Tack för den informationen, det är berg med skog på båda sidorna av huset så jag tror inte det är så mycket vind från sidorna. Vinden kommer istället mest troligen direkt mot gavlarna.Oldboy skrev:Om gaveltriangeln (hammarband & takåsar) är ordentligt sammanfogad, dvs som vilken vanlig takstol som helst, så är bärigheten inga problem. Regeln mitt under balken är oväsentlig. Den ska i princip inte ta upp några krafter alls. (Under förutsättning att de yttre takåsarna är väl förbundna med nockbalken så att de kan ta upp nockbalkens last och föra över den ner till hammarbandet.)
Nyckeln till bärigheten är att hammarbandet är väl sammansatt med takåsarna så att tryckkrafterna i takåsarna tas upp och binds ihop av hammarbandet.
Med ett ryggåstak (nockbalk) blir det inga sidolaster alls på långväggarna. Det är just därför som det ofta används i växthus. Man får öppet upp till nock utan skuggande underramar, och i alla mindre växthus så slipper man huvudvärk av att dunka skallen i dem eftersom de då oftast skulle sitta i huvudhöjd.
Vad jag saknar i detta växthus konstruktion är snedstöttor i hörnen så att inte väggarna kan vika sig av vindkrafter. Om det står i en liten glänta mitt i storskogen så kanske det räcker med 4 mm härdat glas för att ta upp de vindlaster som blir? Det är dock ngt som inte jag skulle lita på.
Hur mycket hjälper det om jag sätter några hanbalkar på tre ställen? Det kanske hjälper till att hålla ihop högbenen med varandra och minskar belastningen på skruvarna i hammarbandet?
Om du med hanbjälke menar underram så kommer den adderade underramen att omvandla takåsarna till en takstol som hjälper till att ta tyngden av nockbjälken och föra ned den till långväggarna. (Psss gavelpartiet)B Broderlax skrev:
Så, ja, det skulle avlasta gavelpartiet. Bara det är tillräcklig ståhöjd under.
Toppen, då blir det att sätta dit någraOldboy skrev:
Bygger med Kärnfuru som jag vändlimmar.
Eftersom jag inte har alla maskiner som man skulle vilja ha.. så blir det lite egna lösningar för att uppnå det man behöver.
Temporär snickarverkstad
Här är bitarna med färdiga tappar
Efter ha limmat och kapat så är detta det grova utseendet när allt bara är ihoptryckt.
Det blir glas i de större hålen och en träspegel i den nedre hålet
Här ser man hur dörrbladen kommer se ut när jag fräst ut spår och rundningen
För att få till träspegeln limmade jag ihop tre bitar
Mera bilder kommer när bygger kommer vidare, just nu är det tyvärr helt stopp pga ryggskott😢
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte har alla maskiner som man skulle vilja ha.. så blir det lite egna lösningar för att uppnå det man behöver.
Temporär snickarverkstad
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är bitarna med färdiga tappar
Logga in
Skapa konto
Efter ha limmat och kapat så är detta det grova utseendet när allt bara är ihoptryckt.
Det blir glas i de större hålen och en träspegel i den nedre hålet
Logga in
Skapa konto
Här ser man hur dörrbladen kommer se ut när jag fräst ut spår och rundningen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att få till träspegeln limmade jag ihop tre bitar
Logga in
Skapa konto
Mera bilder kommer när bygger kommer vidare, just nu är det tyvärr helt stopp pga ryggskott😢
Ja, det är nog planen också, men detta orangeri kommer aldrig att användas på vintern. Bor i Stockholm och orangeriet är i Jämtland.Dan1891 skrev:
Hela grejen med bygget är att kunna sitta och mysa på sommaren och slippa myggen😎
Den frågan tog du upp redan för ett år sedan i den här tråden. Har du glömt det?D Daniel 109 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/orangeri-vaexthus.461563/#post-4827294
Det här en projekttråd och därmed en social tråd. Ladda på med superlativer, om du kan!🙂
Annars startar du en egen tråd och debatterar exakta vetenskapliga definitioner på växthus och orangerier.
Lite larvigt att lägga upp en sådan här bild men jag tycker den visar varför jag byggde detta.B Broderlax skrev:
Målet var att få vyn mot dalen och kunna vara inne men ändå ute.
Något jag är nöjd med är det finns inga metalbeslag eller synliga skruvar.
Eller nja, det finns metalbeslag i de öppningsbara fönstren, men de syns inte när de är stängda.
Logga in
Skapa konto
Vinst härligt rum! Hoppas du får många fina dagar och kvällar där.B Broderlax skrev:Lite larvigt att lägga upp en sådan här bild men jag tycker den visar varför jag byggde detta.
Målet var att få vyn mot dalen och kunna vara inne men ändå ute.
Något jag är nöjd med är det finns inga metalbeslag eller synliga skruvar.
Eller nja, det finns metalbeslag i de öppningsbara fönstren, men de syns inte när de är stängda.
[bild]
Nu är ”nästan” ryggskottet över, måste fortsätta ändå.
Fortsätter att fräsa för glaset och träspegeln.
Så här ser det ut när jag testar grunden till spegeln.
Tänkte gör något i mitten av spegeln och jag hittade en planka som jag hyvlade ned.
Rackarns vad bra det är med en planhyvel, mycket spån blir det..
Tänkte såklart göra den mindre och fräsa någon snygg kant innan jag limmar på den.
Här ligger den bara rå på spegeln.
Fortsätter i morgon men bygget.
Faan vad jag saknar en bordsfräs.
Det är svårt att fräsa perfekt med en överhandsfräs.
Gratulerar alla som äger en bordsfräs👌
Fortsätter att fräsa för glaset och träspegeln.
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut när jag testar grunden till spegeln.
Logga in
Skapa konto
Tänkte gör något i mitten av spegeln och jag hittade en planka som jag hyvlade ned.
Rackarns vad bra det är med en planhyvel, mycket spån blir det..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänkte såklart göra den mindre och fräsa någon snygg kant innan jag limmar på den.
Här ligger den bara rå på spegeln.
Logga in
Skapa konto
Fortsätter i morgon men bygget.
Faan vad jag saknar en bordsfräs.
Det är svårt att fräsa perfekt med en överhandsfräs.
Gratulerar alla som äger en bordsfräs👌