Var inte Ahlsells listpriser synliga för alla på deras hemsidan innan?

När är "innan"? För 20 år sedan eller för en vecka sedan, eller en dag?
Det skulle vara intressant att veta när Ahlsell slutade visa sina fantastiska priser på sin hemsida. Folk blev väl allför chockade av åsynen.

Redigerat:
Innan dom tog bort priserna...

En anledning är att den grossist som har högst listpris kan skryta med högsta rabatten.

A Arnodt skrev:
När är "innan"? För 20 år sedan eller för en vecka sedan, eller en dag?
Hade de hemsida för 20 år sedan?
Ett år sedan ca tänker jag.

M Mortsken skrev:
Jag ansökte om konto hos dem för 13 år sedan för min dåvarande arbetsgivares räkning, då hade de iaf en hemsida med sitt sortiment. Inga priser visades dock utan inloggning.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Ja och även tidigare.

M MHK2 skrev:
Jag har jobbat där som säljare i sex år så jag vet anledningen.
Du gör kollektivet här en stor tjänst om du kan tänka dig att utveckla och berätta vad du vet.
Det tar inte död på framtida liknande diskussioner men det tillför saklig fakta som behövs. Du är anonym…

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Fvg4 skrev:
Du gör kollektivet här en stor tjänst om du kan tänka dig att utveckla och berätta vad du vet.
Det tar inte död på framtida liknande diskussioner men det tillför saklig fakta som behövs. Du är anonym…
Och det tar inte heller död på att vissa hantverkare fortsätter med att ta ut sjuka priser mot kund…
Ingen här inne sover bättre om anledningen kommer fram.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha, så att Ahlsell kan fiffla med skatten eller momsen då?
Det kanske har med tillverkaren att göra som till varje pris vill hålla priset uppe inte minst i konsumentledet

M MHK2 skrev:
Och det tar inte heller död på att vissa hantverkare fortsätter med att ta ut sjuka priser mot kund…
Ingen här inne sover bättre om anledningen kommer fram.
Kom igen nu, berätta vad du vet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Enda anledningen till orimliga listpriser är som jag skrev. Grossister har ingen anledning att försöka "hjälpa" sina kunder (elektriker) att skinna sina slutkunder. Vad skulle de vinna på det?

När du är nystartad och tar kontakt med de olika grossisterna får du oftast ett förslag på rabatter som senare kan/ska förhandlas om efter hur mycket och vilka varor du handlar mest av. Du jämför rabatterna mellan Storel, Elektroskandia och Ahlsell t. ex. Lägg därtill att du har tusen andra saker att tänka på som försäkringar, pensionssparande, inköp av verktyg, leasa bil m.m.

Framför dig har du fått mellan 50-80% rabatt på Ahlsell men bara 30-50% på Storel. Listpris kanske du inte ens har hört talas om och det vill grossisterna inte skylta med i onödan. Vilken grossist tar du? De flesta väljer såklart den grossist som ger mest rabatt.

Jag försvarar absolut inte de firmor som använder listpris som referens till slutpris men det är inte alltid optimalt att använda påslag på sitt inköp heller. Då kommer du tjäna mer ju mer du betalar. 15% påslag på 100 kr ger ju mindre till firman än 15% påslag på 120 kr.
Själv kör jag en medelväg. Oftast påslag på eget inköpspris men om jag vet att jag har extra bra pris på vissa varor justeras de upp till slutkund. Oftast hamnar jag på samma priser som onlinebutiker +10%.

Som kuriosa kan nämnas att tidigare hade alla grossister samma listpriser på sina varor. Det fick man sluta med och anledningen tror jag var något om kartellbildning. Idag kan jag tycka att det hade varit mer transparent men bäst hade varit rena priser utan rabatter över huvud taget.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Enda anledningen till orimliga listpriser är som jag skrev. Grossister har ingen anledning att försöka "hjälpa" sina kunder (elektriker) att skinna sina slutkunder. Vad skulle de vinna på det?
Om kjelle kofots oseriösa elfirma AB med hjälp av ahlsells fejkprislista kan skinna sina kunder och därför få 20% mer betalt för varje jobb är det väl klart att han väljer ahlsell och inte nån annan ?

