75 964 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
TotalControl skrev:
Tänk att det finns folk som säger att alla idioter är på flashback......
Kan förstå att man hellre flyttar än dödar huggormar som är i trädgården, men att uppmana någon att flytta en huggorm av vars bett man eventuellt kan bli allvarligt sjuk av på detta sätt, dessutom om man är rädd för att bli biten, visar ju att skrivkunnighet och förstånd och omdömesförmåga inte har något som helst samband.
Redigerat:
Så skulle jag inte rekommendera att man greppar...TotalControl skrev:
Om man inte gjort det förr (faktiskt även om man gjort det många gånger förr) är redskap att föredra i en huggorm-i-trädgård-situation.
Nu har jag som sagt, råkat trampa på en huggorm barfota och den bet mig inte för det. Menjag skulle likväl föredragit kratta (med långt skaft) framför att greppa den med handen. Att döda den, är naturligtvis uteslutet.S snugge skrev:
Staffans
Lite väl kaxigt att anta att man är fullt frisk. Många som tror sig vara det är nog inte det. Hur ser det ut med BMI, blodsocker och hjärthälsa? Otroligt vanligt bland män att tro sig vara fullt friska och sen få hjärtattack.
Tillräckligt friska för att inte ta allvarlig skada av ett ormbett. Låter det bättre?S Sackaros skrev:
Staffans
Be hellre ormen att flytta på sig (helt några km bort).Premolar skrev:
Tänk att det finns folk som säger att alla idioter är på flashback......
Kan förstå att man hellre flyttar än dödar huggormar som är i trädgården, men att uppmana någon att flytta en huggorm av vars bett man eventuellt kan bli allvarligt sjuk av på detta sätt, dessutom om man är rädd för att bli biten, visar ju att skrivkunnighet och förstånd och omdömesförmåga inte har något som helst samband.
Mer praktiskt är nog att be någon som inte har ormfobi att flytta på ormen.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Maskintok skrev:
F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Hej ormar och barn går inte ihop, visserligen håller dig nog ormar borta om det är mycket spring. Alla kräldjur är fridlysta men man får flytta ormar från villa tomter, i vissa fall döda dom. Gå in på Naturvårdsverket där stå allt om ormar och vad och hur man kan göra.F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Jag kan inte flytta den för jag är rädd. Kommer köra över den med bilen. Det är ju lagligt då.matbir skrev:
Kontakta närmaste Sveriges Herpetologiska Riksförening Sveriges Herpetologiska Riksförening de brukar kunna hjälpa till med att flytta ormar. Troligen finns det mer än en orm. Jag har för mig jag hört att det finns ungefär en orm per hundra kvadratmeter. Ormar är mycket rädda för människor, om det kan vara till hjälp. Se till att det finns så lite gömställen för ormar som möjligt på tomten., håll gräset kort. Det kan nog orm föreningen hjälpa dig med. Både grodor och möss lockar också till sig ormar. Hoppas det går bra för dig och ormen.Johan1975z skrev:
tror du de seriöst åker ut och plockar upp ormar?matbir skrev:Kontakta närmaste Sveriges Herpetologiska Riksförening Sveriges Herpetologiska Riksförening de brukar kunna hjälpa till med att flytta ormar. Troligen finns det mer än en orm. Jag har för mig jag hört att det finns ungefär en orm per hundra kvadratmeter. Ormar är mycket rädda för människor, om det kan vara till hjälp. Se till att det finns så lite gömställen för ormar som möjligt på tomten., håll gräset kort. Det kan nog orm föreningen hjälpa dig med. Både grodor och möss lockar också till sig ormar. Hoppas det går bra för dig och ormen.
Hallå… Huuur blir man biten av en huggorm över ett lågt stövelskaft??? Eller med tennisskor??? Vet du hur små tänder en huggorm har???Maskintok skrev:har ingen ormfobi.
Och nä de gångerna som jag testat att skrämma i väg ormen så har den inte försökt att ringla iväg utan blivit mer vad som synes skrämd och rullat ihop sig och vässt.
blivit biten jag blivit, första gången var jag liten och höll på nere vid en bäck, stack in handen under en lada och det brände till.
på akuten så sa de att det var ormbett.
sista gången var för något år sedan när jag höll på med att rensa ut ur ett gammalt spannmålsmagasin.. fullt i råttskit och råttor..
klev på en orm i mörkret och den träffade precis ovanför stövelskaftet.. låga stövlar men ändå...
Har haft många möten med orm i skog och mark.. Men det är inte ofta att det fungerat med att Stampa till inte..
Har hållit på med gift i typ 50 år, haft det mesta, ägt Offentligt terrarium och ett Tropikhus. Avlat, behandlat och haft garanterat 1000-tals ormar. Varit inlagd tre gånger för giftormsbett. Bl a kobra och Gabonhuggorm.
Ormar är trots det ofarliga om man inte hanterar dom. Svenska huggormen är inte speciellt giftig. Låt dom vara bara eller flytta dom med en räfsa.
Så som du skriver så är det uppenbart att du bara vill trolla och inte har en aning om vad du säger. Sorgligt.
Dödar man ormar är man imbecill. På riktigt.
då är jag imbecill...har dödat många huggormar genom årenHuggedugge1 skrev:Hallå… Huuur blir man biten av en huggorm över ett lågt stövelskaft??? Eller med tennisskor??? Vet du hur små tänder en huggorm har???
Har hållit på med gift i typ 50 år, haft det mesta, ägt Offentligt terrarium och ett Tropikhus. Avlat, behandlat och haft garanterat 1000-tals ormar. Varit inlagd tre gånger för giftormsbett. Bl a kobra och Gabonhuggorm.
Ormar är trots det ofarliga om man inte hanterar dom. Svenska huggormen är inte speciellt giftig. Låt dom vara bara eller flytta dom med en räfsa.
Så som du skriver så är det uppenbart att du bara vill trolla och inte har en aning om vad du säger. Sorgligt.
Dödar man ormar är man imbecill. På riktigt.