A
S skaraborgsfakir skrev:
Skojigt : lämnar du in ditt svenska medborgarskap ?
Och sedan lämnar landet direkt ?
Vad beträffar huggorm så är det förbjudet att avsiktligt döda den. Det är inte ett brott att köra över den med bilen ute på landsvägen men om man kör över den i sin trädgård med bilen efter att ha parkerat och då fått syn på den så är det ett brott.

Med ditt resonemang : får jag gå fram till killarna som driftar med sina bilar på kvällarna och skjuta sönder motorn ? eller kanske snarare ta släggan till motorn ??
Är detta stadsfolks synen?
att det är okej om ni kör över en orm, örn, ren, järv mm medans landsbygdsbefolkningen inte får ens röra något enligt er..

Inget säger någonting om vad jag har gjort eller inte gjort..
Samma sak med detta som med det trams ni körde i annan tråd.. om glykol...

• Gilla
uuu
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Inte enligt Naturvårdsverket.
Läs gärna tråden så slipper allt upprepas.
Jag hittar inget i tråden om vad Naturvårdsverket säger om snok. Bara ett citat som rör huggorm.

E
useless useless skrev:
Jag hittar inget i tråden om vad Naturvårdsverket säger om snok. Bara ett citat som rör huggorm.
Nu var det ju just huggorm vi diskuterade.
Men alla ormar är fridlysta och grundregeln är att dessa inte ska röras.

Undantagen gäller för huggorm på egen tomt.

N
Blir både ledsen och glad när jag läser denna tråd.

Ledsen över att se vilken egoism en del människor besitter när de anser sig ha rätten att döda det som inte passar in i deras ideala värld. Noll respekt för att vi delar naturen med andra levande varelser som gör stor nytta när det gäller att upprätthålla balansen i ekosystemet.

Glad när jag ser hur många som faktiskt inser det faktum att människan inte är alenarådande utan att vi just delar denna planet med andra som även de har rätt till sitt liv.

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 15 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är detta stadsfolks synen?
att det är okej om ni kör över en orm, örn, ren, järv mm medans landsbygdsbefolkningen inte får ens röra något enligt er..

Inget säger någonting om vad jag har gjort eller inte gjort..
Samma sak med detta som med det trams ni körde i annan tråd.. om glykol...
Är det favoritargumentet, att så fort någon inte håller med dig, är personen 'stadsfolk'? Den som inte vill döda en massa vilda djur som en är rädd för, är alltså automatiskt stadsbo?

Jag gillar ormar, de är fascinerande djur. Något av det gulligaste som finns är när de nykläckta snok-ungarna kommer fram från dyngestan i augusti-september. De är så små att de går att hålla i handen, och sträcker ut sin alldeles perfekta kluvna mini-tunga och väser :heart:.
(Du kan ju fundera över var sagda gödselhög befinner sig i för typ av omgivning, en stad eller....?)

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Ormar undviker kontakt med människor men det vet du säkert redan. Jag hade en huggorm på mitt förra boende som gillade att sola sig bredvid mig men den fick dö genom halshuggning. Spraya med något illaluktande vid tomtgränsen.
F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]

Maskintok skrev:
har för mig att polisen på 11414 ska kunna ge korrekt kontakt..
Ring Skansen i så fall, är fel forum isf. med 11414. 11414 är till för brott.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
F Fisken12 skrev:
O Herregod!Vågar inte se på bilden ;)
Vi ska vara medvetna om folk som tröttnat på sina slangar och på sommartid tycker de ska få sin frihet. Inte kul att få en boaorm i toaletten!

• Gilla
1
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det favoritargumentet, att så fort någon inte håller med dig, är personen 'stadsfolk'? Den som inte vill döda en massa vilda djur som en är rädd för, är alltså automatiskt stadsbo?

Jag gillar ormar, de är fascinerande djur. Något av det gulligaste som finns är när de nykläckta snok-ungarna kommer fram från dyngestan i augusti-september. De är så små att de går att hålla i handen, och sträcker ut sin alldeles perfekta kluvna mini-tunga och väser :heart:.
(Du kan ju fundera över var sagda gödselhög befinner sig i för typ av omgivning, en stad eller....?)
svarar med samma som man ger emot mig.
Enda som har problem med en gödselstack är en stadsbo... annars skulle de inte försöka ändra på landsbygden...till det sämre..

Maskintok skrev:
Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Gör tomten orm-ovänlig
Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna.

Du kan till exempel:

• ta bort rishögar
  • sätta finmaskigt nät för hål i husgrunder
  • kontrollera näten för källarventiler
  • hålla gräset kortklippt
  • se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.
Man kan också lära barnen om ormar, på så sätt får man bort rädslan. Jag själv är inte rädd för ormar men det beror på att jag lärt mig om dessa. Likaså andra djur som spindlar tex. Vi har tur som borr i Sverige på så sätt! Fobier ska inte odlas utan bekämpas.

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
A
blomknopp blomknopp skrev:
Man kan också lära barnen om ormar, på så sätt får man bort rädslan. Jag själv är inte rädd för ormar men det beror på att jag lärt mig om dessa. Likaså andra djur som spindlar tex. Vi har tur som borr i Sverige på så sätt! Fobier ska inte odlas utan bekämpas.
Nu har jag varken skräck eller fobi, rädsla.
Jag har haft alldeles för mycket orm kontakt för det. äger skiften i de orm rikaste områden här omkring. trakten är känd för sin andel av huggormar i antal.
stugägarna ringer Anticimex varje år över detta..

blivit biten själv och haft anställda som blivit bitna.. Där var facket roliga som krävde åtgärder emot ormarna.. :rofl:

• Wow
blomknopp
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

det är stor skillnad på snok & huggorm...snoken är inte farlig för djur & folk

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
ja de är komiska fackförbunden
Ja vad skulle jag som arbetsgivare göra åt ormarna?
gå före och flytta på dem eller va de nu tänkte sig... Blev inget av det iallafall till slut... För då hade vi redan röjt klart... :rofl:

• Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.