75 958 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
Jo, jag vet att spindlar är bra, men jag får kalla kårar varje gång jag ser en (iaf av lite större sort). Ser jag en tarantel på TV så drar jag upp fötterna i soffan. Väldigt manligt, jag vet...P pmd skrev:
Det är troligen någon slags fobi.
De flesta flygande insekter klarar jag, men många andra kryp som lever på marken är inte något jag hoppar högt av glädje över.
Ormar har jag inga större problem med, men de har ju inga ben alls
läste senast idag att botemedel till djur som blivit bitna... fattas... illa..TorpAnders skrev:Min kraftfulla vältränade hanhund på 35 kg, dog av en huggorm...han var nyfiken och fick den i nosen..så helt ofarliga är dom inte.
Inget vi som 10 åringar brydde oss i när vi letade och samlade på ormar oavsett sort.
Våra mödrar var dock inte helt oberörda som jag minns det när vi endast i shorts, barfota och med en klyka drog på jakt med oftast gott resultat.
Elstängsel kan vara något. Låg nivå förståss och klippa under med en trimmer så inte gräs kommer upp. Jag har använt med framgång mot harar och kaniner.
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Jag raderar off topic inlägg om varg nu. Här diskuterar vi orm i trädgården. Ursäkta sen moderering.
/Moderator
/Moderator
Respekt!Dalbotös skrev:Helt absurt... Vuxna karlar som känner sig duktiga när de har ihjäl en ofarlig orm...
Jag flyttade en liten huggis för någon vecka sedan då jag hade valpen lös och inte ville att den skulle bli biten då den är fenomenal på att nosa på allt, att slå ihjäl ormen för att den bara existerar är ju sanslöst korkat. Jag flyttade ormen till åkern bredvid där den kan fortsätta äta sork. Ormar är nyttodjur.
[bild]
Intressant för somliga ormhatare kan vara att jordbruksverket sedan ett par år gått ut med — tvingande — riktlinjer när det gäller att avliva ormar. Om vi bortser från de fall där det är förbjudet, det vill säga nästan alltid, ska man noggrant krossa ormens huvud eller kratsa ut dess hjärna i samband med avlivning eftersom de upplever smärta tjugo till trettio minuter innan de till slut dör efter att till exempel utsatts för en "sen abort" där man hugger av dem på mitten med en spade.
För egen del kan jag inte förstå hur sjuk i huvudet man är när man känner att man måste döda en snok bara för att den finns. Avlivar man igelkottar, koltrastar, pilfinkar, kaniner och harar av samma sjuka anledning, det vill säga att naturligt djurliv finns i ens omgivning? Så jävla stört!
Är det kanske så att vissa mänskliga raser bör avlivas vid upptäckt?! Är det bara renhållning?
Fy fan!!!
//Ronnie
För egen del kan jag inte förstå hur sjuk i huvudet man är när man känner att man måste döda en snok bara för att den finns. Avlivar man igelkottar, koltrastar, pilfinkar, kaniner och harar av samma sjuka anledning, det vill säga att naturligt djurliv finns i ens omgivning? Så jävla stört!
Är det kanske så att vissa mänskliga raser bör avlivas vid upptäckt?! Är det bara renhållning?
Fy fan!!!
//Ronnie
@TorpAnders
Om än sent, vill verkligen beklaga det du gått igenom, din förlust är ju dessvärre det ultimata beviset på att det KAN gå extremt illa i möten mellan hund och huggorm även om det gudskelov är sällsynt.
Förstår att det är tungt, det är ju en familjemedlem man förlorar och såklart är saknaden stor.
Konstaterar ändå att du inte verkar förespråka någon utrotning av orm trots allt, stor respekt för det!
//Ronnie
Om än sent, vill verkligen beklaga det du gått igenom, din förlust är ju dessvärre det ultimata beviset på att det KAN gå extremt illa i möten mellan hund och huggorm även om det gudskelov är sällsynt.
Förstår att det är tungt, det är ju en familjemedlem man förlorar och såklart är saknaden stor.
Konstaterar ändå att du inte verkar förespråka någon utrotning av orm trots allt, stor respekt för det!
//Ronnie