25 890 läst · 132 svar
26k läst
132 svar
Omöjligt att byta tillbaka till rörligt månadspris från timpris?
Inte helt lätt att förstå skillnaden mellan vattenfalls två beräkningsmetoder. Vad innebär det i praktiken?M Mikael 81 skrev:Elhandelsbolaget fakturerar utifrån de data de får från elnätsbolaget. Den datan ser olika ut beroende på hur mätaren är inställd - timdata om mätaren är inställd på timavräkning eller månadsdata om mätaren är inställd på månadsavräkning (vilket inte är samma sak som timmätning eller månadsmätning, d.v.s. man kan ha månadsavräkning men timmätning, vilket ger möjlighet att se sin timförbrukning även om man har månadsavräkning).
Elhandelsbolaget är skyldig att kunna använda timavräkningsdatan som underlag för fakturering av alla sina olika avtalsformer, men jag kan inte se att de skulle vara skyldiga att erbjuda schabloniserat månadspris till de kunder som de har en faktiskt timförbrukning på. Månadspris är ju i grunden bara en förenklingsregel som tillkommit för att det inte finns timdata för alla elbonnemang. Elhandelsbolaget kan då välja (vilket jag tror många bolag gör) att erbjuda avtalsformen rörligt pris till alla, men med olika beräkningsgrunder för priset beroende på om det finns timdata i avräkningsdatan från elnätsbolaget eller inte. Kolla t.ex. Vattenfalls avtalsvillkor §10. ([länk])
"För anläggningar med timmätt förbrukning avser Vattenfalls kostnader för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett."S sunqan skrev:
- Timavtal = kundens förbrukning timme för timme
- Övriga, d.v.s. schablonpris/månadspris = förbrukningen hos alla Vattenfalls kunder i nätområdet (den s.k. förbrukningsprofilen)
Om du istället har månadspris (övriga anläggningar) betalar du ett pris per kWh som är uträknat utifrån inköpskostnaden för elen för alla Vattenfalls schablonavräknade kunder i ditt nätområde. Vattenfall ansvarar för att köpa in tillräckligt med el för sina kunder i nätområdet, men Vattenfall vet i detta fallet inte vilken enskild kund som använt elen vilken enskild timme. Istället görs antagandet att alla kunder använder sin el exakt på samma sätt som det matematiska genomsnittet - och därmed blir också priset per kWh samma för alla Vattenfalls schablonavräknade kunder i nätområdet.
Redigerat:
Av det här framkommer att månadspriset är oberoende av hur många som valt timpris. En del har ju hävdat att de som inte väljer timpris skulle få dyrare el för att det bara är dagsförbrukare kvar med timpris till slut. Snarare verkar det ju så att de med månadspris gynna av att fler går över till timpris om dessa verkligen förbrukar mer el på billiga tider.M Mikael 81 skrev:
Nej, jag uttryckte mig lite för generaliserande. Det som gäller är att underlaget är alla elhandelsbolagets schablonavräknade kunder i nätområdet. Timavräknade anläggningar ingår inte förbrukningsprofilen.L lbgu skrev:Av det här framkommer att månadspriset är oberoende av hur många som valt timpris. En del har ju hävdat att de som inte väljer timpris skulle få dyrare el för att det bara är dagsförbrukare kvar med timpris till slut. Snarare verkar det ju så att de med månadspris gynna av att fler går över till timpris om dessa verkligen förbrukar mer el på billiga tider.
Jag förtydligar det i mitt inlägg ovan.
Oberoende kan det väl inte vara?L lbgu skrev:Av det här framkommer att månadspriset är oberoende av hur många som valt timpris. En del har ju hävdat att de som inte väljer timpris skulle få dyrare el för att det bara är dagsförbrukare kvar med timpris till slut. Snarare verkar det ju så att de med månadspris gynna av att fler går över till timpris om dessa verkligen förbrukar mer el på billiga tider.
Det beror på hur förbrukningsprofilen hos de som byter till timdebitering ser ut, före och efter bytet.
Några exempel
En "nattförbrukare" byter från månadspris till timdebitering men ändrar inte sin förbrukningsprofil.
Spotpriset påverkas ej. Nattförbrukaren sänker sitt månadsmedel och månadspriset går upp pga. ändrad vikt.
Extremfall: Alla nattförbrukare byter till timpris men ändrar inte sin profil: Månadspriset blir i princip samma som dagspriset.
En normalförbrukare byter från månadspris till timdebitering, men ökar samtidigt sin förbrukning på natten (har köpt elbil, poolvärmepump etc).
Spotpriset ökar något på natten men är samma på dagen. Den nya nattförbrukaren sänker sitt månadsmedel och månadspriset påverkas marginellt uppåt pga. det ökade spotpriset nattetid.
Extremfall: Alla byter till elbilar, laddar bara på natten och energisystemet byggs inte ut: Spotpriset är lika dyrt på natten som på dagen. Det blir dyrt för alla.
En storförbrukare som alltid laddar sin elbil kl 17-19 och samtidigt badar bastu varje vardag byter från månadspris till timdebitering och övergår också till att bara ladda och basta på natten.
Spotpriset sjunker dagtid och ökar nattetid. Storförbrukaren sänker sitt månadsmedel och månadspriset sänks både för att spotpriset sjunker och för att schablonprofilen har mindre dag-el.
Bonus: Alla som har månadspris köper elbil men laddar bara vardagar 17-19 eftersom de har månadspris och "det är samma pris hela månaden".
Nattförbrukarna med timpris fortsätter att ladda nästan gratis (samma pris).
Spotpriset går upp ordentligt kl 17-19 och alla med månadspris får sitt månadspris väldigt mycket höjt eftersom schablonprofilen innehåller mer energi vid kl 17-19 just där elen också är mycket dyrare.
Osv....Blev det rätt? Hoppas.
Det var jag som formulerade mig på ett vilseledande sätt, och som @lbgu drog slutsatser av. Det korrekta är att förbrukningsprofilen för månadspriset baserar sig bara på schablonmätta anläggningar (timpriskundernas förbrukning räknas inte med i schablonprofilen). Om timpriskundernas förbrukning också hade räknats med i schablonprofilen hade förstås inte förbrukningsprofilen varit opåverkad av att fler byter till timpris.martin43 skrev:
Men sedan kan man förstås resonera ner i detaljerna om hur förändrade förbrukningsvanor ev påverkar spotpriset direkt om man vill.
Japp. Men schablon är väl lite farligt uttryck egentligen, då månadspriset egentligen är "kollektiv timdebitering". Dvs det är fortfarande en exakt mätning, fast man behandlar alla i en klump och slår ut på alla. Det går inte att lura elbolaget, kollektivet betalar alltid den faktiska kostnaden så att säga.M Mikael 81 skrev:Det var jag som formulerade mig på ett vilseledande sätt, och som @lbgu drog slutsatser av. Det korrekta är att förbrukningsprofilen för månadspriset baserar sig bara på schablonmätta anläggningar (timpriskundernas förbrukning räknas inte med i schablonprofilen). Om timpriskundernas förbrukning också hade räknats med i schablonprofilen hade förstås inte förbrukningsprofilen varit opåverkad av att fler byter till timpris.
Men sedan kan man förstås resonera ner i detaljerna om hur förändrade förbrukningsvanor ev påverkar spotpriset direkt om man vill.
Jag skulle inte vara helt säker på att det är omöjligt att på olika sätt manipulera mätarna, eller skicka fejkade uppgifter på något sätt. Finns säkert folk som försöker knäcka dem.martin43 skrev:
Folk har i alla tider försökt manipulera elmätare. Förr kunde det räcka att luta elmätaren så snurrades det lite långsammare.
Ja, det har ju provats lite olika sätt att uttrycka vad månadspris handlar om här i tråden och i systertråden - och "kollektiv timdebitering" är nog inte så dumt heller.martin43 skrev:Japp. Men schablon är väl lite farligt uttryck egentligen, då månadspriset egentligen är "kollektiv timdebitering". Dvs det är fortfarande en exakt mätning, fast man behandlar alla i en klump och slår ut på alla. Det går inte att lura elbolaget, kollektivet betalar alltid den faktiska kostnaden så att säga.
Du kan säkert manipulera din egen mätare på något sätt. Enklast är väl att helt enkelt koppla in sig innan mätaren - inget jag rekommenderar förstås.L lbgu skrev:Jag skulle inte vara helt säker på att det är omöjligt att på olika sätt manipulera mätarna, eller skicka fejkade uppgifter på något sätt. Finns säkert folk som försöker knäcka dem.
Folk har i alla tider försökt manipulera elmätare. Förr kunde det räcka att luta elmätaren så snurrades det lite långsammare.
Men eftersom det sedan sitter elmätning på fler ställen i systemet så ser nog elnätsbolaget ganska snabbt att något inte stämmer. Och ska du ta ut så mycket el att du ska lyckas påverka formen på förbrukningsprofilkurvan går det nog att hitta dig med värmekamera.
Fortums avtalsvilkor säger detta, förmodligen samma som vattenfall, men inte lika krystad formulering. det går ju att förstå i alla fall
7. AVTAL OM RÖRLIGT ELPRIS
Avtalet gäller tills vidare och innebär att elpriset fastställs för en kalendermånad i taget. För Avtalet gäller en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad räknat från uppsägningsdagen.
