A
K Kirre2 skrev:
Jag är jätterädd för ormar, ingen fobi men inte långt därifrån kanske, men jag skulle inte ens överväga att döda de ormar som faktiskt finns i närheten av min bostad och min sommarstuga. Det är ju deras hem också och det har i alla fall hittills gått bra att samsas.
Nu har jag ingen hund längre, men de brukar ha vett att hålla sig undan från ormar också.
Det är helt okej för mig om du har rädsla för ormar, jag kallar inte dig saker för det.
alla är vi olika.
(y)

A
skoge skoge skrev:
japp
Även där utgick man ifrån att djuret var så pass lugnt och i en trygg miljö att det inte skulle kunna vara farligt..

Samma sak gör man här.
Man tänker inte på att den person som läser kan ha sjukbild eller dennes barn kan ha det och då kan en huggorm vara samma fara.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
V Västervik2019 skrev:
Hasselsnok..en svåra vanligaste ormar..synd på aborten
Det där är ingen hasselsnok (som är vår *minst* vanliga orm)

• Gilla
1
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Till TS

Någon som vet varför ormarna har ett silverfärgat skinn? Har de nyss ömsat skinnet?

[bild] [bild]
De har grådassigt skinn (inklusive det som täcker ögonen) innan de ömsat.
Det kansle är det du tänker på.

• Gilla
1
  • Laddar…
Håll er till ämnet. Jag rensar off topic.

Det har delvs varit uppe tidigare i tråden, men det här gäller för ormar i trädgården:

"Solen lockar fram ormarna ur sina gömställen. Av våra svenska ormar är det bara huggormen som är giftig, men den går aldrig till anfall och biter inte om man inte trampar nästan rätt på den. Alla andra ormar är ofarliga.

Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantag för orm på tomten
Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Läs mer: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Orm-pa-tomten/

/Moderator

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är helt okej för mig om du har rädsla för ormar, jag kallar inte dig saker för det.
alla är vi olika.
(y)
Jag har inte kallat nån för nåt.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
K Kirre2 skrev:
Jag har inte kallat nån för nåt.
Nä det vet jag mycket väl..
Men andra här verkar tycka det är så det ska vara.. om man inte hade allt möjligt..
Därför skrev jag som jag gjorde..
Ursäkta missförstånd..

Keiller Keiller skrev:
För att frun inte ville ha den i trädgården.

Happy wife, happy life.
Skyll på frugan!
Enligt min helt anekdotisk-empiriska erfarenhet är ungefär 99% av ormfobikerna män. (Även om ytterst få skulle erkänna det, är bara att läsa här i tråden för källa till mina påståenden.)

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skyll på frugan!
Enligt min helt anekdotisk-empiriska erfarenhet är ungefär 99% av ormfobikerna män. (Även om ytterst få skulle erkänna det, är bara att läsa här i tråden för källa till mina påståenden.)
Och enligt min empiriska forskning i det egna hushållet är det min fru som inte tycker om ormar medan jag själv är likgiltig.

• Gilla
1
  • Laddar…
Det har förekommit huggorm på tomten, lösningen är att flytta ut dessa individer utanför tomten med viss marginal, Väldigt enkelt och totalt utan dramatik.

Har blivit biten av en huggorm när jag planterade gran för bra länge sedan. Märkte nästan ingenting alls faktiskt mer än att det kliade litet som från ett getingstick/bistick. Kanske överdrivet med allt ståhej kring huggormsbett? Visst är man allergisk eller något så kanske det kan vara allvarligare men det gäller ju även geting/bi-stick- kanske myggstick också. Eller vadhelst man kan reagera på.

• Gilla
Graffen och 2 till
  • Laddar…
Ni är alla maskintokiga tunnisar. Pinsam läsning. Mandingo ska lära er.

Karlia
Ca 300p/år blir bitna av huggorm, av dem är det ca70 som läggs in på sjukhus, ca 40 som intensivvårdas. Av det blir det något dödsfall ca vart tionde år. (internetmedicin)

A
Karlia Karlia skrev:
Ca 300p/år blir bitna av huggorm, av dem är det ca70 som läggs in på sjukhus, ca 40 som intensivvårdas. Av det blir det något dödsfall ca vart tionde år. (internetmedicin)
Ja det är inte mång som dör av betten..
Men det kan lika gärna vara pga bra sjukvård och motgift.. Som att giftet inte är på värsta viset.

Och tur är väl det för båda läger i denna tråden, för vore giftet värre eller motgift ej existerande så skulle det kunna vara vem som helst av oss som skulle ha legat där i intensivvård..

Karlia
Det är fler som dör av getingstick än av ormbett. Och det är inte många det heller.

Min bror är rädd för både orm och geting, han skriker och får panik när de kommer nära. Hans rädsla har minskat något kanske efter att jag pratat om hur mycket tid han lägger på att vara rädd gentemot hur ofta han blivit stucken/biten - 0 gånger.

Bilkörning däremot, där kan vi prata om risker/skador. Ändå är vi många som njuter av våra bilar.

• Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Maskintok skrev:
Ja det är inte mång som dör av betten..
Men det kan lika gärna vara pga bra sjukvård och motgift.. Som att giftet inte är på värsta viset.

Och tur är väl det för båda läger i denna tråden, för vore giftet värre eller motgift ej existerande så skulle det kunna vara vem som helst av oss som skulle ha legat där i intensivvård..
Men nu är det inte så!
Någon annan av dina egenpåhittade alternativverkligheter du vill upplysa oss om?

Staffans

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.