107 906 läst · 292 svar
108k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
1. Avtala om en transparent materialprissättningsmodell. T.ex. X% påslag på inköpspris och fakturakopia bifogas.Lars-Göran Lindström skrev:
2. Köp materialet själv (kanske mindre lämpligt sådana här fall när det är många olika småpryttlar, men i andra fall)
Risken är dock att du då istället inte hittar någon hantverkare som vill göra jobbet. Och då återstår bara;
3. Granska fakturorna ordentligt och vägra betala överpris. Vilket ju tyvärr potentiellt kan leda till bråk. Så blir det ju när köpare och säljare inte är överens om prissättningen i förhand.
Tyvärr tror jag det finns alldeles för många "lättlurade" kunder där ute. Hade alla bara ställt rimliga krav hade en marknad med rimliga prissättningsmodeller varit en självklarhet.
Det var en herrans massa gissningar om vad lagen säger i kommentarerna. Det är klart att Ahlsells priser kan diskuteras men kollar man lite noggrannare på vad som händer om du bestrider så kan Ahlsells priser ses som vägledande, inte internetbutiker.
Om du bestrider så hamnar det hos tingsrätten och ni blir förvisade till ett rum med vars en advokat och blir ombedda att komma tillbaks när ni är överens. Hos hantverkarna känt som Lidingöavdrag. Ingen vill ha det dit.
Oavsett om de gjort en fuling eller pekat på fel prislista så tror jag du nåt längst med dialog.
Vi brukar såklart komma överens med kunder innan vi kör igång. Lämnar alltid ett papper på våra villkor där vårt pris +15% på material (hamnar ungefär på elbutiks priser) är rimligt.
Oftast ger vi fast pris så man slipper dessa diskussioner.
Så; prata med dem och säg att du förstår att de gav 15 på brutto och att det skulle vara på netto och be dem skicka den nya fakturan.
Om du bestrider så hamnar det hos tingsrätten och ni blir förvisade till ett rum med vars en advokat och blir ombedda att komma tillbaks när ni är överens. Hos hantverkarna känt som Lidingöavdrag. Ingen vill ha det dit.
Oavsett om de gjort en fuling eller pekat på fel prislista så tror jag du nåt längst med dialog.
Vi brukar såklart komma överens med kunder innan vi kör igång. Lämnar alltid ett papper på våra villkor där vårt pris +15% på material (hamnar ungefär på elbutiks priser) är rimligt.
Oftast ger vi fast pris så man slipper dessa diskussioner.
Så; prata med dem och säg att du förstår att de gav 15 på brutto och att det skulle vara på netto och be dem skicka den nya fakturan.
R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Hur stor var boden kan man undra 70 timmar nästan en och halv vecka för att dra lite el i en bod ?? tycker det låter otroligt mycket tid lika så på slagen på priserna 253+ moms när man kan köpa samma dosa för 70 kr med moms . sedan hör man ofta i debatterna att el firmor ursäktar sig att dom köper in grejerna mycket dyrare en e-handeln säljer sina saker då har jag en fråga varför i hela friden köper dom inte in av en e-handelsfirma ?? hur svårt ska det vara o åka till kund titta vad som behövs o sedan beställa från e-firma få hem grejer ca 2 dar senare lägga på dubbla priset o utföra jobbet det skulle spara som i detta fal minst 2/3 av pris till kund .R Richie76 skrev:
Exakt sådana här elektrikerfakturor gör att jag inte kommer att anlita någon elektriker när jag behöver, kommer att göra el jobb själv samt anlita svart jobbare när jag inte klarar av o göra det själv! Sist jag anlitade elektriker tog han betalt för två borr som användes och lämnades kvar (150 kr). Jag anlitar ju hantverkare bl.a. för att jag inte kan eller vill göra jobbet själv och för att jag inte har eller vill köpa verktygen!R Richie76 skrev:Hej på er!
Har haft en elektriker som jobbat med en nybyggd liten bod. Anlitade en etablerad, stor elfirma och jobbet är utfört väl. När jag fick fakturan blev jag smått chockad. Har tidigare använt mig av olika elektriker och aldrig tagit offert eller skrivit avtal… kanske dumt men så är det.
Förstår att man har påslag. Frågan är vad som är rimligt. Vi kom överens om en spot it multi 7w. Kollade på nätet och den ligger på ca 1400-1500 exl moms. Så tänkte väl att den hamnar kring 2000 max. När fakturan dimper ner ligger den på 4550 exl moms. Vilket jag tänker är helt orimligt.
Har dålig koll på resten och bryr mig inte så mycket kanske om småsummorna men tex flexrör 16mm 14m för 2082 kr. När jag kollade snabbt på elbutik.se kostar 100 m samma flexrör 480kr. Hade firman använt 100 m flexrör hade summan legat på närmare 15 000kr… viss skillnad från 480kr, vilket jag antar att de inte betalar i närheten av heller.
Är inte snål men gillar inte heller att bli lurad.
Pratade med ansvarige på firman imorse och han sa att de har bytt system och att han skulle se över det hela. Vet inte riktigt vad jag ska säga imorgon och vad jag har rätt till.
