S
  • Gilla
Fisken12 och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag hade den här snoken i källartrappan idag.
[bild]
Sorry, alla ormälskare, men det blev retroaktiv abort med en spade för den här.
Hasselsnok..en svåra vanligaste ormar..synd på aborten

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Sant att ormar är fridlysta men inget brott att flytta eller döda en huggorm på ens tomt.

Men finns det bättre rekommendationer så ge gärna dessa i första hand.
Detta gäller:

Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantag för orm på tomten
Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Flytta ormen
Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Det innebär i praktiken att det alltid är olagligt att döda en orm, även på din tomt, det finns alltid andra lösningar.

• Gilla
  • Älska
Fisken12 och 4 till
  • Laddar…
Djefla korrtext..Ovanligaste..

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
E
JONSTE JONSTE skrev:
Detta gäller:

Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att det är förbjudet att döda, skada eller fånga ormar och deras ägg och ungar.

Undantag för orm på tomten
Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Flytta ormen
Om du fångar en huggorm bör du flytta den till något lämpligt ställe minst ett par kilometer bort. Ett sätt att fånga ormen är att med hjälp av en lövräfsa lyfta ner ormen i en hink och sedan lägga något över hinken.

Om du är osäker på hur man handskas med ormar kan du fråga kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om de känner till personer som kan hjälpa till med att flytta ormar.

Det innebär i praktiken att det alltid är olagligt att döda en orm, även på din tomt, det finns alltid andra lösningar.
Så det är förbjudet men det finns undantag.

Ungefär som vi kommit fram till tidigare.

Ja det finns alltid alternativ. Varför står den texten om undantag och hur blir det rättsliga utfallet av detta?

V Västervik2019 skrev:
Djefla korrtext..Ovanligaste..
Ett tips: Du kan trycka på dom tre punkterna och välja redigera så kan du korrigera ditt egen inlägg

• Gilla
Västervik2019
  • Laddar…
Även alla grodor, paddor, ödlor och salamandrar är fridlysta.

• Gilla
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:

Ja det finns alltid alternativ. Varför står den texten om undantag och hur blir det rättsliga utfallet av detta?
Här kan man läsa och försöka tolka hela Artskyddsförordningen om man vill, det är denna lag som reglerar detta.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/artskyddsforordning-2007845_sfs-2007-845

§10 handlar om undantaget för huggorm, märk att undantaget endast gäller huggorm inte snok.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de får normalt sett inte flyttas.
De är inte aggressiva och om man mot förmodan skulle bli biten av en huggorm är det inte särskilt farligt. Men naturligtvis ingen rolig upplevelse.
Jo huggormar får faktiskt flyttas från trädgårdar o.d. Dom måste placeras i lämplig miljö och inte skadas. Inga större problem med att göra detta om man inte är ormrädd

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
:crysmile: Skulle tro att det är en snok - lite svårt när man inte ser huvudet... men kroppen saknat Zig-Zack mönster vilket de flesta huggormar har...

E El-Löken66 skrev:

Hittade vilka straff som gäller, detta regleras i Miljöbalken kap 29. För artskyddsbrott kan man dömas till böter eller fängelse i max 2 år, är brotten grovt är det fängelse i minst 6 månader och max 4 år som gäller.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F Fisken12 skrev:
Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Hej - Det finns en annan bra regel för att veta vad man har för orm i trädgården, snokar är snabba och brukar flytta på sig om de är i vägen. Huggormarna är ofta mycket långsammare och ligger kvar. Generellt gäller sticker den är det en snok, masar den sig iväg, sannolikt en huggorm. Men som någon skrev, ingen av dem är aggressiva även om de kan vara obehagliga. Jag är alltid försiktig mest beroende på att jag har en hund som inte begriper att hon ska vara det.

• Gilla
Fisken12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.