Ormar är farliga, fick jag höra i radion

• Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
:crysmile:
moment 22..
och med höns så har du hök och vråk som vill vara med och kalasa... :rofl:
även de är artskyddade..
Nu ska du få höra på moment 22! Eller slutet ekosystem kanske? :thinking:
Ett enkelt sätt att få höken att vända om är att placera ut en plast-orm på ett synligt ställe i trädgården :D
Duvhöken är av någon anledning livrädd för orm!
(skyddar inte 100% såklart, men det filtrerar bort attacker från de som inte är hungriga nog till att ta risken)

Så, för att bli av med orm kan du skaffa höns, men då får du problem med rovfåglar, för att bli av med rovfåglar kan du skaffa orm! :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
DennisCA DennisCA skrev:
Ormar är farliga, fick jag höra i radion

[media]
:rofl:
Ja en sanning med stor modifikation..
De är farliga för de som har en nedsättande sjukhistorik.. För övriga så är de inte farliga.
Är som en halloween film.. mycket väsen men lite verkstad.. :rofl::rofl:

rädsla bygger på okunskap
likadant med vargen!
är det nått djur som dödar i så är det väl vildsvin älgar rådjur!
skjut bort dessa istället

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
I Incoog skrev:
Nu ska du få höra på moment 22! Eller slutet ekosystem kanske? :thinking:
Ett enkelt sätt att få höken att vända om är att placera ut en plast-orm på ett synligt ställe i trädgården :D
Duvhöken är av någon anledning livrädd för orm!
(skyddar inte 100% såklart, men det filtrerar bort attacker från de som inte är hungriga nog till att ta risken)
(y)japp
Även plastfigurer av uggla skrämmer bort dessa fåglar... :rofl:

A
J jannebmw skrev:
rädsla bygger på okunskap
likadant med vargen!
är det nått djur som dödar i så är det väl vildsvin älgar rådjur!
skjut bort dessa istället
var det vargen eller älgen,rådjuret,vildsvinet som skulle skjutas bort? :rofl:

Jag röjer bort många vargar varje dag:cool:..
(förväxande träd kallas för det) :rofl::rofl:

P
K Krille_90_ skrev:
Om du gör som du anser är rätt så gör jag som jag anser är rätt. Jag skiter i vad du gör med ormar i trädgården du bör göra detsamma med mig. och vad är normalt då? Skulle tro att väldigt många tar ihjäl ormar som kommer in på trädgården
Du verkar vara upprörd. Det behöver du inte vara. Ormar anfaller inte oprovocerat. Lär dina barn att respektera vilda djur.

Ormar är fridlysta så om man har lite känsla för vår fauna så bör man nog anstränga sig för att flytta på en oönskad orm innan man tar till en så drastisk metod att bli av med den som att döda den.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
P
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
För människor hjälper psykologi ! Om det går att uppfostra hundar, så att de automatiskt backar undan istället för att nyfiket nosa, när de träffar på orm, är mer osäkert.
Det går att träna hundar till mycket mer än de flesta anar.

P
P pmd skrev:
Det kan vara farligt för ett husdjur att bli biten av en huggorm. Hund- och kattägare gör klokt i att ha kortison hemma.
Följ inte detta råd. Det är förlegat. Kortison hjälper inte.

• Gilla
Graffen och 1 till
  • Laddar…
För många år sedan hängde en tygsäck på dörrhandtaget till polisstationen när maken skulle låsa upp. Däri fanns en orm (levande) av okänd härkomst…blev transport till Skansen.

Har du fullt av möss och råttor i stugan? Annars vill nog inte ormen vara där...

F
Maskintok skrev:
ersättning från staten isåfall, när eller om du eller ditt djur blir biten av orm..
Annars så får staten acceptera att man fredar både sig själv och sin fastighet.

Jo jo.. jag ska komma ihåg detta när jag ännu en gång läser om poliser som använt verkans eld emot onyktra älgar.. :rofl:

Det finns många fall per år då även polis istället för att ringa jägare avlivar vilda djur.

Hur tror ni det går till i lappvärlden?
Tror ni att samerna verkligen följer statens regler? eller är de väldigt duktiga på att bara vara tysta om vad de nyss gjort...
Verkanseld mot fulla älgar, vilka jävla amatörer. Då skulle du varit med då snuten sköt min lågstadielärarinnas lejon som hennes man släppte ut bland villorna i en protestaktion..... Det var tider det. Där kan vi snacka legitimt behov att freda sin tomt.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
K
P pmd skrev:
Du verkar vara upprörd. Det behöver du inte vara. Ormar anfaller inte oprovocerat. Lär dina barn att respektera vilda djur.

Ormar är fridlysta så om man har lite känsla för vår fauna så bör man nog anstränga sig för att flytta på en oönskad orm innan man tar till en så drastisk metod att bli av med den som att döda den.
Lycka till och lär en 10 månaders det då är du fan inte dåligt . Och dessutom en hund som kommer rusa fram och kolla om den ser en orm. Jag gör så som jag finner bäst i situationen om det nu skulle uppstå en .
Jag vet vad som gäller och att ormar är fridlysta och ej anfaller oprovocerat

• Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Jag vet vad som gäller och att ormar är fridlysta och ej anfaller oprovocerat
Dåså. Då finns det inget rimligt argument för att en vuxen karl skall döda ormen. Eller hur?

Staffans

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Dåså. Då finns det inget rimligt argument för att en vuxen karl skall döda ormen. Eller hur?

Staffans
Alla är vi olika och tycker olika :)

• Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.