A
Karlia Karlia skrev:
Det är fler som dör av getingstick än av ormbett. Och det är inte många det heller.

Min bror är rädd för både orm och geting, han skriker och får panik när de kommer nära. Hans rädsla har minskat något kanske efter att jag pratat om hur mycket tid han lägger på att vara rädd gentemot hur ofta han blivit stucken/biten - 0 gånger.

Bilkörning däremot, där kan vi prata om risker/skador. Ändå är vi många som njuter av våra bilar.
Trevligt att han slipper drabbas av panik, rädsla för något som inte skett eller kanske kommer att se..
Jag ser ingen större risk med att åka bil än att aktivt ta tag i en huggorm.
Allt man gör eller tänker på att göra innehåller en risk.. oavsett höjden på den...

Man kan inte gå runt och vara rädd eller orolig för att bli biten eller för att vara med om en trafikolycka...

A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men nu är det inte så!
Någon annan av dina egenpåhittade alternativverkligheter du vill upplysa oss om?

Staffans
Varför varnar svensk sjukvård om att motgiftet bara finns i begränsad upplaga och börjar ta slut om det nu vore verklighetsalternativ...Det säger ju en del om att utan detta så kan scenarion se helt annorlunda ut.

Vill du inte läsa, tryck på ignorera...

Staffans2000
Maskintok skrev:
Det säger ju en del om att utan detta så kan scenarion se helt annorlunda ut.
Än, en gång. Nu är det inte så.
Vad som sker i framtiden, vet ingen. Förutom att, om du får härja fritt med bensindunken och tändstickor, kan det gå hur illa som helst.

Staffans

• Gilla
Eldig quinna
  • Laddar…
A
Än, en gång. Nu är det inte så.
Vad som sker i framtiden, vet ingen. Förutom att, om du får härja fritt med bensindunken och tändstickor, kan det gå hur illa som helst.

Staffans
Hur vet du det?
Varför varnar svensk sjukvård då?

P
Maskintok skrev:
Ska vi utgå från att vederbörande är en förbrytare, dömd utan rättegång..
oskyldig tills motsatsen är bevisad..
Eftersom det är ett forum så är det ingen rättsal.
Det vore oartigt att inte tro någon på sitt ord.

Jag tolkar sjukvårdens råd så här:

- om du blivit biten av en huggorm, stungen av ett bi/geting/mygga/myra etc och mår dåligt av detta => sök vård.
- annars, behandla som vilket bi/geting/mygg-stick som helst.

Oavsett: du lär överleva med närapå 100% sannolikhet.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Och enligt min empiriska forskning i det egna hushållet är det min fru som inte tycker om ormar medan jag själv är likgiltig.
Om inte din fru har egen användare här på forumet får jag tro dig på ditt ord. Någon ska vara undantaget!
Alla män har inte ormskräck, men de flesta som har ormskräck är män. (Även om de själva kallar det att hata ormar eller vara riskmedveten.)

F.k.

En textbeskrivning av symtom och patofysiologi relaterade till huggormsbett från ett foruminlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
P pmd skrev:
Det vore oartigt att inte tro någon på sitt ord.
lika oartigt att skriva provocerande eller nedsättande saker men ändå sker de..

A
H Harald Blåtumme skrev:
Jag tolkar sjukvårdens råd så här:

- om du blivit biten av en huggorm, stungen av ett bi/geting/mygga/myra etc och mår dåligt av detta => sök vård.
- annars, behandla som vilket bi/geting/mygg-stick som helst.

Oavsett: du lär överleva med närapå 100% sannolikhet.
Jag tolkar det som.
sök sjukvård oavsett.
Men akutsjukvård vid uppradade symptom.

• Gilla
Premolar
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Helt absurt... Vuxna karlar som känner sig duktiga när de har ihjäl en ofarlig orm...
Jag flyttade en liten huggis för någon vecka sedan då jag hade valpen lös och inte ville att den skulle bli biten då den är fenomenal på att nosa på allt, att slå ihjäl ormen för att den bara existerar är ju sanslöst korkat. Jag flyttade ormen till åkern bredvid där den kan fortsätta äta sork. Ormar är nyttodjur.
[bild]
Jag tror inte det är en vuxen karl, utan en liten rädd stackare som blir som en liten stritspitt när han skall hävda sitt revir, här gäller inga lagar utan som på ett litet barns vis gör han trumpet som han själv vill och tror att han är redig. Han kanske rent av blir avundsjuk när han ser denna långa stiliga sak och inte vill ha den i sin närhet som jämförelse material

• Haha
ceson
  • Laddar…
E Eldig quinna skrev:
Jag tror inte det är en vuxen karl, utan en liten rädd stackare som blir som en liten stritspitt när han skall hävda sitt revir, här gäller inga lagar utan som på ett litet barns vis gör han trumpet som han själv vill och tror att han är redig. Han kanske rent av blir avundsjuk när han ser denna långa stiliga sak och inte vill ha den i sin närhet som jämförelse material
du vet att John Holmes hade ormskräck?

• Haha
Eldig quinna
  • Laddar…
A
vad har snoppen eller dess storlek med ormfobi att göra?

ni som håller på med detta, man funderar ju vad ni tror en orm är egentligen... ;)

förövrigt så kan jag ju säga att efter en dag i skogen med hög värme.. Så är det inget problem att ge det lilla könsorganet ett ansikte:rofl::cool:

Staffans2000
skoge skoge skrev:
du vet att John Holmes hade ormskräck?
Blev nyfiken och slösade bort en stund av mitt återstående liv på att se om du för en gång skull, visste vad du pratade om. Men icke. Det var bara ännu ett försök att avleda uppmärksamheten från Maskintokens haverier. Har du inget eget liv?

Staffans

A
Blev nyfiken och slösade bort en stund av mitt återstående liv på att se om du för en gång skull, visste vad du pratade om. Men icke. Det var bara ännu ett försök att avleda uppmärksamheten från Maskintokens haverier. Har du inget eget liv?

Staffans
kunde ställt den frågan till dig själv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.