Hoppas alla inom branschen tar till sig av det som kommit fram i tråden ifall de inte redan arbetar så. Alltså att meddela kunder ifall man blir sen/tagit på sig mer jobb än man hinner med. Samt att tydliggöra för kunden i förväg kring prissättningen så att båda parter slipper de flesta problem med meningsskiljaktigheter sen när det är dags att ta betalt. Win/win.
 
  • Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
B Biff Tannen skrev:
Fast oavsett bransch eller land:
Restid och reskostnadsersättning måste väl bygga på en faktisk nedlagd tid och kostnad? Om man åker till en stad 5 mil bort och betjänar två kunder intill varandra blir det ju absurt att fakturera för fyra enkelvägsresor när man gjort två.
Det enda rimliga är ju att den ena kunden betalar resan dit och den andra hem eller typ hälften var.
 
mudder mudder skrev:
Det enda rimliga är ju att den ena kunden betalar resan dit och den andra hem eller typ hälften var.
Det rimliga men hur många tror du gör det? kund A vet ju knappast om att han är och gör ett jobb åt kund B och tvärtom, finns förmodligen dom som upplyser kunden om det och delar på bilkostnaderna men säkert många som ser sin chans att tjäna enkla slantar
 
T Tommynorskens skrev:
Detta tycker jag är en lite dålig inställning av folk att "man skall vara glad för att hantverkaren kommer då han LOVAT" Jag förstår att saker kan inträffa som gör att jobb drar ut på tiden. Om nu hantverkare är erfarna och har koll så borde dem kunna säga med hyfsad säkerhet vilken dag de kan komma och hålla det, eller iallafall ringa och meddela att det tyvärr fått förhinder. Tyvärr inträffar det alltför ofta att hanverkare inte kommer på uttalad tid utan att höra av sig utan att man får jaga dem och fråga var de håller hus.
Vad är problemet med att säga "tyvärr jag har inte tid"? då vet man det istället för att tro att han dyker upp
 
Bowman
T tobiast skrev:
Ah. Ja, det stämmer. Det är ju inte bara jag som hävdat det utan många med mig och det har granskats och kritiserats massmedialt. Jag hade lite svårt att tro det innan jag fick uppleva det själv, väldigt tydligt och konkret, genom exemplet jag tog upp.
Nivåerna kan diskuteras i all oändlighet men för småföretag som har bra att göra och ofta jobbar mot hushåll, skulle jag säga 100%, i alla fall häromkring. Alltifrån 20% och uppåt har diskuterats nationellt men det är svårt att avgöra eftersom mycket är fasta och avtalade priser och jobben har såpass stora variationer men att företagen höjt priserna kraftigt i samband med ROT finns inga tvivel om.

Folk tror att dom kommer undan billigare med ROT än under tiden före ROT varför efterfrågan på avdragbara tjänster ökat kraftigt, särskilt perioden fram till -16, sen gick det ner något. Ökad efterfrågan i kombination med kundernas pris-omedvetenhet har bäddat för att företagen kunnat dubbla sina priser utan större kritik, även om det varit granskning i media och viss kritik.

ROT är alltså i praktiken inget avdrag utan en statlig högbonus till byggföretagare som skadat hela samhället och missgynnat hushållen.

Ruffel Och Trix (ROT) Jag har inga problem med det själv för jag anlitar inte några företag men jag är förbluffad att vanligt folk går på det och än värre, fortfarande vill ha det.
Jag såg det roligaste på länge härom dagen, ett företag som tog betalt av bytena/offren (kunderna) för att ansöka om sin extrabonus (ROT)
Ännu en härlig avgift som går rätt in på sista raden.
:)
 
L L0fstr0M skrev:
... Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
"Resekostnad" är oftast avgift för drivmedel och vad själva bilen kostar (leasing, service, utrustning osv).

Restiden är en del av dina 3 "arbetstimmar".
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bowman
P perlundstrom skrev:
Hoppas alla inom branschen tar till sig av det som kommit fram i tråden ifall de inte redan arbetar så. Alltså att meddela kunder ifall man blir sen/tagit på sig mer jobb än man hinner med. Samt att tydliggöra för kunden i förväg kring prissättningen så att båda parter slipper de flesta problem med meningsskiljaktigheter sen när det är dags att ta betalt. Win/win.
Hade "dom" kunnat ta detta till sig hade inte problemet funnits från början.
Det är en attityd, inte en okunskap.
Det kommer fortsätta och eskalera såklart om man kan vinna på det.
 
Fast, det beror väl på.

Jag har vid något tillfälle när det var ett väldigt litet jobb själv som kund föreslagit att vi kanske skall skippa ROT, det var typ en timmes arbete. Det känns inte riktigt rimligt att hantverkaren skall lägga kanske 20 - 40 minuter arbetstid mot skatteverket, bokföringen osv. För att jag skall få en prissänkning som motsvarar 20 minuters arbetstid.
 
Bowman
H hempularen skrev:
Fast, det beror väl på.

Jag har vid något tillfälle när det var ett väldigt litet jobb själv som kund föreslagit att vi kanske skall skippa ROT, det var typ en timmes arbete. Det känns inte riktigt rimligt att hantverkaren skall lägga kanske 20 - 40 minuter arbetstid mot skatteverket, bokföringen osv. För att jag skall få en prissänkning som motsvarar 20 minuters arbetstid.
Självklart finns det ytterligheter.
 
L L0fstr0M skrev:
Första gången jag anlitar löpande? Märkligt påstående. Vi bor mellan orten han befann sig på och orten han utgår ifrån. Han skulle ta oss på vägen. Så du tycker det är rimligt att debitera 7 mil istället för 1 mil som han faktiskt åkte? Han var ju redan ute på uppdrag i närheten av oss hos annan kund. Det blir ju löjligt höga resekostnader om det nu är det som kostar. Halvtimma arbete plus 1 mil i bil. Dessutom står det som enskild post 350 kr resekostnad.
Det som är uppsatt som resekostnad är nog bara milersättning sen får du även betala timersättning för restiden. Antar att han avrundar 30min hos dig till en timme och sen en timme enkel väg i bilen. Reskostnaden är självklart en sak som det fuskas mycket med i hantverkarkretsar. Har en kompis som ifrågasatte reskostnaden hos en hantverkare då han kollat upp på google var killen bodde och såg att han la på 50%. I det fallet backade hantverkaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Kanske sant ja :rofl:
Ingen fara. Det var nog första och sista gången
 
Apropå resekostnader så har det blivit orimligt dyrt.
Min förra Transporter av årsmodell 2013 kostade mig 93 kronor inkl.moms per mil och den nya ska straffas med "Bonus malus" som betyder ca. 11000:- i skatt varje år, vilket innebär att jag måste ta ut ännu högre reskostnader av mina kunder. Volkswagen Transporter parkerad i snölandskap vilket illustrerar diskussion om resekostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Peter_Ker
  • Laddar…
L
P bisterfinnen skrev:
Ingen fara. Det var nog första och sista gången
Domedagen är här :oops:
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hans tid på fastigheten? Men att ta sig dit ska han bjuda på? Självklart ska han ha betalt för allt som jobbet hos TS innebär, och det verkar inte TS förstå
 
  • Haha
Pecka Langer
  • Laddar…
mudder mudder skrev:
Apropå resekostnader så har det blivit orimligt dyrt.
Min förra Transporter av årsmodell 2013 kostade mig 93 kronor inkl.moms per mil och den nya ska straffas med "Bonus malus" som betyder ca. 11000:- i skatt varje år, vilket innebär att jag måste ta ut ännu högre reskostnader av mina kunder.[bild]
Så det finns inga transportbilar som hamnar på "bonus" - sidan?
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
T
Eller så här.
Rrrrr Rrrrr skrev:
"Resekostnad" är oftast avgift för drivmedel och vad själva bilen kostar (leasing, service, utrustning osv).
Bowman Bowman skrev:
Jag såg det roligaste på länge härom dagen, ett företag som tog betalt av bytena/offren (kunderna) för att ansöka om sin extrabonus (ROT)
Ännu en härlig avgift som går rätt in på sista raden.
:)
Tyvärr blir man ju inte förvånad längre. Småföretagare i branschen har lärt sig av stat, kommun och större företag att vara avgiftskreativa och kreativa i att göra små saker dyra, en svensk specialitet, så tyvärr tror jag vi kommer se mkt mer av det du nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.