M
S StevieGee skrev:
De förlorar bara på det själva när de håller på så. Det är ju bara att välja ett annat elhandelsbolag där man kan välja månadsavtal..
Ja jag ser inte problemet i detta fallet. Eller förbinder man sig som livstidskund till Vattenfall om man tecknar timpris? Dumheter! Bara att byta till ett annat bolag!

M Mikael 81 skrev:
Du kan byta från Rörligt pris till något annat Bixia-avtal från nästkommande vardag - men timpris är också Rörligt pris. Deras Rörligt pris är som utgångspunkt ett månadspris på schablon, men om de får timdata från elnätsbolaget så gäller istället att de fakturerar timpris. Vattenfall har samma upplägg.

Om Bixia får din förbrukning som timdata eller inte från elnätsägaren beror på hur inställningarna för din elmätare är gjorda, men timmätning (att det går att se förbrukningen timvis, t.ex. på Mina sidor hos elnätsägaren) är inte samma sak som timavräkning (att det faktureringsunderlag som elnätsägaren skickar till elhandelsbolaget är uppdelat per timme).
Du verkar insatt.
Vet du om elhandelsbolaget eller elnätsbolaget har något ekonomiskt intresse i att inte låta kunderna gå tillbaka till månadsavräknat rörligt pris?

K kungcoopa skrev:
Du verkar insatt.
Vet du om elhandelsbolaget eller elnätsbolaget har något ekonomiskt intresse i att inte låta kunderna gå tillbaka till månadsavräknat rörligt pris?
Jag jobbar inte i branschen men har försökt sätta min in genom att läsa på och följa ämnet.

Vad gäller elnätsbolaget är det nog ganska enkelt. De får inte lov att ta betalt för bytet, men hur man än gör blir det en kostnad för dem att hantera det. När det handlar om att byta till timpris kan det inkludera kostaden för att fysiskt byta ut elmätaren (något som de hade blivit tvungna att göra ändå innan 2025, men som då istället måste hanteras prioriterat och enskilt istället för mycket mer kostnadseffektivt med längre framförhållning och för ett helt bostadsområde på en gång. Ett byte från timpris handlar (bara) om att hantera kommunikationen med kunden, kommunikationen internt, och att ändra några inställningar i systemet, men även om det är en klart mindre kostnad så är det ju en kostnad. Att därför försöka hålla nere antalet känns ju rimligt, men att att gå så långt som att neka en kund som begär det borde ju kosta mer i negativt rykte.

Vad gäller elhandelsbolaget har jag sämre koll och tror jag det kan vara mer komplicerat, men tänker att det i grunden inte borde spela så stor roll så länge man redan har båda kategorierna kunder. Det är möjligt att det finns bitar i elhandelsbolagets riskhantering och riskkompensation som slår åt ena eller andra hållet, men jag minns för dåligt vad jag har läst. Men jag tror att rapporten från Energimarknadsinspektionen kring förslag om slopad schablonavräkning (månadspris) kan innehålla en del intressant i ämnet. (https://www.ei.se/download/18.d4c49...avräkning-för-timmätta-kunder-Ei-R2016-03.pdf).

Men min gissning är att det för elhandelsbolagen snarare är frågan om att man nu i en övergång kanske inte har bra rutiner eller IT-stöd för att hantera det på ett smidigt sätt och därmed får administrativa kostnader och/eller utvecklingskostnader som man hellre undviker eller skjuter på. Man kan förstås lösa IT-biten genom att begära att elnätsbolaget ställer tillbaka kundens elmätare till schablonavräkning, men om det finns elnätsbolag som sätter sig på tvären där hamnar man i en situation där man riskerar både badwill och extra arbete i att hantera kommunikation mot både elnätsbolag och sin egen kund. Och om man istället tänker att man själv slår ihop timdatan till månadsdata, så får man en utvecklingskostnad för den funktionaliteten i IT-systemet. Så länge det är en liten andel kunder som har timpris blir det än ännu väldigt mycket mindre andel kunder som vill byta tillbaka till schablonpris. Om elbolaget då ser framför sig att man från 1 jan 2025, när alla elmätare har klarar timavräkning) tänkt sluta erbjuda månadspris och alltså behöver tjäna in den merkostnaden på drygt 2 år, kan jag förstå om man inte vill prioritera en sådan kostnad. Det blir klart enklare att säga nej, förlora ett fåtal kunder och vänta ut att problemet löser sig, och elhandelsbolag har vad jag vet ingen skyldighet att erbjuda månadspris, så det känns konstigt att klandra dem om de av affärsmässiga skäl väljer att inte göra det.

