U
Efter att ha läst denna tråden blir jag bara mer och mer nöjd med elektrikern jag hittat. Jag fick 26st dvärgbrytare till samma pris som TS fick 2st

Faktura eller offert med olika elektriska komponenter och priser, rabatter är markerade, text "Forts..." längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen la han till en extra rabatt på totalen av materialet också!
För oss är renoveringen av elen skitmycket pengar, men trots det känns det bra att jag hittat en som faktiskt ger ett rimligt pris och som jag tycker gör ett bra jobb. Och då är jag ändå son till en före detta elektriker och tycker 16mm slang som ligger i snygga rader är näst intill porr, så kan anses lite kräsen av installationen.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag i min enfald trodde att man köper en komplett tjänst som utförs professionellt i alla led.

Installation - det är det vi alla ser, brukar oftast bli rätt

Men sedan har vi materialval och inköp. Leverantören ska välja rätt material m a p flera parametrar bl.a. pris. Materielen ska sedan inhandlas proffesionellt.

ARN-fallet som det refereras till tidigare, här tycker jag ARN kommit fel m.a.p. materielen. Jag känner inte till hur skriftväxlingen gått, men apoteken byter ju friskt mediciner mellan olika tillverkare.
På samma sätt ska ju en elektriker välja artiklar efter funktion, kvalitet och pris, med avseende till kundens behov.
Allt beror på hur argumentationen till ARN gått till.

Men i det här fallet, när fakturan inte är betald, så känns ARN överflödig. Det finns lite olika prisförslag att betala tidigare som jag hade följt med argumentationen "oproffessionellt inköp".

Sedan ligger bollen hos företaget.
Timpenningen för att få rätt om några tusenlappar är väldigt låg.

I det fallet skilde i te priset särskilt mycket. Kunden refererade till material mer orimligt många inköpsställen och påvisade inte att det var likvärdigt. Så utfallet i det fallet är inte så konstigt. Men annars håller jag med dig.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Intressant tråd. Jag har förstått att jag varit lite oförsiktig eller naiv, men turligt nog har det gått bra och jag får vara noggrannare i framtiden. Det påminner lite om "torghandlare" som säljer saker 10x så dyrt till pensionärer och om de blir påkomna skyller de på att, ojdå, "apparaten var visst inställd på Euro efter förra kunden". Räcker ju att 1 på 10 går på skojeriet för att det ska bli bra förtjänst.

Jag har senaste året haft elektriker hemma 2x, först jordfelsbrytarinstallation och lite småplock, väggutag, lampkontakt. Frågade inte om offert eller nåt. Hade frågat fastighetsskötaren (bor i BRF) om han kunde rekommendera en elektriker. Klockrent jobb, med efter vad jag förstår litet påslag. Han hade kunnat fakturera det dubbla för materialet, jag hade väl grymtat men betalat. Nu senare byggde jag en vägg och då fick han dra elen där också. Vägguttag, lampknapp, etc, inga konstigheter. Jag frågade inte om pris, men blev nöjd med fakturan. Har rekommenderat firman till många grannar.

När det gäller kablar, rör/flex, etc, tror jag han fakturerade mindre än vad jag själv hade fått betala då det säkert hade blivit en del spill om jag gjort det själv. Och när det gäller standardprodukter (som används snart sagt dagligen) ska inte konsumenter behöva betala för hela rullar, eller hela paket, av någonting. Skillnad på om en specialgrej ska köpas in.

Om man har ett påslag på 200-1000% kan jag inte se annat än att man utnyttjar kundens oförstånd, klockrent ocker. Kanske bör lagarna förtydligas.

Kan tillägga att jag själv inte är elektriker, men har varit installatör av paraboler (och TV-apparater etc) på den tiden det begav sig. Arbete och parabol var inga konstigheter med, fast pris om det inte var specialgrejor, men alla kablar som man skulle kränga...scartkablar och ljudkablar för flera hundra, vi köpte in dem för någon tia. Jag brukade ge bort dem i de flesta fallen, det var inte så noga på den tiden.

