Idag lärde jag mig att folk har ormar i trädgården. Antar att ni inte har några problem med sork/möss/råttor?

D Daniel 109 skrev:
Det ser ut som en snok.
De vita fäckarna på huvudet finns inte på huggormar.
Här är bilder på typiska huggormar.
[bild]
[bild]

Det finns dock huggormar som är nästan svarta, då syns inte mönstret på ryggen. Det finns även snokar utan de vita fläckarna. Då är det inte lika lätt att se skillnad på avstånd. Ingen av dem är dock aggressiv mot människor.
Dom är gula fläckarna inte vita
Det finns helt svarta huggorm ar och snokar

F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Var bor du?, I norra Sverige finns det bara huggormar.

Keiller Keiller skrev:
Jag hade den här snoken i källartrappan idag.
[bild]
Sorry, alla ormälskare, men det blev retroaktiv abort med en spade för den här.
Det är olagligt det du gjorde

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Just det " om ingen annan lösning finns " och det finns i stort sett alltid en annan lösning.
En annan lösning finns ju alltid, som att TS dör av hjärtsnörp. Det skulle jag ha gjort om jag var ute på gården och det kom en orm ringlande. Såg jag den inifrån huset skulle låsa in mig i huset tills nån har kommit och tagit död på den.

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har inte en aning.
Jag var inte med.
Men på för långt avstånd så sprider sig hagel för mycket.
miss på kort avstånd kan ha skett.
Du är inte ens rolig, bara pinsamt patetisk i dina försök att verka manligf (eller vilka kompålex du försöker råda bot på...)

• Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
F Fisken12 skrev:
:surprised:Ser ut som en snok. Ser gula fläckar på sidan om huvudet

• Gilla
Fisken12 och 1 till
  • Laddar…
A
F Foxpaint skrev:
Du är inte ens rolig, bara pinsamt patetisk i dina försök att verka manligf (eller vilka kompålex du försöker råda bot på...)
rolig jävel du.. För manligheten ni sitter och mäter, är det ni som dragit in i alltihopa.. :cool:

K Kjol skrev:
Det är olagligt det du gjorde
Ja, jag vet det. Jag visste dessutom redan innan jag gjorde mig av med ormen och följaktligen innan du påpekade det.

Maskintok skrev:
kratta, spade, bensin tändsticka...
gräsklippare.. allt duger för att döda ormen..
Alla sorters ormar inklusive snokar är fridlysta i Sverige och det är olagligt att döda, skada eller fånga dem eller deras ägg eller ungar. Så hoppas att ingen här sysslar med det eller uppmanar andra att göra något sådant!!!

• Gilla
Fisken12 och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Man får antagligen inte ge några tips men du får inte ta en spade och skyffla bort ormen. Tycker du det verkar svårt att få in spaden under ormen så får du inte hugga av den på mitten med spaden så den ligger stilla.

Edit: Omformulering av inlägg.
Lägg ner nu för fan!

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
E
JONSTE JONSTE skrev:
Alla sorters ormar inklusive snokar är fridlysta i Sverige och det är olagligt att döda, skada eller fånga dem eller deras ägg eller ungar. Så hoppas att ingen här sysslar med det eller uppmanar andra att göra något sådant!!!
Länk?

F Fisken12 skrev:
Det är på för långt håll så lite rädd är du nog ☺️ den ser stor ut. Snokar brukar vara större. Har den gula eller vita fläckar bak på huvude

• Gilla
Fisken12
  • Laddar…
Mögelhund Mögelhund skrev:
Det är på för långt håll så lite rädd är du nog ☺️ den ser stor ut. Snokar brukar vara större än huggormar . Har den gula eller vita fläckar bak på huvudet så är det en snok. Hasselsnoken har prickar paralellt på ryggen. Var rädd om den den äter huggormar

Ser ut som en snok.
De får visst flyttas om de bedöms som olägenhet och risk för barn. Vilket är fallet i en liten trädgård med barn. Dvs man tar den i en hink som har lock, tejpar, kör iväg minst en halvmil och släpper ut den.
Huggormsbett är lika med obligatorisk färd till akuten. Om ormen har full giftdos, vilket inte alltid är fallet, så finns en hel del väldigt obehagliga konsekvenser. Det gör ont som fan och man ringer 112 om man mår dåligt.
Snok har inget gift men bettet gör rejält ont och man får en potent dos bakterier som inte är kul. Läge att kontakta vården även då.

D Daniel 109 skrev:
Nej, de får normalt sett inte flyttas.
De är inte aggressiva och om man mot förmodan skulle bli biten av en huggorm är det inte särskilt farligt. Men naturligtvis ingen rolig upplevelse.

• Gilla
Fisken12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.