Vad är det för specifikation på glasen som ni har?
4 mm härdat glas.AndreasLarsson89 skrev:
jag hittade billiga glas som var tänkt till ett prefabricerad hus.
Paketen var snorbilliga, varje paket innehöll olika storlekar men jag har bara använt en storlek.
De små fönstren är från den lokala glasmästaren.
Mycket fint bygge. Inte helt olikt vårat växthus som jag lösvirkesbyggt.
En sak jag undrar över är om någon räknat på nockbalken och dess avlastning. Ser ut som att den står mitt emellan två spaljéer på spaljégaveln. Är ingen byggnadsingenjör och det är ingen kritik men själv har jag stolpe från mur upp till balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag undrar över är om någon räknat på nockbalken och dess avlastning. Ser ut som att den står mitt emellan två spaljéer på spaljégaveln. Är ingen byggnadsingenjör och det är ingen kritik men själv har jag stolpe från mur upp till balk.
Det var ett fint hus, ser ut att vara välbyggd.M Mardigan skrev:Mycket fint bygge. Inte helt olikt vårat växthus som jag lösvirkesbyggt.
Jag är inte heller någon ingenjör så det blir spännande att se hur det ser ut nästa år efter vintern… hoppas på att vinkeln på taket gör att väldigt lite snö kan fastna.
Jag tror också att mycket vikt tas upp av de sista grova takbalkarna som går från spikregeln upp till nockbalken tar mycket av lasten.
jag lägger till en bild från sidan så kanske någon kan ge lite feedback på om hållbarheten.
Utifrån hur brutal sin nock ser ut i dimension så ser ju underramen på gaveln, regeln från denna upp mot nocken samt gavelns hammarband klena ut i jämförelse. De lodräta krafterna från nocken ser ju ut att dels gå ner till underramen/hammarbandet som dels är rätt klena i jämförelse och man blir fundersam på risken för knäckning på regel samt att du inte har en väggregel rakt under hammarbandet.
underramen/hammarbandet kommer dessutom få en stor uppgift att se till att inte gavlarna går isär…
vad är det för snözon samt vad är dimension av tex underarm, regel från denna till nock samt hammarband?
underramen/hammarbandet kommer dessutom få en stor uppgift att se till att inte gavlarna går isär…
vad är det för snözon samt vad är dimension av tex underarm, regel från denna till nock samt hammarband?
lägger in en skiss som ser ut som den är gjort med tjocka fingrar på en telefon, och det är denM myrstack skrev:Utifrån hur brutal sin nock ser ut i dimension så ser ju underramen på gaveln, regeln från denna upp mot nocken samt gavelns hammarband klena ut i jämförelse. De lodräta krafterna från nocken ser ju ut att dels gå ner till underramen/hammarbandet som dels är rätt klena i jämförelse och man blir fundersam på risken för knäckning på regel samt att du inte har en väggregel rakt under hammarbandet.
; )
Logga in
Skapa konto
De övriga balkarna som går längs med hela sidan från spikregeln till nock är också 45x120
snözon 2,5
Nockbalkens dimension lurar lite då du har skapliga dimensioner i övrigt men hade det varit mitt eget bygge ( vilket jag avundsjukt skulle vilja då det är toksnyggt ) skulle jag nog i all fall uppgraderat den stående 120x45 till en 90x90 som då både estetiskt matchar nocken samt är starkare mot knäckning. Märker du efter en vinter att tex en ruta går i kortväggen kanske du får överväga att uppgradera de stående reglarna på kortsidan på respektive sidan under och ev en bit starkare hammarband/avväxling. En puritan skulle förmodligen föreslagit att en kraftigare regel går från grundmur rakt upp mot nockbalken alt en kraftigare avväxling vid hammarbandet men jag förstår att det förstör estetiken med dina rutor
Att verkligen se till sedan att dina kombinerade 2x45mm höga underram samt hammarband håller ihop är nog annars en punkt att säkerställa om inte redan gjort. Ordentligt med skruv samt att säkerställa att krafter som trycker ut hörnen tas upp bra.
Att verkligen se till sedan att dina kombinerade 2x45mm höga underram samt hammarband håller ihop är nog annars en punkt att säkerställa om inte redan gjort. Ordentligt med skruv samt att säkerställa att krafter som trycker ut hörnen tas upp bra.
Får svårt att byta ut just den biten nu när allt redan sitter där. Men jag kanske ska ha en temporär pelare under vintern istället. Vi kommer ändå inte att använda huset då.M myrstack skrev:Nockbalkens dimension lurar lite då du har skapliga dimensioner i övrigt men hade det varit mitt eget bygge ( vilket jag avundsjukt skulle vilja då det är toksnyggt ) skulle jag nog i all fall uppgraderat den stående 120x45 till en 90x90 som då både estetiskt matchar nocken samt är starkare mot knäckning. Märker du efter en vinter att tex en ruta går i kortväggen kanske du får överväga att uppgradera de stående reglarna på kortsidan på respektive sidan under och ev en bit starkare hammarband/avväxling. En puritan skulle förmodligen föreslagit att en kraftigare regel går från grundmur rakt upp mot nockbalken alt en kraftigare avväxling vid hammarbandet men jag förstår att det förstör estetiken med dina rutor
Man blir alltid lite osäker när någon ser en eventuell svaghet. Jag har sett så många liknande hus där det är en dörr på kortsidan och då är konstruktionen “ganska” lik min.
Logga in
Skapa konto
Är det något jag inte ser på denna lösning som gör att det funkar? deras regel från nock till dörrkarmen verkar inte vara så kraftig ?