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Efter att ha läst denna tråden blir jag bara mer och mer nöjd med elektrikern jag hittat. Jag fick 26st dvärgbrytare till samma pris som TS fick 2st

[bild]

sen la han till en extra rabatt på totalen av materialet också!
För oss är renoveringen av elen skitmycket pengar, men trots det känns det bra att jag hittat en som faktiskt ger ett rimligt pris och som jag tycker gör ett bra jobb. Och då är jag ändå son till en före detta elektriker och tycker 16mm slang som ligger i snygga rader är näst intill porr, så kan anses lite kräsen av installationen.
Tyvärr är det ju överpris på vissa saker där med, vägguttag och strömställare t.ex. har du fått betala dubbelt mot vad du hade kunnat köpa själv, dock just dvärgbrytarna ser du ut att fått bra pris på.
Sen är det ju bara fjantigt att dom skriver närmare 40% rabatt på vissa saker, kan dom inte ha en rimlig grundprislista istället?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
U
P pjkw skrev:
Tyvärr är det ju överpris på vissa saker där med, vägguttag och strömställare t.ex. har du fått betala dubbelt mot vad du hade kunnat köpa själv, dock just dvärgbrytarna ser du ut att fått bra pris på.
Sen är det ju bara fjantigt att dom skriver närmare 40% rabatt på vissa saker, kan dom inte ha en rimlig grundprislista istället?
Jo så är det ju, sen köpte elektrikern tillbaka hälften av uttagen för att vi inte vill ha Exxact utan Renova, vilka jag själv ska beställa. Så de uttagen som köpts via elektrikern kommer sitta bakom köksskåp och i källaren.

Ang. rabatterna som listas kan man väll inte klandra elektrikern för? Det är väll grossisten som har sjuka prislistor och sen skriver ju elektrikern bara ut rabatten han ger mig mot grossistens listpris.
Jag vet att elektrikern hade 70% på hide-a-lite spottarna medans jag fick 50% av de. Ändå var det 30% dyrare än elbutik.se
Men jag är ändå hyfsat nöjd, det kunde varit mycket värre som i TS fall. Priserna jag fått är ändå humana och fick mig inte att tappa hakan när jag såg de, även om vissa poster är i överkant mot vad man kan beställa de för själv på nätet. Däremot om jag jämför mot priserna på K-rauta som är enda byggvaruhuset för ”konsumenter” inom 1,5 mil så är priserna från elektrikern ungefär samma.

• Gilla
djac
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jo så är det ju, sen köpte elektrikern tillbaka hälften av uttagen för att vi inte vill ha Exxact utan Renova, vilka jag själv ska beställa. Så de uttagen som köpts via elektrikern kommer sitta bakom köksskåp och i källaren.

Ang. rabatterna som listas kan man väll inte klandra elektrikern för? Det är väll grossisten som har sjuka prislistor och sen skriver ju elektrikern bara ut rabatten han ger mig mot grossistens listpris.
Jag vet att elektrikern hade 70% på hide-a-lite spottarna medans jag fick 50% av de. Ändå var det 30% dyrare än elbutik.se
Men jag är ändå hyfsat nöjd, det kunde varit mycket värre som i TS fall. Priserna jag fått är ändå humana och fick mig inte att tappa hakan när jag såg de, även om vissa poster är i överkant mot vad man kan beställa de för själv på nätet. Däremot om jag jämför mot priserna på K-rauta som är enda byggvaruhuset för ”konsumenter” inom 1,5 mil så är priserna från elektrikern ungefär samma.
Det finns ingen vettig anledning att skriva ut fackhandels påhittade priser. Skriv verkliga priser.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Hellre priset de köper från grossisten för plus påslag (typ 10%).
Det är transparens, rabatten säger som sagt ingenting då den är baserad på ett pris som ingen betalar.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
dessa elektriker. Jag fick betala, förra veckan, för ett eluttag för varmvattenberedare 2500kr efter avdragen rot. Blev även jag paff, frågade aldrig om kostnadsförslag för ETT eluttag. Framkörning 500kr, 3h jobb mm mm
Insåg att hädan efter blir det att fråga om kostnadsförslag!

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
N
Citerar elektrikern som jag anlitade första och sista gången:
-"Men, men... jag måste ju förfan också leva!"

• Haha
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tycker även att det ska komma fram att man som kund hos grossisterna INTE har samma ohemult höga rabatter på hela deras sortiment. På vissa delar har man över huvud taget ingen rabatt.
Jag har handlat från ahlsell mfl i ca 7 år nu genom mitt arbete, jag har hitills ALDRIG köpt något som det inte varit rabatt på.

Däremot kan ju rabatten skilja rejält mellan olika saker.

C
N Namnet skrev:
Citerar elektrikern som jag anlitade första och sista gången:
-"Men, men... jag måste ju förfan också leva!"
Precis, det är ju inte gratis att spendera sommarhalvåret i Thailand om du trodde det!

• Haha
  • Gilla
Elpatronen och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Jag har handlat från ahlsell mfl i ca 7 år nu genom mitt arbete, jag har hitills ALDRIG köpt något som det inte varit rabatt på.

Däremot kan ju rabatten skilja rejält mellan olika saker.
Jag har ingen rabatt på tex linjematerial, stora centraler/ställverk, ventilation, värmepumpar mm utan får varje gång fråga om pris hos en säljare

Och då får du listpriset eller?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.