lärjungen
M Mortsken skrev:
Men betalar man för ett helt paket så får man helt paket.
Visst är det så. Men det skulle på nåt sätt bli rätt ohållbart om hantverkaren om och om igen antingen skall lämna 1000 skruv när kunden bara behövde 382 till projektet, eller hålla på att räkna varenda skruv när han fakturerar. Nånstans finns en gräns för vad som är rimligt. Okej om kunden behövde 870 skruv, ja då kanske paketet kan bli kvar hos kund. Men när man som hantverkare erbjuder en paketlösning så måste man nånstans kunna göra det lite enkelt för sig också.

Redigerat:
  • Gilla
Richie76 och 1 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Tyvärr är jag en av de som slarvar med det. Vårt företag kräver att allt vi köper ska debiteras direkt mot kunden. Tyvärr blir det att någon får betala hela förpackningen. Som tur är drabbar det inte privatpersoner.
Det är väl samma lurendrejeri iaf. Om firman får en bil lagad betalar då den en hel pall med ljuddämpare el en kartong med glödlampor

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Visst är det så. Men det skulle på nåt sätt bli rätt ohållbart om hantverkaren om och om igen antingen skall lämna 1000 skruv när kunden bara behövde 382 till projektet, eller hålla på att räkna varenda skruv när han fakturerar. Nånstans finns en gräns för vad som är rimligt. Okej om kunden behövde 870 skruv, ja då kanske paketet kan bli kvar hos kund. Men när man som hantverkare erbjuder en paketlösning så måste man nånstans kunna göra det lite enkelt för sig också.

ohållbart ? Varför? Övriga branscher klarar ju av detta. Varför är hantverksbranchen så ’speciell’? Hos tandläkaren betalar du inte för en hel förpackning tandtråd om tandläkaren använder 20 cm när du ligger i stolen . Hos frisören betalar du inte för 1 lite schampo när han/hon tvättar ditt hår. Däremot betalar du fullt pris för 1 liter schampo om du köper hela flaskan med dig hem - vilket är helt ok.

vem har gett hantverkare rätt att blåsa folk och köra sina egna regler? Att räkna varje skruv är inte hållbart men att konsekvent ta betalt för hela förpackningar när 50% används är ju ren stöld. Har många hantverkare svårt att räkna ut ungefär vad det faktiska materialet kostar när jobbet är klart ?
Om en låda innehåller 1000 skruvar och kostar 1000 kr så är det ju tämligen enkelt att inse att varje skruv kostar 1 kr. Om jag nu gör ett jobb som slutar med att i lådan finns ca 50% skruv kvar så fakturera 500kr eller visst lägg på lite så säg 650kr - inte 1000. Tar hantverkaren 1000kr så lämna de skruvar som är kvar. Hur svårt kan det vara ?

• Gilla
a.o.f och 13 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Håller med. Det går dessutom att ha lager på vanliga varor, tex elkabel, flexrör, vvs-rör, kopplingar, verktyg mm. Man kan också inspektera en plats och beställa i förväg, tex i samband med att kund godkänner offerten... Finns många sätt.
När en elfirmor byter däck på gummiverkstadaden så betalar de ju en hel pall med däck inte ett styck ju

• Gilla
  • Haha
Elajomannen och 9 till
  • Laddar…
Vad då orimligt? Resonerar du lika dant själv när du får bilen lagad bytt bromsok på Volvo ex tror du de kommer styckvis eller kartongens el pallvis. Hur många vill du betala för? Jag skulle vilja säga att betalar man för något som man inte får är det bedrägeri el ren stöld. Vad gör du med överblivet material? Kastar? Använder hos en annan kund? Något som inga elektriker gör arbetar svart med andra kunders material, nej nej vad säger jag så kan det inte vara

• Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
Min elektriker klarade iallafall av att bara ta betalt för tre säkringar trots att han köpte ett fempack.

Faktura med artikelnummer och beskrivning av säkringar och huvudbrytare, datum för installationsarbete och prisuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han klarade även av att ta betalt utan Ahlsells listpriser.

• Gilla
  • Haha
AMR74 och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
Har man fakturerat stora mängder material som inte behövts och är "över", så kan ju detta material monteras mot svart betalning på helgen...

Den finns massor av drivkrafter som gör att vi har den situation som finns, men fuskarna behöver klämmas åt för att det ska bli någon rätsida på det.

Ett påslag på flera hundra procent är givetvis inte rimligt.

• Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
L
Jag säger bara, friskt kopplat hälften brunnet. Länge leve Polackerna! :crysmile:

• Haha
claym
  • Laddar…
Det är bara skitsnack att det skulle vara nått problem att fakturera det faktiska antalet som förbrukas och lägga resten på lager. I alla fall med nästan allt som inte är speciella saker som normalt inte används. Ett buffertlager måste man i alla fall ha för man vet nästan aldrig i detalj vad som kommer att behövas på kommande jobb. Dessutom är det inte så dumt att ha ett litet lager som man kan skriva av en gång om året.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Sedan kan det naturligtvis diskuteras vad som är rimligt, men behöver jag 200% för att överleva som företag kanske det inte är så orimligt. För om det är rimligt kan väl inte enbart handla om kundens perspektiv.

Jo, det är orimligt. Måste du ha den marginalen på materialet har du för låg timdebitering.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är orimligt. Måste du ha den marginalen på materialet har du för låg timdebitering.
Det är klart att det ska vara lite plus på materialet men köper hantverkaren ett uttag med 84% i rabatt mot vad jag får betala på samma firma så kan han ju lägga på 10-20 % och säg nu inte att det inte finns sådan rabatt för jag fick just det genom en bekant för att dra elen i 70 kvm fritidshus

Fast samtidigt, du kan ju inte gå in på byggmax, öppna en trallskruvförpackning, ta ut tio-femton skruv och bara pröjsa för dem. Eller för den delen öppna ett pack isolering och ta ut två av fem isolerskivor.
På Hornbach kan man köpa de flesta skruvar i lösvikt.

• Gilla
Lovelycatlady
  • Laddar…
Klarar man av att fakturera för 1000st skruv när endast hälften gått åt, så klarar man nog att lämna kvar den eller ta betalt för 500 skruv och lägga resten på lagret eller i servicebilen och använda till nästa kund.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är klart att det ska vara lite plus på materialet men köper hantverkaren ett uttag med 84% i rabatt mot vad jag får betala på samma firma så kan han ju lägga på 10-20 % och säg nu inte att det inte finns sådan rabatt för jag fick just det genom en bekant för att dra elen i 70 kvm fritidshus
Vad den specifika butiken har för hittepåprislista är inte relevant. Vi vet ju i vilken region det verkliga marknadspriset är.
Om elektrikern debiterar 10-20% över inköpspris är det inte många som blir upprörda.

• Gilla
#jögga och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.