A
E El-Löken66 skrev:
Kanske finns något elstängsel med 1 cm höjd? Så kunde ni sluppit sniglar också.
Man påstår ju också att stackmyror förhindrar att orm ska finnas i närheten...
Men om det stämmer det vete tusan..

E
Maskintok skrev:
Man påstår ju också att stackmyror förhindrar att orm ska finnas i närheten...
Men om det stämmer det vete tusan..
Hur då, ormen flyr av kittelangreppet eller?

• Gilla
nwin och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det är så många egentligen som vill ha orm, rådjur, vildsvin, mördarsniglar eller varg i sin trädgård.
Men många vill säkert att djuren ska finnas. Men inte i ens egen trädgård.

Tror därför att det är ytterst få som verkligen menar det dom skriver när man läser att man ska låta tex. Huggormar vara när man ser dom i sin trädgård.
T.o.m naturvårdsverket har förstått att man inte vill ha huggorm i sin trädgård.

Jag säger inte att man ska döda en huggorm. Men jag kan faktiskt ha förståelse för dem som väljer den lösningen. Sen om det är rätt eller inte får andra avgöra.
Jag skulle personligen inte vilja ha massa huggormar på min tomt.

Jag har vad jag kan minnas aldrig kört på en orm eller snok med gräsklipparen. Däremot har jag med krattans hjälp slängt bort huggorm på min förra fastighet 3-4 ggr.

Idag hade jag ihjäl en kopparödla med gräsklipparen. Såklart valde ”gräsklipparen” att avlägsna huvudet från kroppen.
Jag har bott i denna fastighet i 4 år. Såklart händer detta när denna tråd blommar som bäst.:crysmile:

En död kopparödla ligger på en röd kratta mot en mossig markbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Nä jag har både läst och hört att stackmyror skulle ge sig på orm och släpa med sig till stacken.. redan döda är jag inte förvånad över.. Men levande... vete tusan..

A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tror inte det är så många egentligen som vill ha orm, rådjur, vildsvin, mördarsniglar eller varg i sin trädgård.
Men många vill säkert att djuren ska finnas. Men inte i ens egen trädgård.

Tror därför att det är ytterst få som verkligen menar det dom skriver när man läser att man ska låta tex. Huggormar vara när man ser dom i sin trädgård.
T.o.m naturvårdsverket har förstått att man inte vill ha huggorm i sin trädgård.

Jag säger inte att man ska döda en huggorm. Men jag kan faktiskt ha förståelse för dem som väljer den lösningen. Sen om det är rätt eller inte får andra avgöra.
Jag skulle personligen inte vilja ha massa huggormar på min tomt.

Jag har vad jag kan minnas aldrig kört på en orm eller snok med gräsklipparen. Däremot har jag med krattans hjälp slängt bort huggorm på min förra fastighet 3-4 ggr.

Idag hade jag ihjäl en kopparödla med gräsklipparen. Såklart valde ”gräsklipparen” att avlägsna huvudet från kroppen.
Jag har bott i denna fastighet i 4 år. Såklart händer detta när denna tråd blommar som bäst.:crysmile:

[bild]
Synd på ödlan..
Men det är inte mycket att göra...
hinner de inte undan så hinner de inte..

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har ingen ormfobi.
Och nä de gångerna som jag testat att skrämma i väg ormen så har den inte försökt att ringla iväg utan blivit mer vad som synes skrämd och rullat ihop sig och vässt.

blivit biten jag blivit, första gången var jag liten och höll på nere vid en bäck, stack in handen under en lada och det brände till.
på akuten så sa de att det var ormbett.

sista gången var för något år sedan när jag höll på med att rensa ut ur ett gammalt spannmålsmagasin.. fullt i råttskit och råttor..
klev på en orm i mörkret och den träffade precis ovanför stövelskaftet.. låga stövlar men ändå...
Har haft många möten med orm i skog och mark.. Men det är inte ofta att det fungerat med att Stampa till inte..
Hoppas du tillhör den friska skaran, och inte for alltför illa av betten!
Apropå din sistnämnda incident hade jag hellre blivit biten av en orm än en råtta, om jag fick välja.

