enkelt. Är jag nöjd med slutresultatet. Är svaret ja, då kanske man ska vara glad istället för att hitta saker att bestrida.
Nästa kund som ringer och " bara " vill ha hjälp, åker man inte till.
Och det är enbart tack vare dig.
Eller så kan hantverkaren vara tydlig med kostnaden innan så det inte blir något gnäll? Säger man att man kan ta det dagen efter då man bara är 1 mil bort och kunden går med på att vänta en dag, sen så debiterar man 7 mil ändå så blir det fel i min värld i alla fall. Det är även lämpligt att säga att man har en minimidebitering på 3h eftersom kunden annars kan tro att 1h betalt + reskostnad ska räcka för att fixa något som tar en kvart. Inte vara svårt att säga i förväg och gör man det bör man inte få många missförstånd sen kring fakturan.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.