(Och vill man kan man förstås lägga på perspektivet att el timmätt kund som vill byta tillbaka till schablonmätning rimligen kan antas vilja göra det för att timmätt var dyrare i just det fallet. En sådan kund hit eller dit gör förstås ingen skillnad, men om det blir många så driver det ju upp priset för de andra månadspriskunderna i nätområden (inte elprisområdet). Eller så tycker man bara det känns moraliskt fel - till skillnad från frågan om rörlig eller fast ränta, så handlar det ju här inte hur man vill hantera sin elprisrisk (det är rörligt kontra fastpris) utan om valet mellan att betala för sin egen elkostnad eller din andel av kollektivets elkostnad.)

• Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
men att att gå så långt som att neka en kund som begär det borde ju kosta mer i negativt rykte.
Eftersom dom har monopol så skiter dom väl egentligen i sitt rykte, det finns ju inget du kan göra åt det annat än att flytta...

D Dilato skrev:
Eftersom dom har monopol så skiter dom väl egentligen i sitt rykte, det finns ju inget du kan göra åt det annat än att flytta...
Ja, om du inte tar hänsyn till att i stort sett alla elnätsbolag också sysslar med elhandel eller är relaterade till ett elhandelsbolag under samma varumärke. :)

K kungcoopa skrev:
Då var du i samma sits som jag är. Men mitt elnätsbolag vägrar byta tillbaka..
Jävla skojarbransch. Man vill uppmuntra kunder till att testa timpris och sen när kunder upptäcker att det inte var rätt för dem, så vägrar man kunden ett byte tillbaka.

Jag frågade till och med vad som händer om jag flyttar och nästa boende vill ha rörligt månadspris? Nej, har man väl bytt till timpris gäller det för alla nästkommande kunder i huset också.

För fan värdesänkande för huset i längden om potentiell köpare inte kan eller orkar engagera sig i när på dygnet man kan duscha av barnen efter de vart ute o lekt?!

Skandal
När man köper en fastighet är det helt nya nät och elavtal som gäller, så dina problem påverkar inte.

S sunqan skrev:
När man köper en fastighet är det helt nya nät och elavtal som gäller, så dina problem påverkar inte.
Det är nya elnäts- och nya elhandelsavtal, men det som spelar störst roll i detta fallet är hur elmätaren är inställd, och elmätaren följer med huset när det säljs. :D

Jag säger inte att det är rätt, men det är så det fungerar vad jag vet.

S sunqan skrev:
Jo, det spelar roll. Jag frågade
S sunqan skrev:
Jo, det påverkar. Jag frågade och fick exakt det svaret

M Mikael 81 skrev:
Jag jobbar inte i branschen men har försökt sätta min in genom att läsa på och följa ämnet.

Vad gäller elnätsbolaget är det nog ganska enkelt. De får inte lov att ta betalt för bytet, men hur man än gör blir det en kostnad för dem att hantera det. När det handlar om att byta till timpris kan det inkludera kostaden för att fysiskt byta ut elmätaren (något som de hade blivit tvungna att göra ändå innan 2025, men som då istället måste hanteras prioriterat och enskilt istället för mycket mer kostnadseffektivt med längre framförhållning och för ett helt bostadsområde på en gång. Ett byte från timpris handlar (bara) om att hantera kommunikationen med kunden, kommunikationen internt, och att ändra några inställningar i systemet, men även om det är en klart mindre kostnad så är det ju en kostnad. Att därför försöka hålla nere antalet känns ju rimligt, men att att gå så långt som att neka en kund som begär det borde ju kosta mer i negativt rykte.

Vad gäller elhandelsbolaget har jag sämre koll och tror jag det kan vara mer komplicerat, men tänker att det i grunden inte borde spela så stor roll så länge man redan har båda kategorierna kunder. Det är möjligt att det finns bitar i elhandelsbolagets riskhantering och riskkompensation som slår åt ena eller andra hållet, men jag minns för dåligt vad jag har läst. Men jag tror att rapporten från Energimarknadsinspektionen kring förslag om slopad schablonavräkning (månadspris) kan innehålla en del intressant i ämnet. ([länk]).