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hoppas du tillhör den friska skaran, och inte for alltför illa av betten!
Apropå din sistnämnda incident hade jag hellre blivit biten av en orm än en råtta, om jag fick välja.
Nä då svullen vid betet annars så var det lugnt.
Men det finns ju de som inte bara blir rädda/chockade så de nästan avlider när de stöter på orm utan även de som har underliggande sjukdomar, besvär som kan bli livshotande vid bett..

blivit biten av råtta också.. la handen på vattenkran i ladugården.. smack sa det..
Men då fick jag infektion i såret..

• Gilla
fsn
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä då svullen vid betet annars så var det lugnt.
Men det finns ju de som inte bara blir rädda/chockade så de nästan avlider när de stöter på orm utan även de som har underliggande sjukdomar, besvär som kan bli livshotande vid bett..

blivit biten av råtta också.. la handen på vattenkran i ladugården.. smack sa det..
Men då fick jag infektion i såret..
Det glädjer mig att du inte blev skadad av ormbetten!
Råttor har väl diverse sjukdomsframkallande bakterier i truten, så det lät inte lockande, nej. Huga.
(OT, men mitt ex blev biten av en vild iller som tagit sig in hos hönsen. 'Du går inte härifrån förrän jag skrivit ut en penicillinkur!' domderade läkaren på vårdcentralen vid besöket.)

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Det glädjer mig att du inte blev skadad av ormbetten!
Råttor har väl diverse sjukdomsframkallande bakterier i truten, så det lät inte lockande, nej. Huga.
(OT, men mitt ex blev biten av en vild iller som tagit sig in hos hönsen. 'Du går inte härifrån förrän jag skrivit ut en penicillinkur!' domderade läkaren på vårdcentralen vid besöket.)

råttor bär ofta på mycket bakterier i både päls och mun..
bra läkare som tog bra beslut(y)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om någon vill läsa Bibeln står där om ormen i Första Mosebok, kapitel 3 vers 14 och 15. Precis i början av Bibeln, för den som inte gillar att bläddra.
Texten stämmer inte överens med nutida svensk lagstiftning, tråkigt nog.

A
Om någon vill läsa Bibeln står där om ormen i Första Mosebok, kapitel 3 vers 14 och 15. Precis i början av Bibeln, för den som inte gillar att bläddra.
Texten stämmer inte överens med nutida svensk lagstiftning, tråkigt nog.
:rofl:tur att man inte är troende

F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Jag kan inte se om det är en huggorm eller en snok. Dom kan vara väldigt lika till utseendet men snokar flyr och huggormen ligger kvar i försvarsställning. Snoken är väldigt svår att få tag på. Jag har haft en piasavakvast där jag vet att ormen brukar uppehålla sig. Jag rullar runt ormen med kvasten ganska hårt ,efter ett tag så blir ormen helt lealös och lägger sig uppochner, då har den givit upp och spelar död, gå inte i närheten för då är den farlig riktigt på bettet så att säga. När detta inträffar så brukar dom flytta någon annanstans för mig har det lyckats alltid men naturligtvis kan massagen upprepas om det inte hjälpte första gången.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Karlia
Jättekonstigt, hos mig försvinner huggormarna snabbt när jag kommer nära. Jag var glad över att lyckas ta en bild. Tror inte att småländska huggormar beter sig annorlunda.

• Gilla
Boende45 och 3 till
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
:rofl:

LYSSNA NOGA!
OM NI HAR ORM I TRÄDGÅRDEN OCH NI VILL FLYTTA DEN, KONTAKTA NÄRMASTE HERPETOLOGISKA FÖRENING SOM KAN HJÄLPA ER!
SVERIGES HERPETOLOGISKA FÖRENING KAN VIDAREBEFORDRA KONTAKTUPPGIFTER TILL NÄRMASTE LOKALA FÖRENING!

• Gilla
  • Älska
Fisken12 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.