Med det sagt är väl knappast ahlsell ensamna om detta sättet, det finns andra som är ännu värre men inte lika stora.

Framför dig har du fått mellan 50-80% rabatt på Ahlsell men bara 30-50% på Storel. Listpris kanske du inte ens har hört talas om och det vill grossisterna inte skylta med i onödan. Vilken grossist tar du? De flesta väljer såklart den grossist som ger mest rabatt.
Nej, de flesta väljer den med lägst inköpspris, oavsett vad rabatten är.

De flesta har nog konton hos flertalet leverantörer dessutom.

På jobbet använder jag ett inköpssystem där jag klickar i allt jag behöver köpa och sen jämför systemet priser med andra leverantörer och försöker byta leverantör när det är billigare på andra ställen.

(Vilket förvisso inte alltid fungerar så bra då inte allr har E-nummer, plus att det inte är så lönsamt att ta en enstaka produkt från annan leverantör då det orsakar mer frakt och administrativt arbete med fakturorna ..Men det är iaf en bra hjälp för att se var det är billigast.)

Jag försvarar absolut inte de firmor som använder listpris som referens till slutpris men det är inte alltid optimalt att använda påslag på sitt inköp heller. Då kommer du tjäna mer ju mer du betalar. 15% påslag på 100 kr ger ju mindre till firman än 15% påslag på 120 kr.
Själv kör jag en medelväg. Oftast påslag på eget inköpspris men om jag vet att jag har extra bra pris på vissa varor justeras de upp till slutkund. Oftast hamnar jag på samma priser som onlinebutiker +10%.
Det är ju inte det folk klagar på heller, problemet är ju när man får betala rena ockerpriser på delar för att hantverkaren ska kunna hålla en onaturligt låg timpenning - bara för att det ska se bra ut i offerten typ.

Många hantverkare lever kvar i 80-talet då kunden inte kunde kolla upp sånt själv.. de tiderna är över nu.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Om kjelle kofots oseriösa elfirma AB med hjälp av ahlsells fejkprislista kan skinna sina kunder och därför få 20% mer betalt för varje jobb är det väl klart att han väljer ahlsell och inte nån annan ?

Med det sagt är väl knappast ahlsell ensamna om detta sättet, det finns andra som är ännu värre men inte lika stora.

Nej, de flesta väljer den med lägst inköpspris, oavsett vad rabatten är.

De flesta har nog konton hos flertalet leverantörer dessutom.

På jobbet använder jag ett inköpssystem där jag klickar i allt jag behöver köpa och sen jämför systemet priser med andra leverantörer och försöker byta leverantör när det är billigare på andra ställen.

(Vilket förvisso inte alltid fungerar så bra då inte allr har E-nummer, plus att det inte är så lönsamt att ta en enstaka produkt från annan leverantör då det orsakar mer frakt och administrativt arbete med fakturorna ..Men det är iaf en bra hjälp för att se var det är billigast.)

Det är ju inte det folk klagar på heller, problemet är ju när man får betala rena ockerpriser på delar för att hantverkaren ska kunna hålla en onaturligt låg timpenning - bara för att det ska se bra ut i offerten typ.

Många hantverkare lever kvar i 80-talet då kunden inte kunde kolla upp sånt själv.. de tiderna är över nu.
Jag håller med dig i allt du skriver. Vad jag menar med dem som väljer dem med störst rabatt är nystartade småföretag som kanske inte har koll full på hur det fungerar. Ahlsell skryter gärna med sina stora rabatter.
Det räcker med att gå in på min lokala Ahlsellbutik och fråga om jag har bra pris på en specifik produkt. "Ja, du har 60% rabatt på den" blir svaret. T.o.m. de anställda döljer eller har inte kunskapen om hur det fungerar.
Går jag in på Solar (där jag handlar mest) får jag mitt inköpspris till svar, samma med Elektroskandia.
Det bästa hade varit om vi baserade vårat timpris på arbetet, vilket kunde få oss att sätta prispåslag med 3-5% eller liknande. Det hade gagnat både elektriker och kunder.

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
Och en stor orsak till den udda prissättningen är dom offentliga upphandlingarna där lägsta timpris vinner samt i andra hand ev rabatter på matr.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.