Men min gissning är att det för elhandelsbolagen snarare är frågan om att man nu i en övergång kanske inte har bra rutiner eller IT-stöd för att hantera det på ett smidigt sätt och därmed får administrativa kostnader och/eller utvecklingskostnader som man hellre undviker eller skjuter på. Man kan förstås lösa IT-biten genom att begära att elnätsbolaget ställer tillbaka kundens elmätare till schablonavräkning, men om det finns elnätsbolag som sätter sig på tvären där hamnar man i en situation där man riskerar både badwill och extra arbete i att hantera kommunikation mot både elnätsbolag och sin egen kund. Och om man istället tänker att man själv slår ihop timdatan till månadsdata, så får man en utvecklingskostnad för den funktionaliteten i IT-systemet. Så länge det är en liten andel kunder som har timpris blir det än ännu väldigt mycket mindre andel kunder som vill byta tillbaka till schablonpris. Om elbolaget då ser framför sig att man från 1 jan 2025, när alla elmätare har klarar timavräkning) tänkt sluta erbjuda månadspris och alltså behöver tjäna in den merkostnaden på drygt 2 år, kan jag förstå om man inte vill prioritera en sådan kostnad. Det blir klart enklare att säga nej, förlora ett fåtal kunder och vänta ut att problemet löser sig, och elhandelsbolag har vad jag vet ingen skyldighet att erbjuda månadspris, så det känns konstigt att klandra dem om de av affärsmässiga skäl väljer att inte göra det.

(Och vill man kan man förstås lägga på perspektivet att el timmätt kund som vill byta tillbaka till schablonmätning rimligen kan antas vilja göra det för att timmätt var dyrare i just det fallet. En sådan kund hit eller dit gör förstås ingen skillnad, men om det blir många så driver det ju upp priset för de andra månadspriskunderna i nätområden (inte elprisområdet). Eller så tycker man bara det känns moraliskt fel - till skillnad från frågan om rörlig eller fast ränta, så handlar det ju här inte hur man vill hantera sin elprisrisk (det är rörligt kontra fastpris) utan om valet mellan att betala för sin egen elkostnad eller din andel av kollektivets elkostnad.)
Intressanta tankar och ideer. Tack för att du tog dig tid att dela med dig

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Det är nya elnäts- och nya elhandelsavtal, men det som spelar störst roll i detta fallet är hur elmätaren är inställd, och elmätaren följer med huset när det säljs. :D

Jag säger inte att det är rätt, men det är så det fungerar vad jag vet.
Våra två mätare mäter elnergiåtgång, våra två elnätsleverantörer redovisar timförbrukning och fakturerar månadsmätt förbrukning. Våra elleverantörer fakturerar månadsmätt.
Jag förstår inte hur mätaren påverkar det hela.

K kungcoopa skrev:
Jo, det spelar roll. Jag frågade

Jo, det påverkar. Jag frågade och fick exakt det svaret
Det låter jättemärkligt. Menar de alltså att nästa ägare inte skulle kunna teckna ett fastprisavtal?

Jag kan ju tillföra att jag bytte från timmätning till månadsmätning för någon månad sedan. Jag har Ellevio som elnätsägare. (Ja, det är jag som skrivit i tråden hos Elmarknadsinspektionen som länkas till ovan).

Hur som helst. Det enda som Ellevio verkar ändra i det bytet är hur de skickar mätdatan till elleverantören. De mäter fortfarande timme för timme eftersom att jag i Ellevios app kan se min förbrukning timme för timme..
Så det kan ju inte vara särskilt ansträngande för elnätsägaren att göra "bytet".

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Folk som är duktiga på timpris och lägger nästan all sin förbrukning på billiga tider lär kunna bli rena förlustaffärer för elhandelsbolag. Dessa bolag köper ju själva in el på längre tid än timmar. Antagligen ett pris som i snitt är lite lägre än månadsmedel så att de har lite vinstmarginal. Då blir det lätt så att de förlorar pengar på folk som är duktiga att planera sin förbrukning till lågpristider. Men de kunder som är dåliga på det kan säkert bli lite av guldgruvor för dessa bolag vilket gör att de naturligtvis har motiv att obstruera så att dessa inte kan byta tillbaka till månadspris.
Fast så funkar det inte, det är inte som att alla som jobbar på energibolag är idioter och låser sina inköp till höga priser och långa tider. Man viktar vad man köper, till vilket pris man tecknar sig, hur långa terminer osv efter hur kundbeteendet ser ut. Vissa delar tecknar man långt, vissa delar på spot osv osv.

S sunqan skrev:
Det låter jättemärkligt. Menar de alltså att nästa ägare inte skulle kunna teckna ett fastprisavtal?
Jo, fastpris gick bra att teckna. Men anläggningen skulle inte gå att få månadsavräknat rörligt pris igen. Endast timavräknat rörligt pris

Ok. Då måste man alltså börja upplysa om det i fastighetsannonser. En kommande köpare kanske vill ha månadsrörligt, och då kan ju vederbörande inte köpa din fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.