EddieHansson
GlennB GlennB skrev:
jag har stet det påståendet förut, och ifrågasatt det, hitills har jag inte sett någon som faktiskt kunnat peka på nånstans där det faktiskt är så, eller upplevt det själv.

Jag har svårt att tro att speciellt många företag har så oerhört korkade regler, det är ju som att be om fusk.
Nej, Så är det i vår koncern, och det är ett multinationellt företag med mer en halv miljon anställda. Det som driver detta är att man vill ha mätbara mål, och där är antal procent i rabatt jämfört mot innan förhandling ett mått på hur väl en inköpare presterar. Givetvis inte enda måttstocken (eller KPI som vi säger), men likväl finns den ändå där. Sen är ju systemet inte utformat för att företag som Ahlsell på ett mycket fult sätt försöker utnyttja det till sin fördel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad händer med överblivet material då? Om du behöver 10 st skruv, slänger ni resterande 190 skruv i förpackningen? Eller lämnas det till kund? Eller åker det in i "servicebilen" och sen får framtida kunder det materialet gratis? Eller betalar nästa kund också för en hel förpackning? Blir ju konstigt i så fall med en servicebil som bara är laddad med överblivet material. Fyller man aldrig på med det som "skall" finnas i bilen faller ju själva poängen, då får man ju ändå hålla på och åka och småhandla för varenda liten småpryl som saknas.
I möjligaste mån tar vi betalt det vi använder. Jag köper oftast, när det gäller kabel, kapad längd som blir dyrare för kunden per meter men de behöver inte betala för 50m när jag använder 5m. När det gäller skruvar och klammer får kunden betala hel förpackning när det är slut. Vi ge kunden det vi har i bilen om vi måste köpa något annat i hel förpackning. Som ni förhoppningsvis har förstått. Ockrar vi inte vårat material. Vi har mycket bra rabatter. Som gör att våra kunder betalar förhållandevis lite för materialet. På visst material har vi löjligt stor rabatt. Vi privat får inte handla på våra rabatter. Får företaget reda på att vi gjort det får vi sparken.
 
  • Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Elpatronen Elpatronen skrev:
Riktigt rejält också!
968kr för en dvärgbrytare är helt vansinnigt det också
 
R Richie76 skrev:
Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.

Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.

Med vänlig hälsning, Rikard
Man måste skriva avtal på allt... vi blev blåsta av bergströms rör i Ängelholm. Man tycker att det borde finnas någon heder i hantverkaryrket... men icke.
 
  • Gilla
Richie76 och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Nej, Så är det i vår koncern, och det är ett multinationellt företag med mer en halv miljon anställda. Det som driver detta är att man vill ha mätbara mål, och där är antal procent i rabatt jämfört mot innan förhandling ett mått på hur väl en inköpare presterar. Givetvis inte enda måttstocken (eller KPI som vi säger), men likväl finns den ändå där. Sen är ju systemet inte utformat för att företag som Ahlsell på ett mycket fult sätt försöker utnyttja det till sin fördel.
Fast är det från det föregående priset eller från en hittepåprislista ?

Det känsn ju naturligt att det systemet är som att be om problem just som detta.
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
EddieHansson
GlennB GlennB skrev:
Fast är det från det föregående priset eller från en hittepåprislista ?

Det känsn ju naturligt att det systemet är som att be om problem just som detta.
Man jämför alltid mot standardpriserna. Är det specialgrejjer så jämför man förhandlat pris mot offertern/RFQ rundan. Finns varianter av detta då det kan vara knepiga uträkningar ibland.
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
Fast "standardpriser" ? någon sådan finns ju inte här, det handlar ju om en lista på priser som närmast kan jämföras med nån "rekommenderat utpris"-lista, men i praktiken inte ens är det.
 
B Björkdahl skrev:
Har dem även fakturerat timmar för arbete? Med tanke på att det står a priser på lappen
Det var dyrt
 
EddieHansson
GlennB GlennB skrev:
Fast "standardpriser" ? någon sådan finns ju inte här, det handlar ju om en lista på priser som närmast kan jämföras med nån "rekommenderat utpris"-lista, men i praktiken inte ens är det.
Så är det väl. Ahlsell lyckas ju ändå presentera prislistor som sen hantverkare/skojare använder för att skinna sina kunder på.
 
  • Gilla
Richie76
  • Laddar…
T
Hade varit så jäkla skönt om alla konsumenter kunde enas om att bojkotta firmor som använder sig av Ahlsell. Då kanske de blir tvingade till att använda riktiga priser istället. Som resten av alla Sveriges butiker gör.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Det är inget problem att de handlar där. Det är hur de prissätter som är problemet.
 
  • Gilla
GlennB och 5 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Hade varit så jäkla skönt om alla konsumenter kunde enas om att bojkotta firmor som använder sig av Ahlsell. Då kanske de blir tvingade till att använda riktiga priser istället. Som resten av alla Sveriges butiker gör.
Det finns nog ingen firma som bara handlar på ett ställe.
De andra grossisterna har också sjuka listpriser.
 
  • Gilla
Richie76 och 2 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Hade varit så jäkla skönt om alla konsumenter kunde enas om att bojkotta firmor som använder sig av Ahlsell. Då kanske de blir tvingade till att använda riktiga priser istället. Som resten av alla Sveriges butiker gör.
Och det är inte bara Ahlsell som har en GNP lista för att sedan ge kunderna stora rabatter. Jag har haft avtal med dom 3 största samt 1 mindre och alla körde med samma typ av prislistor.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
C claym skrev:
men är inte detta väldigt konstigt ? Går du till tex tandläkare betalar du inte för hela förpackningar som öppnas för att fixa dina gaddar? Eller säg att du beställer en burgare på Donken och personalen måste öppna en förpackning med 40 bröd i. Du betalar ju bara för ett bröd, inte 40…

tyvärr är stora delar av hantverksbranchen totalt rutten , finns ingen moral länge utan allt går ut på att tänja på gränserna och blåsa folk . Börjar man ifrågasätta fakturorna så sprids ryktet att man är ”en jobbig kund” som ingen vill jobba för - iaf i mindre städer
Fast samtidigt, du kan ju inte gå in på byggmax, öppna en trallskruvförpackning, ta ut tio-femton skruv och bara pröjsa för dem. Eller för den delen öppna ett pack isolering och ta ut två av fem isolerskivor.
 
Men betalar man för ett helt paket så får man helt paket.
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.