107 483 läst · 292 svar
107k läst
292 svar
Orimliga påslag elektriker?
1. Klokt svarH Hans G2 skrev:En ständigt återkommande fråga.
Å ena sidan handlar många etablerade firmor hos typ Ahlsell eller motsvarande. De har stort sortiment, snabb service och effektiv administration men högre priser än både Bauhaus/Hornbach mfl samt branschwebshopar som Elbutik eller Soliduct.
Å andra sidan missbrukar etablerade firmor detta och exempelvis undanhåller rabatter, utgår från standardprislista, tillgodogör sig bonusar eller liknande.
För firmorna är det smidigt med en One stop shop med god service som besparar dem admin. De kan göra fler jobb och tjäna mer pengar helt enkelt.
Alternativet är att betala timpris för att någon hos firman ska sitta och jämföra priser och beställa/köpa delar från flera olika ställen. Det går mer timmar på admin och letande så frågan är när man når break even samt om man har tid att vänta. Det är dessutom få som blir hantverkare för de uppskattar denna typ av arbete... Eller så köper man in saker av större värde själv.
Problemet är väl egentligen att hantverkare inte har något incitament till att jaga bättre priser. Ofta får de just inköpspris + x% vilket kan bli rent kontraproduktivt samtidigt som de bedöms stenhårt på timpris och timmar. Jag vet att det förekommer hantverkare som i stort sett gör vinsten på biltillägg och materialpåslag vilket man kan tycka olika om.
Lång utläggning, men som svar på din fråga så har du inte så mycket att hämta rent formellt. De kommer kunna visa en prislista som styrker vad de debiterat och de lär ha handlat från en för branschen vanlig leverantör. Sen att andra har bättre priser, ja så är det. Men jag skulle definitivt påtalat det orimliga och försökt nå en skälig kompromiss genom god ton och dialog.
2. Dialog är bra - särskilt innan man beställer ett jobb.
TS har redan per telefon reklamerat för hög prissättning och företaget har medgett att det kan vara felB BrunoS skrev:I fallet jag länkade till står det 'Han jämför med vad produkterna kostar hos sex olika webbsajter och drar slutsatsen att elfirmans påslag är mellan 21 och 1 443 procent' och firman fick ändå rätt..
Jämför det med det vanligaste rådet i den här tråden: Att jämföra med webbsajter....
Tycker jag att trådskaparen har fått OK priser? Nej. Men att ge honom dåliga råd hjälper honom inte ett dugg. En del av råden riskerar att landa honom i en tvist som kan komma att kosta honom långt mer än firmans tråkiga faktura.
Jag fick för mig att det var ett större bolag så de kommer vilja bli av med den här situationen på ett snyggt sätt. Få har lust att försvara orimliga påslag, det handlar om att komma överens om vad som är rimligt. I värsta fall finns det en chef till chefen och min personliga erfarenhet har varit att den diskussionen alltid fungerat så här långt.
Men det är inte samma sak som att jag haft juridiken helt på min sida. För mig är juridik och vanlig hyfs inte samma sak i alla lägen. Och jag tror att det är framgångsrikare att gå på hyfs än juridik för trådskaparen.
i deras prissättning pga systembyte och skall kontrollera underlaget och fakturan .
Detta innebär att företaget medger att fakturaunderlaget och fakturan kan vara felaktiga.
TS skall endast maila företaget - med hänvisning till min reklamation om för hög prissättning i er faktura avvaktar jag er utlovade utredning och fryser fakturan- och avvakta svaret inom 10 dagar. Om inget svar
skicka påminnelse . Därmed har TS fullgjort vad som juridiskt åligger köparen av tjänsten.
Stöd för detta Konsumenttjänstlagen § 40 specificerad räkning och Konsumenttjänstlagen § 41 ej betala
innan specificerad räkning erhållits och skälig tid för kontroll medgivits.
För kontroll av tidsdebiteringen fordras den tidsplan/arbetsbok som är underlaget för fakturan.
TS skall nu bara avvakta företagets svar , ingen egen prissättning eller delbetalning , behåll underlagen
för dig själv tillsvidare. Beroende på beloppets storlek kan skäligt påslag på inköpspriset vara 10 -50 %.
Företaget måste få kostnadstäckning .
