O
lärjungen lärjungen skrev:
Fast samtidigt, du kan ju inte gå in på byggmax, öppna en trallskruvförpackning, ta ut tio-femton skruv och bara pröjsa för dem. Eller för den delen öppna ett pack isolering och ta ut två av fem isolerskivor.
Det där blev inte riktigt rätt. Du har vänt på det. Om det skall vara en analogi ekvivalent med elfirmans beteende så skulle besöket på Byggmax snarare se ut så här:

1. Du behöver 10-15 skruv. Du går till kassan., där öppnar de en ny förpackning och ger dig dina skruv. Sen behåller de resten men tar betalt för hela kartongen.

2. Du behöver 2 skivor isolering. Du går till kassan, där sprättar de upp plasten och ger dig två skivor. Sen behåller de resten men tar betalt för hela balen.

Det skulle ingen någonsin acceptera, och det är därför man antingen kan köpa saker per/styck eller tvingas köpa hela förpackningen. Elfirmor bör rimligtvis klara av att göra samma. Antingen debitera enbart för använt material, eller debitera för hela förpackningar och då lämna överblivet material (som nog tekniskt sett får betraktas som kundens egendom oavsett, och att då inte lämna det är strikt sett stöld),

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 15 till
  • Laddar…
whatking whatking skrev:
Har själv haft elektriker hemma nyligt och jag sitter och jämför min faktura med din och ja du kan jämför själv.
Vad har elektrikern gjort hos dig? Nyfiken för jag själv har elektriker på plats, har fått pris för arbetet men inte för material och försöker få en känsla för vad det kan landa på..

lärjungen
C claym skrev:
ohållbart ? Varför? Övriga branscher klarar ju av detta. Varför är hantverksbranchen så ’speciell’? Hos tandläkaren betalar du inte för en hel förpackning tandtråd om tandläkaren använder 20 cm när du ligger i stolen . Hos frisören betalar du inte för 1 lite schampo när han/hon tvättar ditt hår. Däremot betalar du fullt pris för 1 liter schampo om du köper hela flaskan med dig hem - vilket är helt ok.

vem har gett hantverkare rätt att blåsa folk och köra sina egna regler? Att räkna varje skruv är inte hållbart men att konsekvent ta betalt för hela förpackningar när 50% används är ju ren stöld. Har många hantverkare svårt att räkna ut ungefär vad det faktiska materialet kostar när jobbet är klart ?
Om en låda innehåller 1000 skruvar och kostar 1000 kr så är det ju tämligen enkelt att inse att varje skruv kostar 1 kr. Om jag nu gör ett jobb som slutar med att i lådan finns ca 50% skruv kvar så fakturera 500kr eller visst lägg på lite så säg 650kr - inte 1000. Tar hantverkaren 1000kr så lämna de skruvar som är kvar. Hur svårt kan det vara ?
Jo jag förstår vad du menar, och mitt exempel blev nog lite hastigt, lustigt och ogenomtänkt när jag tog en paus med gräsklipparen. Jag tänker mer på projekt där det går åt tiotals skruvpaket. Säg att man köpt in 30 pack med 80-skruv till ett flera veckors byggprojekt, och använde typ 28,7 av packen, men samtliga pack är påbörjade för snickare A såg inte att snickare B redan öppnat ett nytt paket. Då har jag förståelse för att något pack faller mellan stolarna och allting för enkelhetens skull räknas in i "paketpriset" så att säga. Klart man kunde önska att det i de bästa av världar gick att hålla koll på minsta detalj, men det kan ofta vara svårare i praktiken vid större projekt. Sen håller jag naturligtvis med om att det är fult att köpa in ett pack med 250 skruvar, använda tio och medvetet fakturera kunden för hela paketet. Det var nog inte riktigt det scenariot jag egentligen ville rättfärdiga och ber om ursäkt att jag drog ett hattigt exempel.

• Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Jo jag förstår vad du menar, och mitt exempel blev nog lite hastigt, lustigt och ogenomtänkt när jag tog en paus med gräsklipparen. Jag tänker mer på projekt där det går åt tiotals skruvpaket. Säg att man köpt in 30 pack med 80-skruv till ett flera veckors byggprojekt, och använde typ 28,7 av packen, men samtliga pack är påbörjade för snickare A såg inte att snickare B redan öppnat ett nytt paket. Då har jag förståelse för att något pack faller mellan stolarna och allting för enkelhetens skull räknas in i "paketpriset" så att säga. Klart man kunde önska att det i de bästa av världar gick att hålla koll på minsta detalj, men det kan ofta vara svårare i praktiken vid större projekt. Sen håller jag naturligtvis med om att det är fult att köpa in ett pack med 250 skruvar, använda tio och medvetet fakturera kunden för hela paketet. Det var nog inte riktigt det scenariot jag egentligen ville rättfärdiga och ber om ursäkt att jag drog ett hattigt exempel.
När det är som du skriver så höftar ni naturligtvis och det förstår nog alla det är väl inte bara plus utan det är väl MINUS oxå annars så blir det ju fult likafullt. Gungor o karusell

Jag har inte läst allt det senaste som skrivits i denna tråd, men angående debitering för oanvänt material så har jag iallafall min bild klar, då jag i tjänsten fakturerat "oanvänd" mängd och även haft diskussioner med kunder angående detta.
Det är en avvägning man får göra ifall till fall beroende på framtida åtgång.
Tex ett paket trallskruv som snickare bör ej debiteras om halva används. (Resterande lär gå att använda inom kort).
Däremot om det är specialprodukter där du inte kan se nästa behov,(gärna skrymmande), så debiteras hel produkt. Givetvis blir kunden erbjuden att ta restprodukt.

Förövrigt intressant tråd.
Jag har svårt att se att man som ansvarig fakturautställare missar att checka av åtminstone några av posterna på fakturan om de nu går in automatiskt. Har man ett så pass sofistikerat ekonomiprogram som för in alla fakturor, (vilket det låter som här), och x vedertaget påslag så brukar man också ha en uppdatering på resultat% på projektet i ena hörnet. Svårt att missa, och det är också när man ser denna % som man kan fundera om man glömt någon kostnad.
Då borde man definitivt haja till här./
Självklart ska kunden i detta fall låta entreprenören krypa till korset med en ursäkt och en rejäl korrigering.
//

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Om elfirman haft problem med sitt nya system på den här fakturan så sitter de säkert nu och går igenom samtliga fakturor som är ivägskickade efter det nya systemet togs i drift, för att vara säker på att det inte är fler drabbade...

Sen kommer de såklart kontakta alla där de hittat fel och betala tillbaks. Det tror jag fullt och fast på. Jag tro också på tomten...

Redigerade ett stavfel.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 11 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om elfirman haft problem med sitt nya system på den här fakturan så sitter de säkert nu och går igenom samtliga fakturor som är ivägskickade efter det nya systemet togs i drift, för att vara säker på att det inte är fler drabbade...

Sen kommer de såkalr kontakta alla där de hittat fel och betala tillbaks. Det tror jag fullt och fast på. Jag tro också på tomten...
Vi har en ICA-kvantum här hemma som också har problem med sitt system om och om igen. Har aldrig märkt det vid prishöjningar men vid annonsvaror och 3-för-2 och liknande verkar systemet vara väldigt svårhanterat. Men vi ska ju inte lasta den stackars handlaren för att hans datorsystem driver honom till vansinne...

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vi har en ICA-kvantum här hemma som också har problem med sitt system om och om igen. Har aldrig märkt det vid prishöjningar men vid annonsvaror och 3-för-2 och liknande verkar systemet vara väldigt svårhanterat. Men vi ska ju inte lasta den stackars handlaren för att hans datorsystem driver honom till vansinne...
Tror precis som du de är en slump och dåligt system. Förmodligen tar de lika lång tid att fixa som om den gett rabatt på allt man köpte 3 av...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
T Ted McIntosh skrev:
Jag är elektriker och driver eget företag i Stockholm.
Det där är listpriser plus påslag, mao helt orimligt. Även om du delar allt med hälften är det fortfarande väldigt dyrt.
Det var första gången någonsin jag sett en elektriker fälla ett sådant omdöme, du är helt unik i din bransch!

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
H Hans G2 skrev:
En ständigt återkommande fråga.

