K kungcoopa skrev:
Jag är debiterad per timme, blev det omedvetet, men troligtvis när jag skaffade Greenlys app för att få snygg statistik över min förbrukning. Borde läst villkoren bättre. Har Bixia för elhandeln.

Jag vill inte ha timpris då jag med eluppvärmd villa (luft/luft med varmvattenberedare med elpatron) och 2 små barn har svårt att anpassa min förbrukning till de billiga timmarna.

Min elhandlare säger att de inte kan återgå till rörligt månadspris utan skyller på elnätsbolaget och hur de levererar mätdatan.

Efter över 4h i telefonkö till vattenfall eldistribution blir jag först hänvisad tillbaka till min elhandlare. Berättar att jag precis kom därifrån och får då ett ganska svävande, osäkert svar i stil med att det är "tekniskt komplicerat" att byta tillbaka till månadsavläsning och de därför inte gör det. Blir hänvisad till att göra en reklamation om jag inte är nöjd med det svaret. Vilket jag gjort men inte hört något efter 2 veckor..

Alltså vafan? Vad är det här för jävla skit?

Vi måsta ju vara många runt om i landet som prövat (jag omedvetet) timpris och nu vill byta tillbaka till månadspris? Varför ska man inte kunna göra det?
Jag har avrått från timpris i 2 månaders tid och äntligen någon som inser nackdelarna med avtalsformen. Finns ytterligare 5+ nackdelar förutom svårigheten att byta tillbaka till rörligt.
 
Magnus E K
J jagkanspika skrev:
Jag har samma problem med Vattenfall Eldistribution. Har bara lyckats få svar på mitt ärende via mail och får då svaret att "Tyvärr går det inte att ändra tillbaka". Försökt få en motivering i telefon, men kundtjänsten kan inte svara på frågan alls utan "måste kolla upp det". De återkommer då endast skriftligt, trots överenskommelse om att de ska ringa tillbaka. Varit flera vändor med detta nu.

Jag har anmält till EI som har påbörjat ett ärende. I mailet jag fått från dem skriver EI att konsumenten har rätt att ändra tillbaka till månadssnitt. De upplyser också om att det finns elhandelsföretag som erbjuder månadsavläsning trots att nätföretaget levererar timdata, men de nämner inga namn. Det senare var menat som ett tips ifall man vill ha en snabbare lösning för egen del (Vattenfall kommer ju inte göra mer rätt för det).

Har en kollega vars barn arbetat en period på Vattenfalls kundtjänst, och därifrån fick jag höra att de har en extrem omsättning på personal (dessutom outsourcat). Hälften slutar inom 4 veckor på hennes arbetsplats. Så jag tror, även om det är ont om information till grund för min åsikt, att kundtjänsten helt enkelt inte har kompetens för de frågor de ställs inför.

Tillägg: Fick också informationen från EI att de har "flertalet liknande" anmälningar mot just Vattenfall Eldistribution pågående.
Men varför? Även om timpris skulle vara en liten aning dyrare för dig i nuläget än månadsmedel kommer detta snart ändras.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men varför? Även om timpris skulle vara en liten aning dyrare för dig i nuläget än månadsmedel kommer detta snart ändras.
Bäste Magnus E K

Hur kan du skriva som du gör? Hur kan du veta att ”…detta snart ändras.”

Mvh Matte Byggare (har inte Saidas spåförmåga men väl träffsäkra prognoser)
 
Magnus E K
M Matte Bygg skrev:
Bäste Magnus E K

Hur kan du skriva som du gör? Hur kan du veta att ”…detta snart ändras.”

Mvh Matte Byggare (har inte Saidas spåförmåga men väl träffsäkra prognoser)
Månadsrörligt kommer avvika mer och mer från ett rakt medelvärde ju fler som byter till timpris och nästan alla (kanske även jag) kommer ha en eller flera elbilar att ladda inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men varför? Även om timpris skulle vara en liten aning dyrare för dig i nuläget än månadsmedel kommer detta snart ändras.
Jag plockade ut statistik på min förbrukning timme för timme under de senaste 12 månaderna. Då fick jag med timpris räknat ett dubbelt så högt pris per kWh. Jag är medveten om att det är svårt att sia om priser framöver, skillnad mellan priser över dygnet osv, men bedömningen jag gjorde utifrån våra förutsättningar är att timpris är en förlustaffär.

Vi har en förvånansvärt jämn förbrukning över dygnets timmar. Merparten är bergvärmepumpen inkl. varmvatten. Vi har ett äldre, (tyvärr) dåligt isolerat hus och har inte särskilt modern teknik. Ingen elbil. Tvätt, matlagning osv är en väldigt liten del av det hela. Ingen fast internetuppkoppling med vilken man, om bvp hade haft de funktionerna, kunnat styra mer över temperatur och tidpunkter när det ska värmas.
Alternativet för oss hade varit att justera temp på bvp manuellt men det fungerar ju inte med den fördröjning i systemet som är. Fokuserar istället på att försöka minska förbrukningen totalt sett.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Månadsrörligt kommer avvika mer och mer från ett rakt medelvärde ju fler som byter till timpris och nästan alla (kanske även jag) kommer ha en eller flera elbilar att ladda inom en inte alltför avlägsen framtid.
Skaffa skaffa elbil? Då är det bråttom om du vill ta del av klimatbonusen på 70.000 SEK eller 50’ nästa år.

deadline imorgon!
https://carup.se/chocken-regeringen-skrotar-klimatbonus-direkt-bilkopare-tappar-70-000-kr/

Editerar: du måste tekniskt sätt köpa bilen imorgon eller beställa den imorgon för att få 70’ eller 50’ i klimatbonus.
 
