25 856 läst · 132 svar
26k läst
132 svar
Omöjligt att byta tillbaka till rörligt månadspris från timpris?
Inte på alla orter i landet. Flera har olika taxa även på överföringen natt och dag.H HSP skrev:Vad är elbolaget?
Nätbolaget eller elhandelsbolaget?
Nätbolaget tjänar pengar på den fasta avgiften samt överföringsavgiften.
Överföringsavgiften per kWh är samma dygnets alla timmar. Så länge du inte har effekttaxa med låg och höglast.
Nätbolaget får inte ändra elhandelsavtal. Utan måste leverera önskade siffror till elhandelsbolaget.
Det är elhandelsbolaget du ska vända dig till.
Men du har förmodligen ingått ett avtal med bindningstid.
Hej!
Visst är det galet! Vi hade exakt samma problem som du. Laddade ner Greenly appen för att ha koll på förbrukningen. När man väl ger Greenly fullmakt att hämta data från sitt elbolag så står det tydligt att det inte ska påverka befintliga avtal... men som du säger så ändrades det även för oss från månads till timdebitering. Även fast vi tidigare kunde följa per timme via elbolagets hemsida (uppenbarligen hade vi redan en elmätare som kunde mäta timbaserat installerad så det enda nätbolaget ändrade var hur de skickade data till elhandelsbolaget).
Vi har Vattenfall som nätbolag och hade då även Vattenfall som elhandelsbolag. Även vi var i kontakt med bägge för att försöka byta tillbaka till månadssnitt men Vattenfall vägrade och menar att det inte är möjligt. Det verkar vara ett strategiskt val av dem att vägra ändra tillbaka, dvs i praktiken är det självklart möjligt men de menar att de vill att alla ska ha timdebitering i framtiden. Korkat tycker vi, då det ju innebär att de tappar kunder, eftersom andra bolag erbjuder valfrihet mellan tim och månadspris.
Nu har vi bytt till Göteborg Energi som erbjuder att man kan hoppa mellan tim och månadspris. Vi var även i kontakt med Eon som också erbjuder månadspris trots att de får datan skickad till sig på timbasis från nätbolaget. Så mitt tips är, kolla runt och byt till ett annat elhandelsbolag!
Visst är det galet! Vi hade exakt samma problem som du. Laddade ner Greenly appen för att ha koll på förbrukningen. När man väl ger Greenly fullmakt att hämta data från sitt elbolag så står det tydligt att det inte ska påverka befintliga avtal... men som du säger så ändrades det även för oss från månads till timdebitering. Även fast vi tidigare kunde följa per timme via elbolagets hemsida (uppenbarligen hade vi redan en elmätare som kunde mäta timbaserat installerad så det enda nätbolaget ändrade var hur de skickade data till elhandelsbolaget).
Vi har Vattenfall som nätbolag och hade då även Vattenfall som elhandelsbolag. Även vi var i kontakt med bägge för att försöka byta tillbaka till månadssnitt men Vattenfall vägrade och menar att det inte är möjligt. Det verkar vara ett strategiskt val av dem att vägra ändra tillbaka, dvs i praktiken är det självklart möjligt men de menar att de vill att alla ska ha timdebitering i framtiden. Korkat tycker vi, då det ju innebär att de tappar kunder, eftersom andra bolag erbjuder valfrihet mellan tim och månadspris.
Nu har vi bytt till Göteborg Energi som erbjuder att man kan hoppa mellan tim och månadspris. Vi var även i kontakt med Eon som också erbjuder månadspris trots att de får datan skickad till sig på timbasis från nätbolaget. Så mitt tips är, kolla runt och byt till ett annat elhandelsbolag!
Låter som ett bra läge att starta en tvist och få frågan prövad. Det är nämligen så att "månadspriset" styrs av kollektivets förbrukning. Elhandelsbolaget förlorar inte på att någon förbrukar mycket dyr el, det är ju de andra kunderna med månadspris som betalar!!davveno1 skrev:
Hej, att elleverantörer inte kan byta tillbaka beror enbart på att deras faktureringssystem inte klarar att debitera TIM-värden istället för schablon-värden när kunden vill ha Rörligt pris-avtal och inte TIM-avtal. De bolag som erbjuder att att välja antingen eller när man har TIM-debitering har ställt om sin fakturering så det fungerar. Alla nätägare måste ha TIM-mätta mätare senast 2025 och många har redan påbörjat den utvecklingen - nu är det upp till elleverantörerna att anpassa sig efter det. Som många skrivit har man valt leverantörer och TIM-avtal för att kunna ha koll på sin förbrukning - det vill jag också med mitt fastprisavtal så länge det gäller - men det innebär inte att jag kanske vill ha TIM-avtalet... det får framtiden visa.