Å ena sidan handlar många etablerade firmor hos typ Ahlsell eller motsvarande. De har stort sortiment, snabb service och effektiv administration men högre priser än både Bauhaus/Hornbach mfl samt branschwebshopar som Elbutik eller Soliduct.

Å andra sidan missbrukar etablerade firmor detta och exempelvis undanhåller rabatter, utgår från standardprislista, tillgodogör sig bonusar eller liknande.

För firmorna är det smidigt med en One stop shop med god service som besparar dem admin. De kan göra fler jobb och tjäna mer pengar helt enkelt.

Alternativet är att betala timpris för att någon hos firman ska sitta och jämföra priser och beställa/köpa delar från flera olika ställen. Det går mer timmar på admin och letande så frågan är när man når break even samt om man har tid att vänta. Det är dessutom få som blir hantverkare för de uppskattar denna typ av arbete... Eller så köper man in saker av större värde själv.

Problemet är väl egentligen att hantverkare inte har något incitament till att jaga bättre priser. Ofta får de just inköpspris + x% vilket kan bli rent kontraproduktivt samtidigt som de bedöms stenhårt på timpris och timmar. Jag vet att det förekommer hantverkare som i stort sett gör vinsten på biltillägg och materialpåslag vilket man kan tycka olika om.

Lång utläggning, men som svar på din fråga så har du inte så mycket att hämta rent formellt. De kommer kunna visa en prislista som styrker vad de debiterat och de lär ha handlat från en för branschen vanlig leverantör. Sen att andra har bättre priser, ja så är det. Men jag skulle definitivt påtalat det orimliga och försökt nå en skälig kompromiss genom god ton och dialog.
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
D

Detta är helt orealistiskt och visar hur sjuk Ahlsells prislista är. Att entreprenören i detta fall säkert har 70-80% rabatt på priserna är ju snudd på bedrägeri och oseriöst.

• Gilla
claym
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var första gången någonsin jag sett en elektriker fälla ett sådant omdöme, du är helt unik i din bransch!
Kul att det fortfarande finns ärliga och seriösa människor skulle jag säg!

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Nja, unik kan jag inte hålla med om. Det finns flera duktiga elektriker som skriver mycket här på forumet som dömer ut de där priserna.

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Den elektriker jag har anlitat har haft rimliga priser. Det är förhoppningsvis ganska få som försöker blåsa kunden så grovt som den här tråden ger exempel på och de som är nöjda har ingen anledning att starta en tråd på ett forum.

Tyvärr har min huselektriker (som för övrigt bodde i huset vi bor i nu i sin ungdom) gått bort för nåt år sedan. :cry: Men firman han jobbade på finns kvar, så jag hoppas jag inte får några överraskningar nästa gång jag anlitar dom.

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, unik kan jag inte hålla med om. Det finns flera duktiga elektriker som skriver mycket här på forumet som dömer ut de där priserna.
Jag säger inte emot, ändrar till att det var det första inlägget jag har läst. De inlägg jag har läst har i såna här diskussioner gått i en helt annan riktning, fri fakturering, har inte kunden frågat på exakt den komponenten så kan man ta valfri siffra, ifrågasätter kunden så är de bara ohövliga, de borde visa mer respekt och bara lämna över alla sina pengar, i lite generella ordalag men åt det hållet.

D
useless useless skrev:
Den elektriker jag har anlitat har haft rimliga priser. Det är förhoppningsvis ganska få som försöker blåsa kunden så grovt som den här tråden ger exempel på och de som är nöjda har ingen anledning att starta en tråd på ett forum.

Tyvärr har min huselektriker (som för övrigt bodde i huset vi bor i nu i sin ungdom) gått bort för nåt år sedan. :cry: Men firman han jobbade på finns kvar, så jag hoppas jag inte får några överraskningar nästa gång jag anlitar dom.
Japp, jag har också en, två faktiskt, betrodda elektriker, med sunt förnuft. När vi skulle bygga fick jag skicka iväg två firmor innan vi börjat, respektabla namn men med trasiga moralkompasser. Den som sen gjorde jobbet är bra på alla sätt och 15 år senare fortfarande fullt förtroende. Förutom att vi har lite olika syn på Plejd, som grundar sig i var vi kommer ifrån ;)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.