25 889 läst · 132 svar
26k läst
132 svar
Omöjligt att byta tillbaka till rörligt månadspris från timpris?
Är det något som kommunicerats från någon myndighet? Om inte så skulle det vara lite av en hemlig agenda, men man var rädd att säga det när man ställde krav på nya mätare för att folk eventuellt skulle protestera.Magnus E K skrev:
Just när det gäller de nya elmätarna ser det ju ut som 'foliehattarna' får rätt. Det var ju en del som skrev att de skulle användas för storskaliga bortkopplingar av elkunder, men officiella svaret var att det bara handlade om en ren säkerhetsdetalj för att kunna stänga av elkunden vid något fel i elnätet, allt annat var konspirationsteorier.
Kör natthöjning och dagsänkning då av luftvärmaren. Även på dagen får du hjälp av solen. Stäng värmen de dyra timmarna helt enkelt.K kungcoopa skrev:
Det är så det var tänkt att göras innan de nya mätarna är i bruk. De finns ju inte överallt ännu så på många platser blir det nog så fortfarande. Då det i området kan finnas viss samhällsviktig verksamhet man inte vill ska bli strömlös är det mycket effektivare att t.ex. bara stänga av alla privatbostäder.A alfista skrev:
Krävs antagligen bara en knapptryckning på en dator för att fixa det.
Inte vad jag sett, men tar för givet att de kommer att använda den funktionen. Allt annars vore ju nästan kriminellt inkompetent, Varför ta elen från samhällskritisk verksamhet när man enkelt kan låta vissa utvalda förbrukare behålla elen.A alfista skrev:
Men det krävs väl att utrullningen av nya mätare blir klar först. Så det är ju några år kvar (2025), men det vore ju inte omöjligt ifall det var helt färdigt i vissa större områden innan dess. Då borde det ju kunna användas redan nu om det inte är för krångligt för byråkraterna.
För mig gör det ingen skillnad. Men det kanske finns bensinstation, äldreboende eller annat i området som det vore bäst att inte bryta strömmen till. Med de nya mätarna är det enkelt att undanta vissa från elavbrottet. Att inte använda sig av den möjligheten verkar inte så smart.
Min mätare är ansluten med radio av något slag (troligen 3G) så jag skulle kunna stoppa antennen i en burk så kan dom inte kommunicera med den, jag har då ström när grannarna sitter i mörkeruseless skrev:
Elhandelsbolaget fakturerar utifrån de data de får från elnätsbolaget. Den datan ser olika ut beroende på hur mätaren är inställd - timdata om mätaren är inställd på timavräkning eller månadsdata om mätaren är inställd på månadsavräkning (vilket inte är samma sak som timmätning eller månadsmätning, d.v.s. man kan ha månadsavräkning men timmätning, vilket ger möjlighet att se sin timförbrukning även om man har månadsavräkning).S sunqan skrev:
Elhandelsbolaget är skyldig att kunna använda timavräkningsdatan som underlag för fakturering av alla sina olika avtalsformer, men jag kan inte se att de skulle vara skyldiga att erbjuda schabloniserat månadspris till de kunder som de har en faktiskt timförbrukning på. Månadspris är ju i grunden bara en förenklingsregel som tillkommit för att det inte finns timdata för alla elbonnemang. Elhandelsbolaget kan då välja (vilket jag tror många bolag gör) att erbjuda avtalsformen rörligt pris till alla, men med olika beräkningsgrunder för priset beroende på om det finns timdata i avräkningsdatan från elnätsbolaget eller inte. Kolla t.ex. Vattenfalls avtalsvillkor §10. (https://www.vattenfall.se/media/kundservice/privat/avtalsvillkor/vattenfalls-avtalsvillkor-el.pdf)
Jag frågade mitt nätbolag varför det ser ut som det gör och fick ett politikersvar tillbaks.
Vad jag förstår grundar sig allt på att nätbolagen är skyldiga att ställa om till timrapportering inom 3 månader, men det finns inga stipulerade krav att ställa om till någon annan typ av rapportering. Rent tekniskt finns inga begränsningar eller svårigheter, utan de bolag som sätter sig på tvären gör det bara för att dom är sura eller hatar kunder av någon annan anledning.
Vad jag förstår grundar sig allt på att nätbolagen är skyldiga att ställa om till timrapportering inom 3 månader, men det finns inga stipulerade krav att ställa om till någon annan typ av rapportering. Rent tekniskt finns inga begränsningar eller svårigheter, utan de bolag som sätter sig på tvären gör det bara för att dom är sura eller hatar kunder av någon annan anledning.