Det rörliga priset sätts utifrån en schablonförbrukningsprofil. Om din förbrukning ser likadan ut som schablonen tjänar du inget på att priset räknas per timme, men förlorar inte heller något på det. Att byta till timpris blir i det läget meningslöst, men att försöka byta tillbaka till månadspris vinner man - i det läget - inte heller på.S surfarn skrev:
Däremot kan förstås ha olika definitioner av vad som är "normal" förbrukningsprofil. Och om du menar att "normal" innebär större andel dyra timmar än genomsnittet så har du absolut rätt.
Du kan byta från Rörligt pris till något annat Bixia-avtal från nästkommande vardag - men timpris är också Rörligt pris. Deras Rörligt pris är som utgångspunkt ett månadspris på schablon, men om de får timdata från elnätsbolaget så gäller istället att de fakturerar timpris. Vattenfall har samma upplägg.Joco_ skrev:
Om Bixia får din förbrukning som timdata eller inte från elnätsägaren beror på hur inställningarna för din elmätare är gjorda, men timmätning (att det går att se förbrukningen timvis, t.ex. på Mina sidor hos elnätsägaren) är inte samma sak som timavräkning (att det faktureringsunderlag som elnätsägaren skickar till elhandelsbolaget är uppdelat per timme).
Många elhandlare har avtal där priset beräknas olika beroende på om elmätaren är inställd på timavräkning eller månadsavräkning. (t.ex. Bixia https://www.bixia.se/globalassets/d...xias-sarskilda-avtalsvillkor-el-konsument.pdf - se punkt 12).D Dilato skrev:
Den som vill kan ju försöka driva att det skulle vara oskäliga avtalsvillkor - men det är nog enklare att i så fall rösta med fötterna och välja ett annat elhandelsbolag.
Om man har alla timuppgifter, hur svårt kan det vara för elhandelsbolagets dator att summera alla timförbrukningar för att få hela månadsförbrukningen. Det handlar om ett antal additioner, att det skulle vara svårt att ordna är bara löjligt. Det är bara ett svepskäl för att de av någon anledning vill att kunden ska ha timfakturering.
Välj rätt leverantör så är det inga problem!
Frågor & svar om elavtal, fjärrvärme, gas (goteborgenergi.se)
Frågor & svar om elavtal, fjärrvärme, gas (goteborgenergi.se)
Vattenfall påstår där att elnätsbolagen inte har skyldighet att byta tillbaka till månadsavräkning. Energimarknadsinspektionen håller inte med: https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/elhandel-med-timpris/#c4207738P Puhnallen skrev:
Jag påstår inte att jag vet - men jag tror mer på Energimarknadsinspektionen i detta fallet.
Men hur kan det vara ett problem för ett elhandelsbolag att få för bra upplösning på mätdatat 2022?!
Vad är det för sopprötter som inte kan summera sisådär 750 poster till en om det nu är en månadstotal som krävs?
Eller för den delen det elnätbolag som inte kan leverera en månadstotal även om de läser av timvis? Snacka om att inte vara raketforskning direkt…
Vad är det för sopprötter som inte kan summera sisådär 750 poster till en om det nu är en månadstotal som krävs?
Eller för den delen det elnätbolag som inte kan leverera en månadstotal även om de läser av timvis? Snacka om att inte vara raketforskning direkt…
De förlorar bara på det själva när de håller på så. Det är ju bara att välja ett annat elhandelsbolag där man kan välja månadsavtal..M Mikael 81 skrev:
De summerar ju dessutom redan förbrukningen vid timmätning eftersom fakturan presenterar förbrukad mängd och kr/kWh.L lbgu skrev:Om man har alla timuppgifter, hur svårt kan det vara för elhandelsbolagets dator att summera alla timförbrukningar för att få hela månadsförbrukningen. Det handlar om ett antal additioner, att det skulle vara svårt att ordna är bara löjligt. Det är bara ett svepskäl för att de av någon anledning vill att kunden ska ha timfakturering.