75 961 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
för egen del så är jag själv,alltså är djuren min familjD Daniel 109 skrev:Jodå, jag har och har haft katter. Men det är en astronomisk skillnad på hur jag värderar dem till hur jag värderar min familj. Jag ser det som väldig konstigt hur vissa kan lyfta upp djur till en så extremt hög nivå.
Men det är kanske ett tecken på välstånd och att folk är bortkopplade från djur i övrigt kanske. Jag ser det som ett sjukt beteende, men de som gör så anser sannolikt att det är mig det är fel på.
Tycker mest det är tråkigt för din skull att du inte haft djur som är värda så mycket för dig. Jag har själv mycket kontakt med djur men ändå värderar jag min hund som en familjemedlem för han är så pass värdefull för oss. Du får tycka vad du vill alla är vi olika . Men att utrycka sig att något gått snett när man värderar ett djur som en familjemedlem är ju bara dumtD Daniel 109 skrev:Jodå, jag har och har haft katter. Men det är en astronomisk skillnad på hur jag värderar dem till hur jag värderar min familj. Jag ser det som väldig konstigt hur vissa kan lyfta upp djur till en så extremt hög nivå.
Men det är kanske ett tecken på välstånd och att folk är bortkopplade från djur i övrigt kanske. Jag ser det som ett sjukt beteende, men de som gör så anser sannolikt att det är mig det är fel på.
Husdjur blir familjemedlemmar. Skillnaden är givetvis att skulle man bli tvungen att välja mellan barn och husdjur vinner alltid barnen.
Topic, orm, så är risken att bli biten så liten så de får finnas kvar. Att vara i naturen med barn är underbart men såklart finns det vissa faror - fästing, vatten, geting, brännässlor osv. Det ingår, bättre att lära dem att se sig för/ha koll på sitt husdjur än att försöka anpassa naturen så den blir helt ofarlig.
Topic, orm, så är risken att bli biten så liten så de får finnas kvar. Att vara i naturen med barn är underbart men såklart finns det vissa faror - fästing, vatten, geting, brännässlor osv. Det ingår, bättre att lära dem att se sig för/ha koll på sitt husdjur än att försöka anpassa naturen så den blir helt ofarlig.
Jag räknade inte med medhåll från folk som har en annan uppfattning. Det har spårat ur fullständigt de senaste årtiondena. Veterinärkostnader är ett tydligt exempel. Du behöver inte backa långt i tiden för att hitta en rimligare relation. Eller för den delen, titta någon annan stans i världen.K Krille_90_ skrev:Tycker mest det är tråkigt för din skull att du inte haft djur som är värda så mycket för dig. Jag har själv mycket kontakt med djur men ändå värderar jag min hund som en familjemedlem för han är så pass värdefull för oss. Du får tycka vad du vill alla är vi olika . Men att utrycka sig att något gått snett när man värderar ett djur som en familjemedlem är ju bara dumt
Men vem har sagt att man hade rätt förr då? Det kanske är så att man har rätt nu istället. En rimlig relation enligt vem? Visst veterinär priserna är fruktansvärda men det är just därför det finns försäkringar. Jag säger inte att man ska hålla på och göra hundar till människor och behandla dem så men att dem blir en familjemedlem är en annan sak . Vem är det som säger att det du tycker är korrekt? Kanske för dig men många andra tycker väldigt annorlundaD Daniel 109 skrev:
Jag värderar våra hundar högre än jag värderar de flesta människor. Jag värderar också nära släktingar och nära vänner högre än de flesta andra människor. Åtminstone det senare tror jag de allra flesta människor gör.K Krille_90_ skrev:
Redigerat:
Man gjorde så förr, men numera görs det inte. Jag kan tänka mig att en veterinär ger kortison i extrema fall, möjligen. Kortison har en del biverkningar som inte är bra.Huggedugge1 skrev:
Dessutom finns risken att en hundägare som har gett sin hund kortison tycker att hunden blev piggare när svullnaden går ner och avvaktar med att uppsöka vårt för hunden. Nedbrytningen av vävnaden pga ormgiftet pågår dock ändå, så det är viktigt att komma till en veterinär så fort som möjligt (och med en så lugn hund som möjligt; bär den istället för att låta den gå själv om möjligt).
Ja, eftersom det sällan uppstår en infektion av ett ombett (till skillnad från t.ex. råttbett) så är det onödigt att ge antibiotika rutinmässigt, men om det uppstår en infektion lär man nog ge antibiotika.
I så fall var det en väldigt otypiskt tecknad hasselsnok... Snok till vänster, bilden i mitten, hasselsnok till höger.V Västervik2019 skrev:
(även kroppens teckning är fel för en hasselsnok)
Från SLU artdatabanken.
P pmd skrev:Man gjorde så förr, men numera görs det inte. Jag kan tänka mig att en veterinär ger kortison i extrema fall, möjligen. Kortison har en del biverkningar som inte är bra.
Dessutom finns risken att en hundägare som har gett sin hund kortison tycker att hunden blev piggare när svullnaden går ner och avvaktar med att uppsöka vårt för hunden. Nedbrytningen av vävnaden pga ormgiftet pågår dock ändå, så det är viktigt att komma till en veterinär så fort som möjligt (och med en så lugn hund som möjligt; bär den istället för att låta den gå själv om möjligt).
Ja, eftersom det sällan uppstår en infektion av ett ombett (till skillnad från t.ex. råttbett) så är det onödigt att ge antibiotika rutinmässigt, men om det uppstår en infektion lär man nog ge antibiotika.
OM vävnadsdöd inträffar, vilket inte alls är säkert, då behandlar man självklart med antibiotika bl a. Att kortison ges utan veterinärbesök är inte troligt. En veterinär vill hålla hunden under uppsikt så vad jag vet blir den inlagd. Biverkningarna av kortisonet är sekundärt då det iofsig är höga doser men av engångskaraktär. Om jag inte minns fel så använde man neutralt dropp tidigare och numera glucosbaserat - vilket gör hunden lite piggare och man uppnår samma övriga effekter av droppet.P pmd skrev:Man gjorde så förr, men numera görs det inte. Jag kan tänka mig att en veterinär ger kortison i extrema fall, möjligen. Kortison har en del biverkningar som inte är bra.
Oavsett, finns många faktorer som spelar in. Vi tycks vara ense i det mesta.