75 970 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
Dom är gula fläckarna inte vitaD Daniel 109 skrev:Det ser ut som en snok.
De vita fäckarna på huvudet finns inte på huggormar.
Här är bilder på typiska huggormar.
[bild]
[bild]
Det finns dock huggormar som är nästan svarta, då syns inte mönstret på ryggen. Det finns även snokar utan de vita fläckarna. Då är det inte lika lätt att se skillnad på avstånd. Ingen av dem är dock aggressiv mot människor.
Det finns helt svarta huggorm ar och snokar
F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Var bor du?, I norra Sverige finns det bara huggormar.F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
En annan lösning finns ju alltid, som att TS dör av hjärtsnörp. Det skulle jag ha gjort om jag var ute på gården och det kom en orm ringlande. Såg jag den inifrån huset skulle låsa in mig i huset tills nån har kommit och tagit död på den.HasseTeknik skrev:
Ser ut som en snok. Ser gula fläckar på sidan om huvudetF Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Alla sorters ormar inklusive snokar är fridlysta i Sverige och det är olagligt att döda, skada eller fånga dem eller deras ägg eller ungar. Så hoppas att ingen här sysslar med det eller uppmanar andra att göra något sådant!!!Maskintok skrev:
Det är på för långt håll så lite rädd är du nog ☺️ den ser stor ut. Snokar brukar vara större. Har den gula eller vita fläckar bak på huvudeF Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Ser ut som en snok.
De får visst flyttas om de bedöms som olägenhet och risk för barn. Vilket är fallet i en liten trädgård med barn. Dvs man tar den i en hink som har lock, tejpar, kör iväg minst en halvmil och släpper ut den.
Huggormsbett är lika med obligatorisk färd till akuten. Om ormen har full giftdos, vilket inte alltid är fallet, så finns en hel del väldigt obehagliga konsekvenser. Det gör ont som fan och man ringer 112 om man mår dåligt.
Snok har inget gift men bettet gör rejält ont och man får en potent dos bakterier som inte är kul. Läge att kontakta vården även då.
De får visst flyttas om de bedöms som olägenhet och risk för barn. Vilket är fallet i en liten trädgård med barn. Dvs man tar den i en hink som har lock, tejpar, kör iväg minst en halvmil och släpper ut den.
Huggormsbett är lika med obligatorisk färd till akuten. Om ormen har full giftdos, vilket inte alltid är fallet, så finns en hel del väldigt obehagliga konsekvenser. Det gör ont som fan och man ringer 112 om man mår dåligt.
Snok har inget gift men bettet gör rejält ont och man får en potent dos bakterier som inte är kul. Läge att kontakta vården även då.
D Daniel 109 skrev: