76 235 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
Nej och därför bör man flytta bort huggormar - INTE döda dem!K Krille_90_ skrev:
Om man alltid först tänker DÖDA, så kanske allmänheten ska tänka på samma sätt när det kommer en lösspringande hund emot dem på söndagspromenaden d.v.s. SPARKA ihjäl den, för den är potentiellt farlig ( kan bitas, kan ha rabies, har troligen " dåliga" bakterier i munnen.......). Detta gäller f.ö. även katter, marsvin, kaniner m.fl.
Redigerat:
Vet inte om du fått något vettigt svar...F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Ett tillägg kan vara en ormskrämma, som vibrerar i marken.
Du kan googla på det, så får du information och pris!
Lycka till!
hunden tillhör en ägare..HasseTeknik skrev:Nej och därför bör man flytta bort huggormar - INTE döda dem!
Om man alltid först tänker DÖDA, så kanske allmänheten ska tänka på samma sätt när det kommer en lösspringande hund emot dem på söndagspromenaden d.v.s. SPARKA ihjäl den, för den är potentiellt farlig ( kan bitas, kan ha rabies, har troligen " dåliga" bakterier i munnen.......). Detta gäller f.ö. även katter, marsvin, kaniner m.fl.
som man kan lagföra eller stämma.
Ska du stämma staten för att ormen, som är statens husdjur biter ihjäl din hund?
Det kommer inte kunna hända..
Men om det vore möjligt så skulle staten ändra lagen direkt så att det blev lagligt att döda ormar...
Vad hjälper det om du blir svårt sjuk eller dör ?Maskintok skrev:
Det var tankesättet "Döda direkt" jag opponerade emot. Inte ens kommunens skyddsjägare resonerar så, när vilda djur t.ex. vildsvin och älgar förvirrar sig in i villaträdgårdar, utan de försöker i det längsta att lösa frågan på annat sätt. På likartat sätt bör man resonera om man inte vill ha vilda ormar på tomten !
Var bor du? Hade du bott i närheten av mig ( Östergötland) så hade jag gärna hjälpt dig att förflytta dom till annan plats. Det har jag hjälpt folk med förut.F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Jag har själv giftormar privat och haft i många år. Vet därför också att man ska vara försiktig för att inte riskera bett. Det kan vara så att man är allergisk mot bettet precis som mot getingar exempelvis. Ännu värre om man blir biten av en juvenil , då dom inte kan reglera mängden gift dom sprutar in så skickar dom oftast på allt dom har.
Men oftast slutar huggormsbett rätt lyckligt om man får hjälp. Kolla upp närmsta reptilförening där du bor och ring dom & be om hjälp att förflytta, funkar inte det så kan kommunen guida dig rätt .
Att lyssna på folket här inne som förespråkar att man dödar djuret är ju inget att sträva efter, det kan dessutom leda till rätt höga böter.
Mvh
Jag ger dig samma råd som jag ger de flesta om det mesta.F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Skaffa höns.
Vet ej hur stor din trädgård är men tre frigående hönor är en bra start, alternativt två + en tupp.
Anledningen till det är att ormar ogillar verkligen höns.
1. Hönorna är ettriga och nyfikna samt för dumma för att förstå att ormar är farliga så det blir inte en lugn stund för ormen.
2. De äter nykläckta ormar
3. Medel-stora ormar hackar de ihjäl. (berätta inte för dem att ormar är fridlysta bara)
Som bonus till att de håller ormfritt så får du även ägg. win/win
Nackdelar
1. De drar till sig möss så du behöver också skaffa katt.
Redigerat:
Jag tror vissa skribenter i tråden skulle må bra av att flytta in till stan. Jag rekommenderar en lägenhet på minst femte våningen med tillhörande pensionärskuvös där den tydligen skrämmande naturen kan betraktas på tryggt och avlägset avstånd. Hålla på och gå i taket för nån sketen liten orm? Och slå ihjäl snokar, är ni helt från vettet? Och eftersom det tydligen är viktigt så är jag uppvuxen på gård på landet och bor nu också på landet. Och då menar jag verkligen mitt ute i salladen med naturen inpå knuten. Stöter på orm ganska ofta av olika sorter, alltför närgångna huggormar (till exempel inne i vardagsrummet) föser jag mha sopborste in i en hink och släpper sedan ut i skogen en bit bort utan större dramatik. Barnen tycker också det är intressant och spännande. Men det är sällan ormarna kommer nära huset. Två gånger har jag avlivat överkörda huggormar, fy fanken det var inget vidare. Men nödvändigt för att förkorta ormens lidande. Knivade av huvudet i bägge fallen.