Hur jämförde du då? Jag tycker att det är svårt att få till data som är jämförbara. Det är så olika vad dom ingår i prisuppgifterna på olika håll.
Timpriskollen är ett bra verktyg. Men var hittar man motsvarande månadsrörliga priser?
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
Magnus E K
J jagkanspika skrev:
Jag plockade ut statistik på min förbrukning timme för timme under de senaste 12 månaderna. Då fick jag med timpris räknat ett dubbelt så högt pris per kWh. Jag är medveten om att det är svårt att sia om priser framöver, skillnad mellan priser över dygnet osv, men bedömningen jag gjorde utifrån våra förutsättningar är att timpris är en förlustaffär.

Vi har en förvånansvärt jämn förbrukning över dygnets timmar. Merparten är bergvärmepumpen inkl. varmvatten. Vi har ett äldre, (tyvärr) dåligt isolerat hus och har inte särskilt modern teknik. Ingen elbil. Tvätt, matlagning osv är en väldigt liten del av det hela. Ingen fast internetuppkoppling med vilken man, om bvp hade haft de funktionerna, kunnat styra mer över temperatur och tidpunkter när det ska värmas.
Alternativet för oss hade varit att justera temp på bvp manuellt men det fungerar ju inte med den fördröjning i systemet som är. Fokuserar istället på att försöka minska förbrukningen totalt sett.
Utifrån detta låter det som att du räknat fel. Med "förvånansvärt jämn förbrukning över dygnets timmar" borde det skilja väldigt lite procentuellt mot genomsnittet. Dubbelt så högt är i princip matematiskt omöjligt med de förutsättningarna.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Utifrån detta låter det som att du räknat fel. Med "förvånansvärt jämn förbrukning över dygnets timmar" borde det skilja väldigt lite procentuellt mot genomsnittet. Dubbelt så högt är i princip matematiskt omöjligt med de förutsättningarna.
Ja, den principen har du ju rätt i. Nu blev jag tveksam om jag räknat rätt och gjorde en dubbelkoll. Inser då att "förvånansvärt jämn förbrukning" inte är så förvånansvärt jämn utan har en tydlig topp mellan kl. 17-19 ungefär. My mistake. Säg att vi har 1 kwh förbrukning/h dygnets övriga timmar så har vi mellan 2 och 3 kl. 17-19.Oftast är det dyra timmar de tiderna vilket gör det mer fördelaktigt med månadssnittet.

Blev också nyfiken på om du kan utveckla ditt tidigare inlägg om att "Månadsrörligt kommer avvika mer och mer från ett rakt medelvärde ju fler som byter till timpris". Har inte läst eller hittat något om det?
 
Eftersom de som har en förbrukning som är i närheten av rakt månadsmedel får billigare el med timavtal så kommer de att byta. Då kommer kollektivet med månadsmedel att hamna längre ifrån det priset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
R
J jagkanspika skrev:
Blev också nyfiken på om du kan utveckla ditt tidigare inlägg om att "Månadsrörligt kommer avvika mer och mer från ett rakt medelvärde ju fler som byter till timpris". Har inte läst eller hittat något om det?
Jag har tagit upp detta flera gånger. Det är så enkelt att de som byter till timbaserat pris antagligen gör det för att de förbrukar mer energi under de billigare timmarna. De har m.a.o. sänkt det viktade medelpriset för alla med rörligt.

Kvar blir det då större och större andel som har hög förbrukning under de dyra timmarna (som exempelvis du).

Det gör i sin tur att fler och fler tjänar på att byta, och till slut är det enbart de med värst förbrukning kvar i rörligt.

De kommer då att betala ungefär vad de skulle gjort med timbaserad debitering.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur jämförde du då? Jag tycker att det är svårt att få till data som är jämförbara. Det är så olika vad dom ingår i prisuppgifterna på olika håll.
Timpriskollen är ett bra verktyg. Men var hittar man motsvarande månadsrörliga priser?
Här är lite historiska elpriser - inte så stor skillnad från spotmarknaden mer än bolagets påslag vilket borde vara liknande på de flesta https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-prisutveckling-rorligt-2012-20221.pdf
 
D Daniel 109 skrev:
Hur jämförde du då? Jag tycker att det är svårt att få till data som är jämförbara. Det är så olika vad dom ingår i prisuppgifterna på olika håll.
Timpriskollen är ett bra verktyg. Men var hittar man motsvarande månadsrörliga priser?
Det är ett bra verktyg.
Hur väl stämmer det överens med verkligheten? Någon med ett timprisavtal som kan prova och relatera till sin faktiska faktura?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.