Det pris som används för prissättning utgörs av Leverantörens inköpspris för el under aktuell kalendermånad och i aktuellt elområde, justerat för leveransrelaterade kostnader och avgifter till Svenska kraftnät (vilka varierar beroende på kundens förbrukning).
För timavräknad uttagspunkt är Leverantörens inköpspris ett medeltal av entimmespriserna (som viktats mot kundens uppmätta faktiska timförbrukning). Till elpriset tillkommer en fast elcertifikatavgift, Leverantörens påslag, en fast månadsavgift, samt lagstadgade skatter såsom mervärdesskatt.
7. AVTAL OM RÖRLIGT ELPRIS
Avtalet gäller tills vidare och innebär att elpriset fastställs för en kalendermånad i taget. För Avtalet gäller en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad räknat från uppsägningsdagen.
Det pris som används för prissättning utgörs av Leverantörens inköpspris för el under aktuell kalendermånad och i aktuellt elområde, justerat för leveransrelaterade kostnader och avgifter till Svenska kraftnät (vilka varierar beroende på kundens förbrukning).
För timavräknad uttagspunkt är Leverantörens inköpspris ett medeltal av entimmespriserna (som viktats mot kundens uppmätta faktiska timförbrukning). Till elpriset tillkommer en fast elcertifikatavgift, Leverantörens påslag, en fast månadsavgift, samt lagstadgade skatter såsom mervärdesskatt.
Kanske skulle ha skrivit "det går inte ÄRLIGT eller LAGLIGT" att lura elbolaget.L lbgu skrev:Jag skulle inte vara helt säker på att det är omöjligt att på olika sätt manipulera mätarna, eller skicka fejkade uppgifter på något sätt. Finns säkert folk som försöker knäcka dem.
Min poäng var förstås att månadspriset (den kollektiva timdebiteringen) alltid betalas av kunderna, och så ska det vara.
Jag har samma problem med Vattenfall Eldistribution. Har bara lyckats få svar på mitt ärende via mail och får då svaret att "Tyvärr går det inte att ändra tillbaka". Försökt få en motivering i telefon, men kundtjänsten kan inte svara på frågan alls utan "måste kolla upp det". De återkommer då endast skriftligt, trots överenskommelse om att de ska ringa tillbaka. Varit flera vändor med detta nu.
Jag har anmält till EI som har påbörjat ett ärende. I mailet jag fått från dem skriver EI att konsumenten har rätt att ändra tillbaka till månadssnitt. De upplyser också om att det finns elhandelsföretag som erbjuder månadsavläsning trots att nätföretaget levererar timdata, men de nämner inga namn. Det senare var menat som ett tips ifall man vill ha en snabbare lösning för egen del (Vattenfall kommer ju inte göra mer rätt för det).
Har en kollega vars barn arbetat en period på Vattenfalls kundtjänst, och därifrån fick jag höra att de har en extrem omsättning på personal (dessutom outsourcat). Hälften slutar inom 4 veckor på hennes arbetsplats. Så jag tror, även om det är ont om information till grund för min åsikt, att kundtjänsten helt enkelt inte har kompetens för de frågor de ställs inför.
Tillägg: Fick också informationen från EI att de har "flertalet liknande" anmälningar mot just Vattenfall Eldistribution pågående.
Jag har anmält till EI som har påbörjat ett ärende. I mailet jag fått från dem skriver EI att konsumenten har rätt att ändra tillbaka till månadssnitt. De upplyser också om att det finns elhandelsföretag som erbjuder månadsavläsning trots att nätföretaget levererar timdata, men de nämner inga namn. Det senare var menat som ett tips ifall man vill ha en snabbare lösning för egen del (Vattenfall kommer ju inte göra mer rätt för det).
Har en kollega vars barn arbetat en period på Vattenfalls kundtjänst, och därifrån fick jag höra att de har en extrem omsättning på personal (dessutom outsourcat). Hälften slutar inom 4 veckor på hennes arbetsplats. Så jag tror, även om det är ont om information till grund för min åsikt, att kundtjänsten helt enkelt inte har kompetens för de frågor de ställs inför.
Tillägg: Fick också informationen från EI att de har "flertalet liknande" anmälningar mot just Vattenfall Eldistribution pågående.
Låter som detta kan bli en utdragen historia med just Vattenfall... Håll oss gärna uppdaterade!J jagkanspika skrev:Jag har samma problem med Vattenfall Eldistribution. Har bara lyckats få svar på mitt ärende via mail och får då svaret att "Tyvärr går det inte att ändra tillbaka". Försökt få en motivering i telefon, men kundtjänsten kan inte svara på frågan alls utan "måste kolla upp det". De återkommer då endast skriftligt, trots överenskommelse om att de ska ringa tillbaka. Varit flera vändor med detta nu.