75 977 läst · 350 svar
76k läst
350 svar
Orm i trädgården!
"Hur kan jag förebygga problem med huggorm?K Kirre2 skrev:
Klipp gräset och städa i trädgården: Genom att hålla gräset kortklipp blir ormarna mer exponerade mot rovdjur och trivs därför inte lika bra. Ta även bort rishögar, lövhögar och annat trädgårdsavfall och bråte som ormen annars kan gömma sig i.
Skydda byggnader: Se till att täta sprickor och håligheter i huset och andra byggnader i din trädgård samt sätt finmaskiga nät över ventiler. Det händer nämligen att ormen även får för sig att ta sig in.
Bekämpa ormens föda: Se till att få bort ormens föda från din trädgård. Bekämpa alltså råttor, sorkar, möss och andra gnagare.
Ormskrämmare: Använd ormskrämmare som med hjälp av ljud och vibrationer skrämmer bort ormen från din trädgård."
E Elektra skrev:
Om du gör som du anser är rätt så gör jag som jag anser är rätt. Jag skiter i vad du gör med ormar i trädgården du bör göra detsamma med mig. och vad är normalt då? Skulle tro att väldigt många tar ihjäl ormar som kommer in på trädgårdenE Elektra skrev:
Att döda skyddade djur är olagligt.K Krille_90_ skrev:
Om jag tycker det är rätt att skjuta med luftgevär på snorungar som går in på min tomt ska du skita i det?
När blev snorungar en skyddad djurart?E Elektra skrev:
Finns ju laglig rätt att avliva huggorm om man försökt med annat, dock gäller det på den egna fastigheten..
Finns undantag på din tomt . I första hand ska du flytta den men Om det inte finns något annat sätt så får du ta ihjäl den. Så det är situationen som styr. Vilken extremt dålig jämnförelse . Hur lyckas du göra en jämnförelse mellan ormar och barn? Och vad fick du luftgevär ifrån? Lite oroande tankar du harE Elektra skrev:
För människor hjälper psykologi ! Om det går att uppfostra hundar, så att de automatiskt backar undan istället för att nyfiket nosa, när de träffar på orm, är mer osäkert.Maskintok skrev:
P.S. Jag vet av egen erfarenhet att ett huggormsbett i nosen på en hund kan vara dödande D.S.
Jo det är klart.HasseTeknik skrev:
Men man ska inte hålla allt till övertro...
Syrran är psykolog... Så jag har bra insikt i detta...
Men att sitta med sånt skulle jag aldrig göra.
Japp, helt rätt!N Nafnafnaf skrev:
Skulle jag få mask i magen så hade jag hoppat högt!
Det är MYCKET värre än en liten orm i både trädgård o natur.
F.ö har jag haft en orm för många år sedan.
En Boa Constrictor.
Inte finns nåt annat sätt….. hur i själva helvete kan det inte finnas ett annat sätt? Det är ju bara att bära iväg djuret eller kratta upp det i en hink eller vad fan som helst. Ni är livrädda för nåt ofarligt.K Krille_90_ skrev:Finns undantag på din tomt . I första hand ska du flytta den men Om det inte finns något annat sätt så får du ta ihjäl den. Så det är situationen som styr. Vilken extremt dålig jämnförelse . Hur lyckas du göra en jämnförelse mellan ormar och barn? Och vad fick du luftgevär ifrån? Lite oroande tankar du har
Värst vad du va sur och ettrig då!! jag gör bara allt jag kan för att säkra upp för min hund och väldigt små barn. Det är det ända jag bryr mig om. Dem som har riktigt orm fobi skiter nog i om en orm skulle vara farlig eller ej . En orm är inte ofarlig för min hundF fsn skrev: