skoge skoge skrev:
då är jag imbecill...har dödat många huggormar genom åren
Uppenbarligen… En mus som föder ungar som får ungar som… Det blir 16.000 möss på ett år om jag inte minns helt fel. Ormar behövs för balansen i naturen.

Tråkigt att du inte ens fattat det… Läs på eller be någon läsa högt för dig.

• Gilla
  • Haha
fsn och 5 till
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Uppenbarligen… En mus som föder ungar som får ungar som… Det blir 16.000 möss på ett år om jag inte minns helt fel. Ormar behövs för balansen i naturen.

Tråkigt att du inte ens fattat det… Läs på eller be någon läsa högt för dig.
mer rädd om hund & katt än huggormen,snoken får vara ifred för mig.
det är mycket de påstår behövs för balansen i naturen...om DU inte fattar vad jag menar så får du läsa på

• Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
mer rädd om hund & katt än huggormen,snoken får vara ifred för mig.
det är mycket de påstår behövs för balansen i naturen...om DU inte fattar vad jag menar så får du läsa på
Orkar verkligen inte… Om du nu måste vara He-Man i din värld… Gå ut och jaga vildsvin med händerna.

2,9% av huggormsbett dödar en hund. Oftast av chock eller mkt svåra bakomliggande sjukdomar. Inte många bett heller…

Att katter blir bitna är ytterst sällsynt. Brukar oftast gå åt andra hållet.

så skärp till dig nu och låt ormarna vara.

• Gilla
Raskhund och 3 till
  • Laddar…
Orkar verkligen inte… Om du nu måste vara He-Man i din värld… Gå ut och jaga vildsvin med händerna.

2,9% av huggormsbett dödar en hund. Oftast av chock eller mkt svåra bakomliggande sjukdomar. Inte många bett heller…

jomen visst...2,9% dödar en hund,du skulle själv inte tycka det är tråkigt om just din hund är en av de 2,9%?...lika förbannat korkat som att säga vi ska släppa vargstammen fri,"den dödar inte mina djur"

• Gilla
2
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
jomen visst...2,9% dödar en hund,du skulle själv inte tycka det är tråkigt om just din hund är en av de 2,9%?...lika förbannat korkat som att säga vi ska släppa vargstammen fri,"den dödar inte mina djur"
Trolleri Trollera…

Geting & Bistick ligger ungefär
På samma nivå. Giftiga växter högre.

Bra där.

• Gilla
bakterie och 3 till
  • Laddar…
Trolleri Trollera…

Geting & Bistick ligger ungefär
På samma nivå. Giftiga växter högre.

Bra där.
du svarade aldrig på frågan

• Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
du svarade aldrig på frågan
om vargar eller mina egna hundar eller katt?
Har inga problem med varg. Fanns nog här innan oss.

När det gäller orm och husdjur så är oddsen så otroligt små att dom ens träffar på en orm så det är mer sannolikt att jag vinner rubbet på Lotto 1 & 2 samt joker. Tre veckor i rad… OM det skulle hända… så är det ännu mer osannolikt i kvadrat att ormen biter och injicerar gift.

Men - shit happens. Då hade jag hållit hunden lugn, sökt upp en veterinär som gett den glucosbaserat dropp och kortison.

• Gilla
bakterie och 5 till
  • Laddar…
K

Jag har en hund med blandad sjukhistorik . Men även om han inte hade haft det är inte jag villig att ens ta risken med 2,9% risk. Har du någon källa på dem uppgifterna? I min värld går alltid familj i första hand och det inkluderar självklart min hund. Så jag skulle aldrig ge mig på en orm som inte utgör någon risk men på trädgården där hund springer lös och där väldigt små barn är vill jag inte ha ormar

• Gilla
2
  • Laddar…
Jag förstår mig inte på folk som likställer familj och djur. Vad har gått snett då?

Nej. Att man inte vill ha en orm i trädgården är ju logiskt. Men svårt att göra något åt. Dom är där mat är. Liksom getingar och giftiga växter kan dom ställa till det. Men oddsen att din hund skulle bli biten eller ditt barn är astronomiskt små.

Bara att flytta ormen med en kratta eller liknande.

Källan är Agria.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår mig inte på folk som likställer familj och djur. Vad har gått snett då?
Det är väl inte så att man gör läxorna med hunden eller ger veckopeng till katten…. Men för de flesta är nog hunden/katten en familjemedlem och en bra kompis.

Djuren skapar en trygghet och glädje för många. Min dotter har bl a en vårdhund som ger enormt mycket till de boende på hemmet där hon jobbar.

• Gilla
Raskhund och 1 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Anledning är kanske att antingen har du inga djur över huvudtaget eller så har du inte haft så snälla lojala djur så dem kommit och betytt så mycket för dig . Jag likställer absolut inte min hund med en människa för han är ju en hund men han är en familjemedlem . Är väl något inte alla kan förstå. Men kunde inte brytt mig mindre om det

• Gilla
matbir och 3 till
  • Laddar…
K
Nej. Att man inte vill ha en orm i trädgården är ju logiskt. Men svårt att göra något åt. Dom är där mat är. Liksom getingar och giftiga växter kan dom ställa till det. Men oddsen att din hund skulle bli biten eller ditt barn är astronomiskt små.

Bara att flytta ormen med en kratta eller liknande.

Källan är Agria.
Har väl egentligen gjort allt jag kan för att undvika ormar. Finns inte så mycket skydd för ormen. Allt jag kunnat ta bort är borta är en stuga på plintgrund och 2 förvaringsboxar kvar bara sedan är gräset alltid kortklippt. Är det jag känner till som man kan göra.

• Gilla
1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett husdjur är ju faktiskt en familjemedlem i många fall, då tänker jag specifikt på främst hundar o katter.
De bor o lever med hela familjen dygnets alla timmar. Sedan beror det givetvis på hur man håller sina husdjur. Men de flesta i dagens samhälle gissar jag på att de har (tex) hunden inne o låter den vara med i familjen. Inte som förr då i synnerhet jägare såg hunden mer som ett redskap o lät hunden stå i hundgården utom när det var dags att jaga.
Man knyter band till djuren om de bor hos en, o då blir det givetvis en familjemedlem.
Sorgen när en hund dör är väldigt stor om den varit med i familjen i många år.
Sedan är det självklart inte som om ens mamma eller bror dör, men det är ändå jobbigt.

Nu vet ju inte jag om du har eller har haft husdjur. Men min gissning är att du kanske inte haft det, i alla fall inte så du knutit band till det.

Redigerat:
  • Gilla
matbir
  • Laddar…
Jodå, jag har och har haft katter. Men det är en astronomisk skillnad på hur jag värderar dem till hur jag värderar min familj. Jag ser det som väldig konstigt hur vissa kan lyfta upp djur till en så extremt hög nivå.

Men det är kanske ett tecken på välstånd och att folk är bortkopplade från djur i övrigt kanske. Jag ser det som ett sjukt beteende, men de som gör så anser sannolikt att det är mig det är fel på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.