55 225 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Medlem
· Västerbotten
· 215 inlägg
Hoppas alla inom branschen tar till sig av det som kommit fram i tråden ifall de inte redan arbetar så. Alltså att meddela kunder ifall man blir sen/tagit på sig mer jobb än man hinner med. Samt att tydliggöra för kunden i förväg kring prissättningen så att båda parter slipper de flesta problem med meningsskiljaktigheter sen när det är dags att ta betalt. Win/win.
Det enda rimliga är ju att den ena kunden betalar resan dit och den andra hem eller typ hälften var.B Biff Tannen skrev:
Det rimliga men hur många tror du gör det? kund A vet ju knappast om att han är och gör ett jobb åt kund B och tvärtom, finns förmodligen dom som upplyser kunden om det och delar på bilkostnaderna men säkert många som ser sin chans att tjäna enkla slantarmudder skrev:
Vad är problemet med att säga "tyvärr jag har inte tid"? då vet man det istället för att tro att han dyker uppT Tommynorskens skrev:Detta tycker jag är en lite dålig inställning av folk att "man skall vara glad för att hantverkaren kommer då han LOVAT" Jag förstår att saker kan inträffa som gör att jobb drar ut på tiden. Om nu hantverkare är erfarna och har koll så borde dem kunna säga med hyfsad säkerhet vilken dag de kan komma och hålla det, eller iallafall ringa och meddela att det tyvärr fått förhinder. Tyvärr inträffar det alltför ofta att hanverkare inte kommer på uttalad tid utan att höra av sig utan att man får jaga dem och fråga var de håller hus.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Jag såg det roligaste på länge härom dagen, ett företag som tog betalt av bytena/offren (kunderna) för att ansöka om sin extrabonus (ROT)T tobiast skrev:Ah. Ja, det stämmer. Det är ju inte bara jag som hävdat det utan många med mig och det har granskats och kritiserats massmedialt. Jag hade lite svårt att tro det innan jag fick uppleva det själv, väldigt tydligt och konkret, genom exemplet jag tog upp.
Nivåerna kan diskuteras i all oändlighet men för småföretag som har bra att göra och ofta jobbar mot hushåll, skulle jag säga 100%, i alla fall häromkring. Alltifrån 20% och uppåt har diskuterats nationellt men det är svårt att avgöra eftersom mycket är fasta och avtalade priser och jobben har såpass stora variationer men att företagen höjt priserna kraftigt i samband med ROT finns inga tvivel om.
Folk tror att dom kommer undan billigare med ROT än under tiden före ROT varför efterfrågan på avdragbara tjänster ökat kraftigt, särskilt perioden fram till -16, sen gick det ner något. Ökad efterfrågan i kombination med kundernas pris-omedvetenhet har bäddat för att företagen kunnat dubbla sina priser utan större kritik, även om det varit granskning i media och viss kritik.
ROT är alltså i praktiken inget avdrag utan en statlig högbonus till byggföretagare som skadat hela samhället och missgynnat hushållen.
Ruffel Och Trix (ROT) Jag har inga problem med det själv för jag anlitar inte några företag men jag är förbluffad att vanligt folk går på det och än värre, fortfarande vill ha det.
Ännu en härlig avgift som går rätt in på sista raden.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Hade "dom" kunnat ta detta till sig hade inte problemet funnits från början.P perlundstrom skrev:Hoppas alla inom branschen tar till sig av det som kommit fram i tråden ifall de inte redan arbetar så. Alltså att meddela kunder ifall man blir sen/tagit på sig mer jobb än man hinner med. Samt att tydliggöra för kunden i förväg kring prissättningen så att båda parter slipper de flesta problem med meningsskiljaktigheter sen när det är dags att ta betalt. Win/win.
Det är en attityd, inte en okunskap.
Det kommer fortsätta och eskalera såklart om man kan vinna på det.
Moderator
· Stockholm
· 52 566 inlägg
Fast, det beror väl på.
Jag har vid något tillfälle när det var ett väldigt litet jobb själv som kund föreslagit att vi kanske skall skippa ROT, det var typ en timmes arbete. Det känns inte riktigt rimligt att hantverkaren skall lägga kanske 20 - 40 minuter arbetstid mot skatteverket, bokföringen osv. För att jag skall få en prissänkning som motsvarar 20 minuters arbetstid.
Jag har vid något tillfälle när det var ett väldigt litet jobb själv som kund föreslagit att vi kanske skall skippa ROT, det var typ en timmes arbete. Det känns inte riktigt rimligt att hantverkaren skall lägga kanske 20 - 40 minuter arbetstid mot skatteverket, bokföringen osv. För att jag skall få en prissänkning som motsvarar 20 minuters arbetstid.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Självklart finns det ytterligheter.H hempularen skrev:Fast, det beror väl på.
Jag har vid något tillfälle när det var ett väldigt litet jobb själv som kund föreslagit att vi kanske skall skippa ROT, det var typ en timmes arbete. Det känns inte riktigt rimligt att hantverkaren skall lägga kanske 20 - 40 minuter arbetstid mot skatteverket, bokföringen osv. För att jag skall få en prissänkning som motsvarar 20 minuters arbetstid.
Det som är uppsatt som resekostnad är nog bara milersättning sen får du även betala timersättning för restiden. Antar att han avrundar 30min hos dig till en timme och sen en timme enkel väg i bilen. Reskostnaden är självklart en sak som det fuskas mycket med i hantverkarkretsar. Har en kompis som ifrågasatte reskostnaden hos en hantverkare då han kollat upp på google var killen bodde och såg att han la på 50%. I det fallet backade hantverkaren.L L0fstr0M skrev:Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Medlem
· Gävleborgs Län
· 84 inlägg
Apropå resekostnader så har det blivit orimligt dyrt.
Min förra Transporter av årsmodell 2013 kostade mig 93 kronor inkl.moms per mil och den nya ska straffas med "Bonus malus" som betyder ca. 11000:- i skatt varje år, vilket innebär att jag måste ta ut ännu högre reskostnader av mina kunder.
Min förra Transporter av årsmodell 2013 kostade mig 93 kronor inkl.moms per mil och den nya ska straffas med "Bonus malus" som betyder ca. 11000:- i skatt varje år, vilket innebär att jag måste ta ut ännu högre reskostnader av mina kunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 172 inlägg
Så det finns inga transportbilar som hamnar på "bonus" - sidan?mudder skrev:
Eller så här.
Rrrrr skrev:"Resekostnad" är oftast avgift för drivmedel och vad själva bilen kostar (leasing, service, utrustning osv).
Tyvärr blir man ju inte förvånad längre. Småföretagare i branschen har lärt sig av stat, kommun och större företag att vara avgiftskreativa och kreativa i att göra små saker dyra, en svensk specialitet, så tyvärr tror jag vi kommer se mkt mer av det du nämner.Bowman skrev: