S SueCia skrev:
Milen debiteras väl utifrån resväg från firman - kund.

Sen timmar, för mig skulle det vara helt OK om rörkrökarn gör 20 min jobb här och debiterar en timme.

Om han då lyckas göra 24st 20 minutersjobb på 8 timmar och därmed debiterar 24 timmar på dessa 8 timmar så kan jag inte annat än att lyfta hatten åt honom, sjukt bra planerat och väl värt pengarna.
S SueCia skrev:
Milen debiteras väl utifrån resväg från firman - kund.

Sen timmar, för mig skulle det vara helt OK om rörkrökarn gör 20 min jobb här och debiterar en timme.

Om han då lyckas göra 24st 20 minutersjobb på 8 timmar och därmed debiterar 24 timmar på dessa 8 timmar så kan jag inte annat än att lyfta hatten åt honom, sjukt bra planerat och väl värt pengarna.
Och om man hoppar över lunchen så kan man få in 25 timmar på ett dygn.
Jag har lyckats köra in 25 timmar på ett dygn men det var för att jag inte skrev dom sista timmarna efter midnatt på nästa dag.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
En hantverkare som har 7 mil till flera kunder tillsammans - ska han debitera 7 mils kostnad och restid till flera kunder samtidigt (dvs total resekostnad debiteras för var och en av kunderna)?
Ja?
Alla ska betala som att de vore den enda kunden på resan.
 
  • Wow
Freddedan
  • Laddar…
Fairlane
Två episoder från mitt yrkesliv:

1. En resa ner till Europa, 3 dagar (2 hotellnätter) och göra jobb hos 4 kunder som låg nära varandra.
Restid cirka 8 timmar, två nätter på hotell = 3000 kronor och flygbiljett 5000kr
Jag fördelade det så att alla fyra kunder fick betala för 2 restidstimmar och 2000 kr för resa och hotell. Utöver det fick de betala för de timmar jag var hos de, vilket varierade.
En del av hantverkarna (inte alla) här verkar anse att jag skulle fakturerat 8 timmars restid + 8000 kr för flyg/hotell till samtliga kunder? Varje kund borde väl betala resa från mitt kontor och rimligen även mina hotellnätter? att jag har 4 kunder på samma ort ska väl bara gynna mig?


2. En kund ringde och frågade om jag kunde vara med på ett möte som skulle vara 1-2 timmar långt i Jordanien. Jag svarade att visst kan jag det, men för att jag ska hinna ner i tid till mötet så var jag tvungen att åka dagen innan och efter mötet fanns det inte något flyg hem förrän dagen efter, vilket skulle innebära att jag inte kunde fakturera någon annan kund under 3 dygn. Dvs de skulle få betala för 24 timmar + flygresan + två hotellnätter.
Dvs jag var tydlig med kunden, vilket jag tror de uppskattade. Jag kunde helt enkelt bara rest ner och sen skickat en maffig faktura. Fakturan skulle vara korrekt, men jag misstänker att kunden skulle vara irriterad för att jag inte sa något innan.

Jag kanske är konstig, men jag gillar tydligheten och jag gillar att man är hygglig mot varandra, även om det innebär att man inte får alla jobb (det blev ingen resa till Jordanien).
 
  • Gilla
Maria T och 22 till
  • Laddar…
L L0fstr0M skrev:
Du låter bister. Och fördomsfull. Icke en bra kombination hörru. ;)
När jag har gjort ett jobb i Kina och förutsätter till nästa kund i Japan kan jag knappast ta ut kostnader fär restid och flygbiljett för en påhittad resan Sverige til Japan av den Japanska kunden. Detta hade varit affärsmässigt självmord.
Man tar ut vad det kostar.
 
  • Gilla
Puhnallen och 6 till
  • Laddar…
T
J Johan456 skrev:
Några 100% stämmer inte alls men det har säkert gått upp men allt höjs varje år, även löner, eller hur?
ROT-avdraget infördes 2008 om vi då räknar med att snittföretaget höjt med 2% per år från 2009-2019 vilket är helt normalt med tanke på ökade omkostnader. Detta blir då nästan 25% höjning. 2008 kostade en hantverkare i en större stad cirka 500kr inkl. moms per timme. Med 25% ökning på det blir timpriset istället 625kr/h. Där ligger många hantverkare idag (jag jämför med samma stad) så jag delar inte din bild, jag säger till och med att den är felaktig. Detta sker naturligt, man är konkurrensutsatt. Snarare kan konjunkturen ha gjort att vissa firmor lämnar högre fastpriser på vissa jobb som de inte behöver.
Som du såg på mitt exempel så var timpengen 4000 kr. eller strax därunder om man räknar in några km resor. Räknar man om verklig tid till kronor får man en högre siffra än hantverkarnas 600 kr. Däri ligger ROT-anpassningen av priset, och den är i runda slängar 100% häromkring.
De två företagen i mitt exempel hade normala timpengar officiellt men exemplet visar att den verkliga timpengen är mångdubbelt högre. Även om de installerat pannan på min tid, tio timmar, hade timpengen blivit 2000 kr.

Kort innebär det att företagarna i princip nollar ROT-avdraget, de lägger alltså till ROT-avdraget i sitt pris.
Ingen exakt vetenskap och varierar säkert mycket.
Det är klart att företagen inte redovisar den högre siffran, de säger att timpengen är ex vis 600 kr men omräknat i arbetad tid och kronor blir den mkt högre.

Det skulle inte falla väl ut i folks öron om man sa att man tog 2000 - 4000 kr/timme.

Därav alla klagomål och förfrågningar hur 600 kr / x antal timmar kan generera x kr i fakturan.
Svaret är resor, administration och vad det nu kan vara för kreativa lösningar man har för att inte röja det verkliga priset man vill ha ut per timme.
 
  • Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Milen debiteras väl utifrån resväg från firman - kund.

Sen timmar, för mig skulle det vara helt OK om rörkrökarn gör 20 min jobb här och debiterar en timme.

Om han då lyckas göra 24st 20 minutersjobb på 8 timmar och därmed debiterar 24 timmar på dessa 8 timmar så kan jag inte annat än att lyfta hatten åt honom, sjukt bra planerat och väl värt pengarna.
Ja hade denna hantverkare fakturerat 1 timme så hade det inte varit ett problem, men nu handlar det om tre.
Och skulle någon fakturera 72 tim på en 8 tim arbetsdag så skulle jag iallafall kalla det bedrägeri.
Fakturerar du mer än vad du jobbar så är du oärlig och lurar folk.
 
  • Gilla
bling och 3 till
  • Laddar…
P Pluggad skrev:
När jag har gjort ett jobb i Kina och förutsätter till nästa kund i Japan kan jag knappast ta ut kostnader fär restid och flygbiljett för en påhittad resan Sverige til Japan av den Japanska kunden. Detta hade varit affärsmässigt självmord.
Man tar ut vad det kostar.
Sluta tramsa med utlandsjämförelse. Det är helt irrelevant, speciellt eftersom det är en helt annan bransch
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fast oavsett bransch eller land:
Restid och reskostnadsersättning måste väl bygga på en faktisk nedlagd tid och kostnad? Om man åker till en stad 5 mil bort och betjänar två kunder intill varandra blir det ju absurt att fakturera för fyra enkelvägsresor när man gjort två.
 
  • Gilla
bling och 6 till
  • Laddar…
T
L L0fstr0M skrev:
Han var här 30 minuter.

Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-

Montören kanske åkte till dig på åkgräsklippare. Sånt tar tid, det måste vi respektera och ha förståelse för.
 
  • Haha
  • Gilla
L0fstr0M och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hempularen skrev:
Påstår firman att de kört 7 mil just för arbetet hemma hos mig, då skall de också ha kört 7 mil just för mitt projekt, annars är det bedrägeri. Sedan kan det i praktiken aldrig bli en millimeterrättvisa om det handlar om samkörning, men självklart skall jag som kund ha en viss rabatt om en längre körsträcka gäller två olika uppdrag.
Amen
 
Var glad att det bara tog en ½ timme att fixa det hela. Tyder på viss kompetens. Kompetens kostar.
En del har dessutom flera prisnivåer.
En grundnivå, en där kunden tittar på och en annan när kunden hjälper till.
 
[QUOTE="Man måste dock få in 8h per dag för att det ska gå ihop.[/QUOTE]
När jag arbetade som systemutvecklare kanske det egna önskemålet var att få in betalt för 8 timmar/dag (= 100 % debiteringsgrad). Om man kunde debitera 55 % av dagens arbetstid var det mera normalt. Resten var då oftast utveckling som inte kunde debiteras direkt till kund.
 
Mikael_L
S sebastiannielsen skrev:
Ta detta exempel: En hantverkare åker ut till din granne och gör ett jobb, och sedan går direkt till dig, och gör ett jobb, utan att bilen rullar en millimeter mellan jobben.
Trots det, så har hantverkaren rätt att ta ut priset för en skenbar resa (milkostnad + timkostnad) tillbaka till arbetsplatsen, och en skenbar resa tillbaka till dig (framkörning milkostnad + timkostnad) - precis som om arbetena hade gjorts på olika dagar.
Du verkar tro att det finns någon generell sådan här rättighet, typ skriven i lagboken eller så.
Men du har tyvärr helt fel. Det finns inte alls någon sådan rättighet.

Jo, om parterna har avtalat så..., ni kan t.o.m avtala att kunden får betala en tusenlapp för varje snorkråka du lyckas pillra ur näsan.

Men avtalslöst har du bara rätt att ta ut från kunden vad som är skäligt. Och i rätten är det mycket möjligt att du åker dit så det sjunger om det när skäligheten i dina "skenbara resor" bedöms.
 
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
P Plankhus. skrev:
Fast och andra sidan ska man väl vara jävligt nöjd om man får tag i en röris som dyker samma dag som han har lovat att komma.
Detta tycker jag är en lite dålig inställning av folk att "man skall vara glad för att hantverkaren kommer då han LOVAT" Jag förstår att saker kan inträffa som gör att jobb drar ut på tiden. Om nu hantverkare är erfarna och har koll så borde dem kunna säga med hyfsad säkerhet vilken dag de kan komma och hålla det, eller iallafall ringa och meddela att det tyvärr fått förhinder. Tyvärr inträffar det alltför ofta att hanverkare inte kommer på uttalad tid utan att höra av sig utan att man får jaga dem och fråga var de håller hus.
 
M
T Tommynorskens skrev:
Detta tycker jag är en lite dålig inställning av folk att "man skall vara glad för att hantverkaren kommer då han LOVAT" Jag förstår att saker kan inträffa som gör att jobb drar ut på tiden. Om nu hantverkare är erfarna och har koll så borde dem kunna säga med hyfsad säkerhet vilken dag de kan komma och hålla det, eller iallafall ringa och meddela att det tyvärr fått förhinder. Tyvärr inträffar det alltför ofta att hanverkare inte kommer på uttalad tid utan att höra av sig utan att man får jaga dem och fråga var de håller hus.
Oftast då det händer att man måste jaga dom är för att dom tar på sig mer jobb en vad dom klarar av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.