Konsumenttjänstlagen § 36 skälig prissättning .Företaget påstår genom sin faktura att prisberäkningssättet
är skäligt och skall därmed bevisa detta på ett kontrollerbart sätt.
Bollen ligger nu hos företaget .
Normalt går detta till förlikning.
Tja. Inte så säkert det hjälper. Förmodligen har de just det priset som fakturerade minus påslag på originalfakturan. Det som normalt inte berättas är att företagen sedan har en kick back efter vissa perioder där de sedan får tillbaka den rabatt som inte visas på originalfakturn.H HM2020 skrev:
Nej, det vara bara 10 arbetstimmar och bilen kostade 70kr/h.#jögga skrev:Hur stor var boden kan man undra 70 timmar nästan en och halv vecka för att dra lite el i en bod ?? tycker det låter otroligt mycket tid lika så på slagen på priserna 253+ moms när man kan köpa samma dosa för 70 kr med moms . sedan hör man ofta i debatterna att el firmor ursäktar sig att dom köper in grejerna mycket dyrare en e-handeln säljer sina saker då har jag en fråga varför i hela friden köper dom inte in av en e-handelsfirma ?? hur svårt ska det vara o åka till kund titta vad som behövs o sedan beställa från e-firma få hem grejer ca 2 dar senare lägga på dubbla priset o utföra jobbet det skulle spara som i detta fal minst 2/3 av pris till kund .
Självbyggare
· 243 inlägg
Just det fallet var det inte samma produkter som kunden hade jämfört priser mot nätet, det var samma produkttyp men inte samma produkter. Dessutom var påslagen kunden betalat inte mycket högre än en del priser på nätet.B BrunoS skrev:Det räcker med att du tittar in hos ARN för att få en indikation på hur frågan betraktas: Tvist om materialpåslag – firman fick rätt - VVS-Forum (vvsforum.se)
Fundera själv över rimligheten att kanske tusentals rättsfall alltid skulle landat i förlikningar? Självklart finns det fall som gått hela vägen.
Man kan även läsa i artikeln: "Samtidigt får priset inte avvika ”väsentligen” från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör. Men det har kunden inte påvisat i sina underlag."
Så just det fallet kanske inte var representativt.
Fast vi måste komma ihåg att gå efter Ahlsells listpriser för att få rimlig källa till prisinformation har ingen relevans. Ahlsells låtsaspriser är mer till för att ta ut extra från slutkunden. Priserna bygger på att de som handlar där får nånstans 75% i rabatt.D Daniel 109 skrev:
Ja, men det har ju presenterats verkliga priser med dålig rabatt. Det var de jag syftade på, inte listpriset.
Tusen tack för detta jobb du har lagt ner. Övriga kommentarer kring priserna känns som sagt överflödiga…P P_e_P skrev:Har ett konto på Ahlsell mest för att kunna plocka upp saker som inte finns på andra ställen. Handlar kanske för ett par tusenlappar per år, dvs mina rabatter borde vara tämligen värdelösa jämfört med alla andras.
Lägger in Ahlsells listpriser och mina priser som en jämförelse med TS räkning. Alla priser ex moms.
[bild]
Kommentarer känns överflödiga...
Håller med . Vad ARN säger är att varans fakturerade pris till konsument skall bestå av näringsidkarensJ Johan.Andersson.81 skrev:Just det fallet var det inte samma produkter som kunden hade jämfört priser mot nätet, det var samma produkttyp men inte samma produkter. Dessutom var påslagen kunden betalat inte mycket högre än en del priser på nätet.
Man kan även läsa i artikeln: "Samtidigt får priset inte avvika ”väsentligen” från vad näringsidkaren – i det här fallet elfirman – själv betalar till sin underleverantör. Men det har kunden inte påvisat i sina underlag."
Så just det fallet kanske inte var representativt.
inköpspris och ett skäligt påslag som inte väsentligen avviker från vad näringsidkaren betalat .
Konsumenten har inte tillgång till näringsidkarens fakturor och har heller inte begärt dem.
Utan näringsidkarens fakturor kan konsumenten inte bedöma skäligheten och föra sin talan vilket strider mot konsumenttjänstlagens syfte och skall beaktas .
Konsumentens reklamation, saksframställan och bevisning är dåligt/felaktigt grundad / utförd .