Jag har raderat några inlägg som var osakliga. /Moderator

• Gilla
Johannesbook och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför är hund mer störande?
Varför skulle man se upp så att man inte kör över den med klipparen? ormar är känsliga för vibrationer, så de kommer att flytta på sig innan man hunnit dit med klipparen..
Skulle vara en batteri härk då.. Men även denna avger vibrationer i marken..
Hundar låter mer och lägger större högar. Bits mer gör de också.

• Gilla
Micael S och 10 till
  • Laddar…
Har snok både på land och i vattnet. De tar lång omväg runt bryggan när den/de simmar förbi.
Är de på land t.ex. vid bryggan förflyttas den vänligt och bestämt till en plats ganska långt bort från oss människor.
Hunden försökte fånga en snok förra veckan, det blev mycket dregel och harkel/hostningar så de har något ämne på skinnet som skydd.

• Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför är hund mer störande?
Varför skulle man se upp så att man inte kör över den med klipparen? ormar är känsliga för vibrationer, så de kommer att flytta på sig innan man hunnit dit med klipparen..
Skulle vara en batteri härk då.. Men även denna avger vibrationer i marken..
Ev, va? Om du gör ett tankeexperiment med ormar som beter sig som hundar; låter och luktar illa, jagar andra djur ”vill fram och hälsa” etc, hur hade du känt för de ormarna?

Och nej, jag har fått bromsa på åkgräsklipparen för att inte köra på orm. Jag har också råkat gräva av orm med grävaren. Jag är helt säker på att jag förr eller senare kommer råka skada en med trimmern om jag slår gräs vid stenar utan att se mig för.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
farliga för både katt & hund
Går ju bra oftast för stadsfolk..som har nära till veterinären.. på landsbygden så finns det sällan öppettider när det sker eller så är avståndet för långt...

A
D Daniel 109 skrev:
Nej, de klättrar inte. De är marklevande.

Det är fullständigt onödigt att döda dem.
Jo nog kan de slingra sig upp i träd mm..

Till TS

Ormar är en del av vår natur och nyttodjur som lever på sork och möss. Det är alltid bra att lära sig om naturen, då blir den mindre hotfull.

Jag uppfostrades av min pappa att se ormar som ett naturligt inslag, vid vår sommarstuga vid kusten hade vi mängder av huggorm. Tills en dag då jag i 10-års ålder hoppade ner från en sten rakt på en huggorm. Jag blev inte biten men skrämd, inte minst av det väsande ljudet. Jag utvecklade närmast en fobi för orm, oavsett art.

Sedan länge bor jag mitt i naturen med snokar och huggormar, svarta och tecknade. Jag blev så trött på min egen rädsla och den begränsning den medför och bestämde mig för att göra något annat än att springa iväg med bultande hjärta.

Det hjälper att konfrontera ormarna, de anfaller inte. Nu i april när jag fotade småfåglarna så dök de upp i ögonvrån, jag har alltid osynliga ormglasögon på mig så jag visste direkt vad det var. Jag har fotat en del orm under tiden vi bott här, började med snokar.

Jag fotade dessa under ca 10 minuter, utan att börja svettas eller skrika. En privat KBT lektion. Jag tycker inte det är trevligt men det hjälper mot irrationell rädsla. Första dagen två stycken, andra dagen var de fem stycken.

Någon som vet varför ormarna har ett silverfärgat skinn? Har de nyss ömsat skinnet?

Två ormar med silverfärgat skinn på lövrik skogsmark som visar tecken på att ha ömsat skinn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två huggormar på ett lager av torrt gräs och grenar, en möjligen nyömsad med silverfärgat skinn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
pjgb och 12 till
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Till TS

Ormar är en del av vår natur och nyttodjur som lever på sork och möss. Det är alltid bra att lära sig om naturen, då blir den mindre hotfull.

Jag uppfostrades av min pappa att se ormar som ett naturligt inslag, vid vår sommarstuga vid kusten hade vi mängder av huggorm. Tills en dag då jag i 10-års ålder hoppade ner från en sten rakt på en huggorm. Jag blev inte biten men skrämd, inte minst av det väsande ljudet. Jag utvecklade närmast en fobi för orm, oavsett art.

Sedan länge bor jag mitt i naturen med snokar och huggormar, svarta och tecknade. Jag blev så trött på min egen rädsla och den begränsning den medför och bestämde mig för att göra något annat än att springa iväg med bultande hjärta.

Det hjälper att konfrontera ormarna, de anfaller inte. Nu i april när jag fotade småfåglarna så dök de upp i ögonvrån, jag har alltid osynliga ormglasögon på mig så jag visste direkt vad det var. Jag har fotat en del orm under tiden vi bott här, började med snokar.

Jag fotade dessa under ca 10 minuter, utan att börja svettas eller skrika. En privat KBT lektion. Jag tycker inte det är trevligt men det hjälper mot irrationell rädsla. Första dagen två stycken, andra dagen var de fem stycken.

Någon som vet varför ormarna har ett silverfärgat skinn? Har de nyss ömsat skinnet?

[bild] [bild]
har för mig jag läst någonstans om att de har en sliverrand vid viss tid på året...
Kanske parning?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
E
F Fisken12 skrev:
:crysmile::crysmile:Det kan jag lova!Hade den vänt åt andra hållet, hadde jag inte tat någon bild alls!Jag har respekt och vill aldrig skada eller göra ormen aggressiv men man kan trampa på den på kvällen eller när jag klipper gräset. Hoppas vi klarar oss bredvid varandra ;):crysmile:!Tack för att ni som skrivit och lugnat situationen!Ha en fin sommar!
Du kar detta?

Förpackning för The Vault vibrations- och ljudskrämma som avskräcker gnagare och ormar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sant och ursäkta mig.
Men TS verka faktiskt ganska orolig och rädd för den där slangen... Så då rekommenderar jag hellre att vederbörande får korrekt information hur man skyddar sig än blir orolig eller biten.. stress, oro kan skapa ohälsa, är det detta vi ska frambringa genom att hålla på med Jonas på skansen?

lära ungarna om naturen gör man inte med orm i trädgården..
orm i trädgården har man inte. och har staten något att säga om detta så kan de hämta sitt jävla husdjur... För de ska då inte vara på min fastighet...
Skojigt : lämnar du in ditt svenska medborgarskap ?
Och sedan lämnar landet direkt ?
Vad beträffar huggorm så är det förbjudet att avsiktligt döda den. Det är inte ett brott att köra över den med bilen ute på landsvägen men om man kör över den i sin trädgård med bilen efter att ha parkerat och då fått syn på den så är det ett brott.

Med ditt resonemang : får jag gå fram till killarna som driftar med sina bilar på kvällarna och skjuta sönder motorn ? eller kanske snarare ta släggan till motorn ??

• Gilla
  • Wow
  • Haha
eded och 5 till
  • Laddar…
E
S skaraborgsfakir skrev:
Vad beträffar huggorm så är det förbjudet att avsiktligt döda den. Det är inte ett brott att köra över den med bilen ute på landsvägen men om man kör över den i sin trädgård med bilen efter att ha parkerat och då fått syn på den så är det ett brott.
Inte enligt Naturvårdsverket.
Läs gärna tråden så slipper allt upprepas.

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lära ungarna om naturen gör man inte med orm i trädgården..
orm i trädgården har man inte. och har staten något att säga om detta så kan de hämta sitt jävla husdjur... För de ska då inte vara på min fastighet...
staten håller inte rätt på sina andra husdjur heller...bara att göra det ogästvänligt för statens husdjur

• Gilla
1
  • Laddar…
A
S skaraborgsfakir skrev:

Med ditt resonemang : får jag gå fram till killarna som driftar med sina bilar på kvällarna och skjuta sönder motorn ? eller kanske snarare ta släggan till motorn ??
Vad du gör och inte gör är på ditt ansvar.
driftar?
Menar du sladdar runt så skriv det då.

Vad det gäller statens ohyra så ska inte stadsfolk tala om för bönder och landsbygdsfolk vad som gäller eller hur man gör..sitta och tala om att man ska lämna landet.. gå och krama dina ormar du istället.

Redigerat:
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
staten håller inte rätt på sina andra husdjur heller...bara att göra det ogästvänligt för statens husdjur
Ja det får bli slut på en massa krångel..
Ska köpa några såna där grejer som El-Löken66 visade upp..
Vad gäller renar och annat sattyg staten håller på med får vi se..

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
skoge skoge skrev:
du behöver nog inte vara värst orolig...du har ju barn att skydda
Ja. Det är det mest oroande av alltihop. "Ungar! Spring och göm er medans er modige far, dödar den livsfarliga snoken"!
Folk som inte kan respektera annat liv, skall inte ha barn.

Och jo.
Du skryter över hur du urskillningslöst massakrerar harmlösa djur. Tydligen för att den förhatliga "staten (miljöåklagaren?)" anser de vara värdefulla. Så istället för att ge dig på staten, där du kommer att åka på däng, får snokarna hacka i bitar istället. Mycket manligt!

Staffans

• Gilla
  • Haha
Bullfrog46 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.