107 469 läst · 292 svar
107k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
Jäkla rövar priser. Jag jobbar på en stort företag. Fördelen med det är att vi köper mycket av grossisterna. Därför får vi mycket bra rabatter. Vi gör påslag på våra rabatter. Påslaget är mellan 8- 30 % beroende på kund och då pratar vi inte om privatpersoner. Vi skulle aldrig i helvete sälja en vanlig infälld dosa för drygt 300 kr styck. Helt sjukt pris. Tråkigt att du råkat ut för detta ocker. Jag tycker du ska hänga ut elfirman om de inte försvarar eller justerar sina priser på sitt material. Jag vet att på senare tid att priserna ökat mycket. Jag skulle kunna kolla i vårt inköpssystem vad vi kan köpa en dosa för. Vill bara tala om att vi inte jobbar med privatpersoner. Fast det spelar ingen roll i detta sammanhang. Jag anser att privatpersoner ska inte behöva betala mer än företag. Eller har jag fel! Grossistens listpriser med rabatter är inget bra system. Det slår så olika.R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Du skriver att man rent formellt inte kan klaga. Det är just det man kan. Lagstiftningen ser olika ut beroende på om kunden är privatperson eller företag, men jag skulle helt klart bestrida fakturan. Då kan de välja att låta en domstol avgöra.H Hans G2 skrev:En ständigt återkommande fråga.
Å ena sidan handlar många etablerade firmor hos typ Ahlsell eller motsvarande. De har stort sortiment, snabb service och effektiv administration men högre priser än både Bauhaus/Hornbach mfl samt branschwebshopar som Elbutik eller Soliduct.
Å andra sidan missbrukar etablerade firmor detta och exempelvis undanhåller rabatter, utgår från standardprislista, tillgodogör sig bonusar eller liknande.
För firmorna är det smidigt med en One stop shop med god service som besparar dem admin. De kan göra fler jobb och tjäna mer pengar helt enkelt.
Alternativet är att betala timpris för att någon hos firman ska sitta och jämföra priser och beställa/köpa delar från flera olika ställen. Det går mer timmar på admin och letande så frågan är när man når break even samt om man har tid att vänta. Det är dessutom få som blir hantverkare för de uppskattar denna typ av arbete... Eller så köper man in saker av större värde själv.
Problemet är väl egentligen att hantverkare inte har något incitament till att jaga bättre priser. Ofta får de just inköpspris + x% vilket kan bli rent kontraproduktivt samtidigt som de bedöms stenhårt på timpris och timmar. Jag vet att det förekommer hantverkare som i stort sett gör vinsten på biltillägg och materialpåslag vilket man kan tycka olika om.
Lång utläggning, men som svar på din fråga så har du inte så mycket att hämta rent formellt. De kommer kunna visa en prislista som styrker vad de debiterat och de lär ha handlat från en för branschen vanlig leverantör. Sen att andra har bättre priser, ja så är det. Men jag skulle definitivt påtalat det orimliga och försökt nå en skälig kompromiss genom god ton och dialog.
Ser ut som att du fått betala för hela förpackningar också….whatking skrev:
Var lika för mig, de tog betalt för 100m FQ men använde max 25m. De hade dock glömt att jag skulle stå för de materialet så när jag invände mot det så tog de bort de från fakturan och kom och hämtade lösa buntar med kabel… Erkände då också att det inte var ovanligt att det var så det gick till. Lönsamt att kunna sälja samma kartong kabel till flera kunder om inte allt går åt hos den första….
Det är ju så man kräks. Var finns moralen och yrkesstoltheten?K kniv skrev:Ser ut som att du fått betala för hela förpackningar också….
Var lika för mig, de tog betalt för 100m FQ men använde max 25m. De hade dock glömt att jag skulle stå för de materialet så när jag invände mot det så tog de bort de från fakturan och kom och hämtade lösa buntar med kabel… Erkände då också att det inte var ovanligt att det var så det gick till. Lönsamt att kunna sälja samma kartong kabel till flera kunder om inte allt går åt hos den första….
Jag återkommer med resultatet så fort jag får reda på något. Jag hoppas att detta är ett misstag från firman. Om inte har jag bra underlag för att bestrida fakturan vid det här laget.M Mortsken skrev:
Man kan alltid klaga formellt, bestrida och pröva saker i domstol, det har jag inte sagt något om. Däremot har man ofta inte mycket att hämta den vägen och processkostnaden kan lätt överstiga det man bråkar om. Bäst är enligt min mening att försöka komma överens utanför domstol och hitta en rimlig kompromiss. Går inte det får man välja hur mycket tid/pengar/energi man är villig att satsa.A anjag skrev:
Om firman orkar svara på alla offertförfrågningar har de för lite o göra eller så slår de bara på ordentligt så de blir bra vinst. De som har lite att göra brukar finnas en anledning till... Kan säkert vara lätt i vissa orter men tror fler än jag har svårt att ens få någon göra jobbet oavsett fastpris eller löpande.Z zingo skrev:Så... ta alltid in offert och helst minst från tre olika företag. Jag brukar ha målet att ta in från fem. Senast det begav sig skulle den som saltade mest ha 19.000 för samma jobb som den som slutligen utförde det för 4.000. Det blev oerhört bra, blev gjort inom en vecka och kommunikationen var trevlig.
Organisationsnr. Kan ju va personnr. Om man har ex jordbruksfastighet. Fan har jag int tänkt på ska jag göraK Knight skrev:Därför alla som har enskildfirma, skogsfastighet eller likande kan skapa ett konto på ahlsell. Du behöver inte vara speciell för att ta del av deras standard rabatter
Men som någon skrev tidigare, är du big spender så får du du några extra procent rabatt men i de stora hela räcker de med ett organisation nr.