107 469 läst · 292 svar
107k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
Visst är det så. Men det skulle på nåt sätt bli rätt ohållbart om hantverkaren om och om igen antingen skall lämna 1000 skruv när kunden bara behövde 382 till projektet, eller hålla på att räkna varenda skruv när han fakturerar. Nånstans finns en gräns för vad som är rimligt. Okej om kunden behövde 870 skruv, ja då kanske paketet kan bli kvar hos kund. Men när man som hantverkare erbjuder en paketlösning så måste man nånstans kunna göra det lite enkelt för sig också.M Mortsken skrev:
Redigerat:
Det är väl samma lurendrejeri iaf. Om firman får en bil lagad betalar då den en hel pall med ljuddämpare el en kartong med glödlamporS Styrtekniker skrev:
lärjungen skrev:Visst är det så. Men det skulle på nåt sätt bli rätt ohållbart om hantverkaren om och om igen antingen skall lämna 1000 skruv när kunden bara behövde 382 till projektet, eller hålla på att räkna varenda skruv när han fakturerar. Nånstans finns en gräns för vad som är rimligt. Okej om kunden behövde 870 skruv, ja då kanske paketet kan bli kvar hos kund. Men när man som hantverkare erbjuder en paketlösning så måste man nånstans kunna göra det lite enkelt för sig också.
ohållbart ? Varför? Övriga branscher klarar ju av detta. Varför är hantverksbranchen så ’speciell’? Hos tandläkaren betalar du inte för en hel förpackning tandtråd om tandläkaren använder 20 cm när du ligger i stolen . Hos frisören betalar du inte för 1 lite schampo när han/hon tvättar ditt hår. Däremot betalar du fullt pris för 1 liter schampo om du köper hela flaskan med dig hem - vilket är helt ok.
vem har gett hantverkare rätt att blåsa folk och köra sina egna regler? Att räkna varje skruv är inte hållbart men att konsekvent ta betalt för hela förpackningar när 50% används är ju ren stöld. Har många hantverkare svårt att räkna ut ungefär vad det faktiska materialet kostar när jobbet är klart ?
Om en låda innehåller 1000 skruvar och kostar 1000 kr så är det ju tämligen enkelt att inse att varje skruv kostar 1 kr. Om jag nu gör ett jobb som slutar med att i lådan finns ca 50% skruv kvar så fakturera 500kr eller visst lägg på lite så säg 650kr - inte 1000. Tar hantverkaren 1000kr så lämna de skruvar som är kvar. Hur svårt kan det vara ?
När en elfirmor byter däck på gummiverkstadaden så betalar de ju en hel pall med däck inte ett styck juEddieHansson skrev:
Vad då orimligt? Resonerar du lika dant själv när du får bilen lagad bytt bromsok på Volvo ex tror du de kommer styckvis eller kartongens el pallvis. Hur många vill du betala för? Jag skulle vilja säga att betalar man för något som man inte får är det bedrägeri el ren stöld. Vad gör du med överblivet material? Kastar? Använder hos en annan kund? Något som inga elektriker gör arbetar svart med andra kunders material, nej nej vad säger jag så kan det inte varalärjungen skrev:Visst är det så. Men det skulle på nåt sätt bli rätt ohållbart om hantverkaren om och om igen antingen skall lämna 1000 skruv när kunden bara behövde 382 till projektet, eller hålla på att räkna varenda skruv när han fakturerar. Nånstans finns en gräns för vad som är rimligt. Okej om kunden behövde 870 skruv, ja då kanske paketet kan bli kvar hos kund. Men när man som hantverkare erbjuder en paketlösning så måste man nånstans kunna göra det lite enkelt för sig också.
Har man fakturerat stora mängder material som inte behövts och är "över", så kan ju detta material monteras mot svart betalning på helgen...
Den finns massor av drivkrafter som gör att vi har den situation som finns, men fuskarna behöver klämmas åt för att det ska bli någon rätsida på det.
Ett påslag på flera hundra procent är givetvis inte rimligt.
Den finns massor av drivkrafter som gör att vi har den situation som finns, men fuskarna behöver klämmas åt för att det ska bli någon rätsida på det.
Ett påslag på flera hundra procent är givetvis inte rimligt.
Det är bara skitsnack att det skulle vara nått problem att fakturera det faktiska antalet som förbrukas och lägga resten på lager. I alla fall med nästan allt som inte är speciella saker som normalt inte används. Ett buffertlager måste man i alla fall ha för man vet nästan aldrig i detalj vad som kommer att behövas på kommande jobb. Dessutom är det inte så dumt att ha ett litet lager som man kan skriva av en gång om året.
Sedan kan det naturligtvis diskuteras vad som är rimligt, men behöver jag 200% för att överleva som företag kanske det inte är så orimligt. För om det är rimligt kan väl inte enbart handla om kundens perspektiv.
Jo, det är orimligt. Måste du ha den marginalen på materialet har du för låg timdebitering.
Det är klart att det ska vara lite plus på materialet men köper hantverkaren ett uttag med 84% i rabatt mot vad jag får betala på samma firma så kan han ju lägga på 10-20 % och säg nu inte att det inte finns sådan rabatt för jag fick just det genom en bekant för att dra elen i 70 kvm fritidshusD Daniel 109 skrev:
Klarar man av att fakturera för 1000st skruv när endast hälften gått åt, så klarar man nog att lämna kvar den eller ta betalt för 500 skruv och lägga resten på lagret eller i servicebilen och använda till nästa kund.lärjungen skrev:Visst är det så. Men det skulle på nåt sätt bli rätt ohållbart om hantverkaren om och om igen antingen skall lämna 1000 skruv när kunden bara behövde 382 till projektet, eller hålla på att räkna varenda skruv när han fakturerar. Nånstans finns en gräns för vad som är rimligt. Okej om kunden behövde 870 skruv, ja då kanske paketet kan bli kvar hos kund. Men när man som hantverkare erbjuder en paketlösning så måste man nånstans kunna göra det lite enkelt för sig också.
Vad den specifika butiken har för hittepåprislista är inte relevant. Vi vet ju i vilken region det verkliga marknadspriset är.K kortis skrev:
Om elektrikern debiterar 10-20% över inköpspris är det inte många som blir upprörda.