107 483 läst · 292 svar
107k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
Menar du att elektriker är så korkade? Även de som är så framåt att de startar eget?
Offentliga upphandlingar kan vara ganska korkade...
/Statsanställd
/Statsanställd
LOU är ett helvete för både den som jobbar statligt och den som levererar enligt det skulle jag säga.
Jag förstår varför den finns, men det går åt mycket tid på både myndigheter och företag att navigera sej runt (och kringgå) de reglerna..
Jag har befunnit mig på båda sidorna, alltså både som statsanställd och på företag som levererar till statliga myndigheter.
Jag förstår varför den finns, men det går åt mycket tid på både myndigheter och företag att navigera sej runt (och kringgå) de reglerna..
Jag har befunnit mig på båda sidorna, alltså både som statsanställd och på företag som levererar till statliga myndigheter.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 901 inlägg
Driver plåtslageri, har konto på Ahlsell. Lampan kunde jag köpa för 2200 ex moms .
Förutom att blåsa kunder finns en anledning som gäller på många företag. Nämligen att inköpare på stora företag ofta mäts mot hur mycket rabatter de lyckas förhandla. Om man som inköpare skriver ett avtal med Ahlsell istället för elbutik.se så kan man visa att de lyckats spara företaget med 80% i rabatterade priser mot Ahlsell men kanske bara 20% mot elbutik.se, trots att slutpriserna kanske inte skiljer sig, eller tom är billigare på nätbutiken.A Alexander HB skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Nu är väl inte okorkade ett kriterium för att det går bra för alla som startar företag påfallande ofta så skiter det sigMüssli skrev:Enda anledningen till orimliga listpriser är som jag skrev. Grossister har ingen anledning att försöka "hjälpa" sina kunder (elektriker) att skinna sina slutkunder. Vad skulle de vinna på det?
När du är nystartad och tar kontakt med de olika grossisterna får du oftast ett förslag på rabatter som senare kan/ska förhandlas om efter hur mycket och vilka varor du handlar mest av. Du jämför rabatterna mellan Storel, Elektroskandia och Ahlsell t. ex. Lägg därtill att du har tusen andra saker att tänka på som försäkringar, pensionssparande, inköp av verktyg, leasa bil m.m.
Framför dig har du fått mellan 50-80% rabatt på Ahlsell men bara 30-50% på Storel. Listpris kanske du inte ens har hört talas om och det vill grossisterna inte skylta med i onödan. Vilken grossist tar du? De flesta väljer såklart den grossist som ger mest rabatt.
Jag försvarar absolut inte de firmor som använder listpris som referens till slutpris men det är inte alltid optimalt att använda påslag på sitt inköp heller. Då kommer du tjäna mer ju mer du betalar. 15% påslag på 100 kr ger ju mindre till firman än 15% påslag på 120 kr.
Själv kör jag en medelväg. Oftast påslag på eget inköpspris men om jag vet att jag har extra bra pris på vissa varor justeras de upp till slutkund. Oftast hamnar jag på samma priser som onlinebutiker +10%.
Som kuriosa kan nämnas att tidigare hade alla grossister samma listpriser på sina varor. Det fick man sluta med och anledningen tror jag var
något om kartellbildning. Idag kan jag tycka att det hade varit mer transparent men bäst hade varit rena priser utan rabatter över huvud taget.D Daniel 109 skrev:
Och vem skulle kunna driva en vettig verksamhet och handla av en nätbutik med deras ytterst begränsade sortiment? Möjligen en enmansfirma med småjobb hos privatpersoner som affärsidé, men nu är ju den typen av jobb kanske inget som mer än ett ytterst fåtal önskar sig.
Tyvärr är jag en av de som slarvar med det. Vårt företag kräver att allt vi köper ska debiteras direkt mot kunden. Tyvärr blir det att någon får betala hela förpackningen. Som tur är drabbar det inte privatpersoner.E elmont skrev:
men är inte detta väldigt konstigt ? Går du till tex tandläkare betalar du inte för hela förpackningar som öppnas för att fixa dina gaddar? Eller säg att du beställer en burgare på Donken och personalen måste öppna en förpackning med 40 bröd i. Du betalar ju bara för ett bröd, inte 40…S Styrtekniker skrev:
tyvärr är stora delar av hantverksbranchen totalt rutten , finns ingen moral länge utan allt går ut på att tänja på gränserna och blåsa folk . Börjar man ifrågasätta fakturorna så sprids ryktet att man är ”en jobbig kund” som ingen vill jobba för - iaf i mindre städer
Redigerat:
Håller med. Det går dessutom att ha lager på vanliga varor, tex elkabel, flexrör, vvs-rör, kopplingar, verktyg mm. Man kan också inspektera en plats och beställa i förväg, tex i samband med att kund godkänner offerten... Finns många sätt.C claym skrev:men är inte detta väldigt konstigt ? Går du till tex tandläkare betalar du inte för hela förpackningar som öppnas för att fixa dina gaddar? Eller säg att du beställer en burgare på Donken och personalen måste öppna en förpackning med 40 bröd i. Du betalar ju bara för ett bröd, inte 40…
tyvärr är stora delar av hantverksbranchen totalt rutten , finns ingen moral länge utan allt går ut på att tänja på gränserna och blåsa folk . Börjar man ifrågasätta fakturorna så sprids ryktet att man är ”en jobbig kund” som ingen vill jobba för - iaf i mindre städer
Vad händer med överblivet material då? Om du behöver 10 st skruv, slänger ni resterande 190 skruv i förpackningen? Eller lämnas det till kund? Eller åker det in i "servicebilen" och sen får framtida kunder det materialet gratis? Eller betalar nästa kund också för en hel förpackning? Blir ju konstigt i så fall med en servicebil som bara är laddad med överblivet material. Fyller man aldrig på med det som "skall" finnas i bilen faller ju själva poängen, då får man ju ändå hålla på och åka och småhandla för varenda liten småpryl som saknas.S Styrtekniker skrev:
Jag tror inte det är så många som tycker att elektrikern ska sitta och beställa allt på nätet. Det är snarare så att det är svårt att förstå varför t ex Ahlsells lager och logistik skulle vara så oerhört kostsamt att en elfirma skulle betala 3-4 gånger mer för elmateriel än en privatperson som gör några enstaka köp hos elbutik, jula eller Clas Ohlsson.E elmont skrev:
Nu är ju inte Ahlsell eller någon av de andra "grossisterna" generellt 3-4 gånger dyrare än detaljhandeln om man ser till elfirmans inköpspris.useless skrev:
Snarare är priset i stort sett på ungefär samma nivå.
Nej, men om jag anlitar en firma till att fylla kylen i sommarstugan med matvaror, och jag får en faktura där dom har 300% dyrare priser än dagligvaruhandeln för matvarorna så kan du ge dig fan på att jag begär ut deras inköpspriser. Jag betalar dom för tjänsten.F fredriktrane skrev:
jag har stet det påståendet förut, och ifrågasatt det, hitills har jag inte sett någon som faktiskt kunnat peka på nånstans där det faktiskt är så, eller upplevt det själv.EddieHansson skrev:Förutom att blåsa kunder finns en anledning som gäller på många företag. Nämligen att inköpare på stora företag ofta mäts mot hur mycket rabatter de lyckas förhandla. Om man som inköpare skriver ett avtal med Ahlsell istället för elbutik.se så kan man visa att de lyckats spara företaget med 80% i rabatterade priser mot Ahlsell men kanske bara 20% mot elbutik.se, trots att slutpriserna kanske inte skiljer sig, eller tom är billigare på nätbutiken.
Jag har svårt att tro att speciellt många företag har så oerhört korkade regler, det är ju som att be om fusk.