Med vänlig hälsning, Rikard
Det var väl bra att du fick behålla borrarna.L Lovelycatlady skrev:Exakt sådana här elektrikerfakturor gör att jag inte kommer att anlita någon elektriker när jag behöver, kommer att göra el jobb själv samt anlita svart jobbare när jag inte klarar av o göra det själv! Sist jag anlitade elektriker tog han betalt för två borr som användes och lämnades kvar (150 kr). Jag anlitar ju hantverkare bl.a. för att jag inte kan eller vill göra jobbet själv och för att jag inte har eller vill köpa verktygen!
Stickan
All erfarenhet pekar mot att i dessa dagar så ska man begära specificerad offert till fast pris innan man släpper in en elektriker…
https://www.byggahus.se/forum/threads/bestridande-av-faktura.437303/
mvh// Lars Rydén
https://www.byggahus.se/forum/threads/bestridande-av-faktura.437303/
mvh// Lars Rydén
Han köpte uppenbarligen borren till ditt jobb och bedömde dem som förbrukningsvara. Tänkte du att han skulle bjuda på materialet eller lägga på det på timpriset och behålla borren?
L Lovelycatlady skrev:Exakt sådana här elektrikerfakturor gör att jag inte kommer att anlita någon elektriker när jag behöver, kommer att göra el jobb själv samt anlita svart jobbare när jag inte klarar av o göra det själv! Sist jag anlitade elektriker tog han betalt för två borr som användes och lämnades kvar (150 kr). Jag anlitar ju hantverkare bl.a. för att jag inte kan eller vill göra jobbet själv och för att jag inte har eller vill köpa verktygen!
Påstår du att en elektriker inte har ett 5mm borr och 17mm träborr i sitt verktygs sortiment i bilen? Och att det var enda gången han kommer att använda just de borren för att montera en spot och borra ett 5mm hål för kabeldragning?....F fredriktrane skrev:
F fredriktrane skrev:
Därför alla som har enskildfirma, skogsfastighet eller likande kan skapa ett konto på ahlsell. Du behöver inte vara speciell för att ta del av deras standard rabatter
Men som någon skrev tidigare, är du big spender så får du du några extra procent rabatt men i de stora hela räcker de med ett organisation nr.
En elfirma som handlat elmateriel på ahlsell har minst 75% rabatt där.H Hans G2 skrev:En ständigt återkommande fråga.
Å ena sidan handlar många etablerade firmor hos typ Ahlsell eller motsvarande. De har stort sortiment, snabb service och effektiv administration men högre priser än både Bauhaus/Hornbach mfl samt branschwebshopar som Elbutik eller Soliduct.
Å andra sidan missbrukar etablerade firmor detta och exempelvis undanhåller rabatter, utgår från standardprislista, tillgodogör sig bonusar eller liknande.
För firmorna är det smidigt med en One stop shop med god service som besparar dem admin. De kan göra fler jobb och tjäna mer pengar helt enkelt.
Alternativet är att betala timpris för att någon hos firman ska sitta och jämföra priser och beställa/köpa delar från flera olika ställen. Det går mer timmar på admin och letande så frågan är när man når break even samt om man har tid att vänta. Det är dessutom få som blir hantverkare för de uppskattar denna typ av arbete... Eller så köper man in saker av större värde själv.
Problemet är väl egentligen att hantverkare inte har något incitament till att jaga bättre priser. Ofta får de just inköpspris + x% vilket kan bli rent kontraproduktivt samtidigt som de bedöms stenhårt på timpris och timmar. Jag vet att det förekommer hantverkare som i stort sett gör vinsten på biltillägg och materialpåslag vilket man kan tycka olika om.
Lång utläggning, men som svar på din fråga så har du inte så mycket att hämta rent formellt. De kommer kunna visa en prislista som styrker vad de debiterat och de lär ha handlat från en för branschen vanlig leverantör. Sen att andra har bättre priser, ja så är det. Men jag skulle definitivt påtalat det orimliga och försökt nå en skälig kompromiss genom god ton och dialog.
Du har mad andra ord inget rättsfall fast du skrev att det fanns flera?B BrunoS skrev:I fallet jag länkade till står det 'Han jämför med vad produkterna kostar hos sex olika webbsajter och drar slutsatsen att elfirmans påslag är mellan 21 och 1 443 procent' och firman fick ändå rätt..
Jämför det med det vanligaste rådet i den här tråden: Att jämföra med webbsajter....
Tycker jag att trådskaparen har fått OK priser? Nej. Men att ge honom dåliga råd hjälper honom inte ett dugg. En del av råden riskerar att landa honom i en tvist som kan komma att kosta honom långt mer än firmans tråkiga faktura.
Jag fick för mig att det var ett större bolag så de kommer vilja bli av med den här situationen på ett snyggt sätt. Få har lust att försvara orimliga påslag, det handlar om att komma överens om vad som är rimligt. I värsta fall finns det en chef till chefen och min personliga erfarenhet har varit att den diskussionen alltid fungerat så här långt.
Men det är inte samma sak som att jag haft juridiken helt på min sida. För mig är juridik och vanlig hyfs inte samma sak i alla lägen. Och jag tror att det är framgångsrikare att gå på hyfs än juridik för trådskaparen.
Nu har ju vänliga användare här visat var priserna är hos Ahlsell med dåliga rabatter. Om du tittar på dem så inser du att de ligger nära elbutik. Det är definitivt en rimlig källa till prisinformation om man inte har konto hos någon av fackdetaljisterna. Det ger en bra bild av i vilken nivå normala marknadspriser är på.
Redigerat: