76 219 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
Min hund blev biten av huggorm i bakbenet och höll på att dö av det, kunde en hundpsykolog förhindrat det?B Bilybianca skrev:Det finns en metod som fungerar för dem som har problem med ormar på tomten eller i skogen med för den delen. Tyvärr kan den vara rätt dyr och ta lång tid:
Kontakta en psykolog och be att få genomgå en fobibehandling. Du kan passa på att ta itu med din rädsla för spindlar, skalbaggar, silverfiskar och sådant på samma gång om du har problem med dessa djur också.
många verkar tro att det är löst med mumbo jumbo som psykologi...Premolar skrev:
Det löser som skrivet inte när husdjuren blir bitna... Har man långt till veterinären så är det illa även att motgift är svårt att få tag på.
20 djur dör varje år av huggorms bett..
My god vilka klena tunnisar ni alla är. Pinsamt.
Ni skulle antagligen hoppa högt bara ni får mask i magen.
Stackars ni småutrustade män.
Vilken skräck ni väcker i sänghalmen.
Jag äter huggorm till frukost. Frugan klagar på andedräkten. Väx till er.
My god.
Ni skulle antagligen hoppa högt bara ni får mask i magen.
Stackars ni småutrustade män.
Vilken skräck ni väcker i sänghalmen.
Jag äter huggorm till frukost. Frugan klagar på andedräkten. Väx till er.
My god.
Ormbett (förgiftning av ormgift) - Internetmedicin
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/ormbett-forgiftning-av-ormgift/
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/anestesi/ormbett-forgiftning-av-ormgift/
Det verkar finnas några ormkunniga här så jag passar på att kapa tråden lite (fast jag tror det är gjort med råge ändå..)
Kan man ha både snok och huggorm på tomten? eller undviker dom varann?
Har hört att huggormar har "revir" så har man huggorm på tomten har dom anpassat sig till våra vanor för att undvika oss människor, om man slår ihjäl den kan det komma en ny som inte vet när/var den ska undvika oss och det då kan bli närkontakt?
Finns det någon sanning i detta eller är det en skröna?
Anledningen att jag frågar är att vi flyttade till vår fastighet 2017, den sommaren kom en av katterna och släpade på en ganska stor snok, både orm och katt klarade sig bra.
Jag har sett en liten rackare 2019, den ringlade iväg så snabbt så jag hann inte se vilken modell det var.
Frun såg också en liten förra sommaren på en annan del av tomten, men hon såg inte vad det var.
Vi har hört från flera grannar att det är gott om huggorm precis utanför tomten..
Jag är inte ormrädd och har inget emot att dom finns här, så länge det inte blir ett problem.
Kan man ha både snok och huggorm på tomten? eller undviker dom varann?
Har hört att huggormar har "revir" så har man huggorm på tomten har dom anpassat sig till våra vanor för att undvika oss människor, om man slår ihjäl den kan det komma en ny som inte vet när/var den ska undvika oss och det då kan bli närkontakt?
Finns det någon sanning i detta eller är det en skröna?
Anledningen att jag frågar är att vi flyttade till vår fastighet 2017, den sommaren kom en av katterna och släpade på en ganska stor snok, både orm och katt klarade sig bra.
Jag har sett en liten rackare 2019, den ringlade iväg så snabbt så jag hann inte se vilken modell det var.
Frun såg också en liten förra sommaren på en annan del av tomten, men hon såg inte vad det var.
Vi har hört från flera grannar att det är gott om huggorm precis utanför tomten..
Jag är inte ormrädd och har inget emot att dom finns här, så länge det inte blir ett problem.
Tråkigt. Kopparödlan är nog den ofarligaste "ormen" som finns. Vacker är den också. Jag räddade en häromveckan från vägen utanför. Den hade parkerat mitt på vägen som är liten men ändå har en del trafik.Krille-72 skrev:
Jag slog ihjäl den största huggorm jag någonsin sett en solig Aprildag för några år sen, den var gigantisk. Hade antagligen värmt upp sig på vägen och blivit överkörd på ”underkroppen”. Stackarn satt klistrad i vägen, helt mosad. Slängde helt okontrollerat med huvudet och den delen av ormen som inte var mos. Det var ett barmhärtighetsmord.P pmd skrev:
Jag förstår inte vad det är som gör vuxna människor så jävla skakiga över en liten orm? En orm har potential att bits, det har en kanin med. Det är inte så att ormen är aggresivt uppsökande. Jag har flera gånger lyft iväg huggorm med händerna. Ibland (typ oftast) håller jag den direkt bakom huvudet men det har också hänt att jag har ”fri lyft” dom. Det är inte så att den direkt vill döda, det vanliga är att den hänger där och tittar lite sinnesslött och snällt låter sig flyttas (det är rätt korkade djur utan nån större intellektuell insikt, lite som vissa här men utan motorsåg, järnspett och hagelbrakare).