Det är lika många eller fler som går i taket av att vissa inte vill ha orm på sin fastighet eller i sin närhet, snokar är det ingen som aktivt dödar.U upupaepops skrev:Jag tror vissa skribenter i tråden skulle må bra av att flytta in till stan. Jag rekommenderar en lägenhet på minst femte våningen med tillhörande pensionärskuvös där den tydligen skrämmande naturen kan betraktas på tryggt och avlägset avstånd. Hålla på och gå i taket för nån sketen liten orm? Och slå ihjäl snokar, är ni helt från vettet? Och eftersom det tydligen är viktigt så är jag uppvuxen på gård på landet och bor nu också på landet. Och då menar jag verkligen mitt ute i salladen med naturen inpå knuten. Stöter på orm ganska ofta av olika sorter, alltför närgångna huggormar (till exempel inne i vardagsrummet) föser jag mha sopborste in i en hink och släpper sedan ut i skogen en bit bort utan större dramatik. Barnen tycker också det är intressant och spännande. Men det är sällan ormarna kommer nära huset. Två gånger har jag avlivat överkörda huggormar, fy fanken det var inget vidare. Men nödvändigt för att förkorta ormens lidande. Knivade av huvudet i bägge fallen.
Jag har med mycket orm att göra.
Men är varken rädd eller har fobi.
bryr mig inte om dessa alls där jag inte är..
såg en idag.. den var inte lätt att se... låg och kalasade på resterna av ett fågelbo..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De är inte lätta att se i dessa röjningar..
Men de märks när man stänger av sågen..
regn under natten och sedan sol på morgonen.. det tycker de om..
kommer ihåg diskussionerna om fåglar i en annan tråd... undrar jag varför man inte ansåg orm som djurplågare.. i den...
skaffa katt när det finns ormI Incoog skrev:Jag ger dig samma råd som jag ger de flesta om det mesta.
Skaffa höns.
Vet ej hur stor din trädgård är men tre frigående hönor är en bra start, alternativt två + en tupp.
Anledningen till det är att ormar ogillar verkligen höns.
1. Hönorna är ettriga och nyfikna samt för dumma för att förstå att ormar är farliga så det blir inte en lugn stund för ormen.
2. De äter nykläckta ormar
3. Medel-stora ormar hackar de ihjäl. (berätta inte för dem att ormar är fridlysta bara)
Som bonus till att de håller ormfritt så får du även ägg. win/win
Nackdelar
1. De drar till sig möss så du behöver också skaffa katt.
ersättning från staten isåfall, när eller om du eller ditt djur blir biten av orm..HasseTeknik skrev:Vad hjälper det om du blir svårt sjuk eller dör ?
Det var tankesättet "Döda direkt" jag opponerade emot. Inte ens kommunens skyddsjägare resonerar så, när vilda djur t.ex. vildsvin och älgar förvirrar sig in i villaträdgårdar, utan de försöker i det längsta att lösa frågan på annat sätt. På likartat sätt bör man resonera om man inte vill ha vilda ormar på tomten !
Annars så får staten acceptera att man fredar både sig själv och sin fastighet.
Jo jo.. jag ska komma ihåg detta när jag ännu en gång läser om poliser som använt verkans eld emot onyktra älgar..
Det finns många fall per år då även polis istället för att ringa jägare avlivar vilda djur.
Hur tror ni det går till i lappvärlden?
Tror ni att samerna verkligen följer statens regler? eller är de väldigt duktiga på att bara vara tysta om vad de nyss gjort...
Snokar trivs i komposter. Vi hade en kompost på landet, där hade flera snokar byggt bo. Tog bort komposten och efter det har jag inte sett en enda snok.F Fisken12 skrev:Hej!Jag är rädd för ormar men har respekt för de. Jag har inte fobi .Jag har två barnbarn och är rädd för de. De leker och springer över gräs mattan. Har någon möjlighet hjälpa mig om det är hugg orm eller vanlig snuk? Man kan se den i närheten av staketet STOR TACK OCH jag bjuder på en köpp kaffe!Tack [bild] [bild] [bild]
Är du riktigt frisk!Maskintok skrev:ersättning från staten isåfall, när eller om du eller ditt djur blir biten av orm..
Annars så får staten acceptera att man fredar både sig själv och sin fastighet.
Jo jo.. jag ska komma ihåg detta när jag ännu en gång läser om poliser som använt verkans eld emot onyktra älgar..
Det finns många fall per år då även polis istället för att ringa jägare avlivar vilda djur.
Hur tror ni det går till i lappvärlden?
Tror ni att samerna verkligen följer statens regler? eller är de väldigt duktiga på att bara vara tysta om vad de nyss gjort...
Staffans