Äntligen är de klara, nu ska det få lite linoljefärg och beslagen ska på.
Tycker det blev som jag hade hoppats på.
Det är första gången jag bygger dörrar så det blev mycket testa och fundera på olika lösningar då jag inte har alla verktyg som jag skulle vilja ha.
Tycker det blev som jag hade hoppats på.
Det är första gången jag bygger dörrar så det blev mycket testa och fundera på olika lösningar då jag inte har alla verktyg som jag skulle vilja ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Imponerande! Dessa blev tokfina.B Broderlax skrev:
Jösses vilken skicklig snickare du är, tänk om man kunde lyckas med nått så fint själv...B Broderlax skrev:
Riktigt riktigt snyggt. 👍👍👍Ska vad det lider göra något liknande. Jag undrar vilken snölast du räknat med för taket och ryggåsen. Vikten trycker ju taket nedåt och i och med det väggarna utåt. Hur säkrar man upp det? 😃
Njae riktigt så blir det inte.E erber skrev:
Lasten fördelas jämt av snön, såläng nockbalken är stadigt dimensionerad så trycks väggarna rakt neråt.
Det ska till myycket nedböjning för att bukta väggarna utåt.
Viktigaste här är att hanbjälken i takstolen på gaveln är riktigt ordentligt fastskruvad i taksparrarna!, så det inte kan ge sig av nockbalkens ackumulerade last av taket.
MVH
Kul projekt! Vad fint det blir. Smart med murad sida. Ser gediget och snyggt ut. Hur mycket mer jobb blev det än vad ni tänkte er? Inget? 10%?25%?50%......bara nyfiken inför eventuellt eget bygge.B Broderlax skrev:Vi har byggt ett orangeri/växthus med lösvirke.
Allt började med att vi hittade billiga glas, huset anpassades efter storleken på fönstren.
Ville ha en uppmurad kortsida så vi eventuellt kan sätta in en kamin. Huset blir extra stabilt med en murad sida.
Målet var att det inte skulle synas några skruvar eller beslag, lyckades nästan..
Huset är inte helt klart, återstår några glas och en dubbeldörr som ska byggas.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Snyggt, längtar tills vi kommer igång. Vill göra samma med murad kortsida för våran vedspis som inte används då den står på övervåningen i huset. Tack för inspirationen.B Broderlax skrev:
Jag har inte räknat på vad det kostat, bygget har genomförts under flera sommrar och jag har inte hållit koll på kostnaderna tyvärr.A Adam Robertsson skrev:
Glaset var nog det dyraste.
Storleken är 3,80 x 6 meter
Sorry för dåligt svar.
Redigerat:
Jag hade räknat med tre sommrar men det blev 4 så 25% fel i uppskattningen.L LGarage skrev:
vi brukar vara på landet i ca 3-4 veckor men då bygger man verkligen inte hela tiden.
Men jag tror allt beror på hur noga man är och om man gjort byggmomenten tidigare.
För mig som inte hade någon ritning mera än några skisser på ett papper så tog det mycket tid.
Jag har testat mig fram och många lösningar har tagit lite tid att fundera ut.
Dubbeldörren tog mycket mera tid än vad jag trodde men det är också första gången jag bygger en dörr 😉
Lycka till med ert bygge 👍
En sista bild på orangeriet innan det är helt över.
Bilden tycker jag visar varför jag byggde detta. Det blev precis så bra jag hade hoppats.
Här kan man även se bordet som byggdes om i år, tjocka gamla brädor som varit golv i en lada som stått på tomten i hundra år blev bordskivan och underredet är från en gran som fälldes förra året.
Det har varit kul att bygga men nu är det över och semestern är också slut.
Kul att få dela med mig av bygget och hoppas det inspirerar andra som går i byggtankar, gör det bara 😉
Over and out
Bilden tycker jag visar varför jag byggde detta. Det blev precis så bra jag hade hoppats.
Här kan man även se bordet som byggdes om i år, tjocka gamla brädor som varit golv i en lada som stått på tomten i hundra år blev bordskivan och underredet är från en gran som fälldes förra året.
Det har varit kul att bygga men nu är det över och semestern är också slut.
Kul att få dela med mig av bygget och hoppas det inspirerar andra som går i byggtankar, gör det bara 😉
Over and out
Administrator
· Skåne
· 7 897 inlägg
Jättefint och vilken fantastisk utsikt!