S StevieGee skrev:
Se Energimarknadsinspektionens svar 9/9.

[länk]
Superbra! Tack.
Ska hota vattenfall med detta och ger de sig inte så anmäler jag dem till EI
 
MathiasS MathiasS skrev:
Been there done that.

Hade samma problem med Fortum/Ellevio för några år sedan. Kryssade i en ruta på "Mina Sidor" om att få statistik med tim-upplösning vilket resulterade i att min fastighet plötsligt blev tim-mätt. Det var inte bara så att det inte gick att ändra till baka (de hade verkligen ingen process för det, på riktigt), utan även om jag sålde huset så skulle nästa ägare också vara tim-mätt, för evigt.

Det satt så långt in att få detta korrigerat (jag hade ju inte ens valt det själv) att de flesta som inte är lika korkat envisa hade misslyckats. Även farsan som jobbat där i drygt 50 år gick först bet innan vi fick ett gemensamt sammanbrott och gick bärsärk åt alla håll på bolaget......
Jag har timmätning och ett vanligt hederligt rörligt avtal med månadsmedelpris. Så det verkar som att en del klarar av det.






Stapeldiagram som visar timvis elförbrukning i kWh över flera dagar med en datapunkt markerad: 1,160 kWh.

Skärmbild av en avtalsspecifikation som visar rörligt elpris och förbrukningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har timmätning och ett vanligt hederligt rörligt avtal med månadsmedelpris. Så det verkar som att en del klarar av det.






[bild]

[bild]
Jag tror att det hänt lite med detta de senaste åren, nu är det ju relativt vanligt att privatpersoner har tim-avtal, vilket knappt fanns för 5 år sedan.
 
Var i kontakt med Eon som på deras hemsida verkade erbjuda både månadspris och timpris. Så jag frågade dem per mail om jag, med nuvarande timpris, kunde byta till dem och få månadspris, och fick glädjande nog detta svar: E-postrespons från Eon Kundservice om byte från timpris till månadspris på elavtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag skaffade nyligen produkten Bixia Framtid (https://www.bixia.se/elavtal/bixia-framtid) så kommer inte byta just nu men kanske gör i framtiden. Kan vara bra för andra i samma sits som mig att veta att elhandlaren alltså kan erbjuda månadspris trots att man idag har timpris, oavsett hur nätbolaget levererar mätdatan.
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Ja precis så. Min elhandlare säger att de inte erbjuder annan produkt än timpris om nätbolaget levererar mätdatan per timme - alltså hänvisar de mig till att få nätbolaget att ändra sättet de levererar datan.
Nätbolaget säger att de inte kan ändra sättet de leverar mätdatan utan skyller allt på elhandlaren.

Moment 22
Men kan du inte bara byta elhandlare? Har du bundit dig? Annars är det ju fritt fram att byta till en annan random elhandlare, det är ju som att byta bredbandsleverantör i öppen fiber. Kolla upp en elhandlare som kan ge månadsmedelpris även om din mätare är timavläst och byt till denna.

Vi har timavläst mätare från Kraftringen, men månadsmedelpris från Eon, så där funkar det.


Lite off-topic, men ang. timpris. Jag tycker verkligen att alla som sjunger timprisets lov kanske borde tänka på att deras hemsituation inte är allmängiltig. Jag vet iaf flera hushåll där timpris hade inneburit omedelbar skilsmässa. Om ena parten vill spara pengar och den andra parten helt enkelt vill kunna duscha när det passar och köra disk och tvätt när det är smidigt.

Det är tillräckligt med spänningar iom att man måste duscha kortare för att spara pengar, men om man då har en äkta hälft som plötsligt säger "nu får du gå upp 2 timmar tidigare om du vill duscha", bara för att man skaffat timpris...

Men visst, bor man själv eller är väldigt samstämd med sin sambo så funkar det säkert.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Kan vara bra för andra i samma sits som mig att veta att elhandlaren alltså kan erbjuda månadspris trots att man idag har timpris, oavsett hur nätbolaget levererar mätdatan.
Och hur kommer din elnätsavgift debiteras, påverkas den av timmätningen?
 
H Hullefar skrev:
Men kan du inte bara byta elhandlare? Har du bundit dig? Annars är det ju fritt fram att byta till en annan random elhandlare, det är ju som att byta bredbandsleverantör i öppen fiber. Kolla upp en elhandlare som kan ge månadsmedelpris även om din mätare är timavläst och byt till denna.

Vi har timavläst mätare från Kraftringen, men månadsmedelpris från Eon, så där funkar det.


Lite off-topic, men ang. timpris. Jag tycker verkligen att alla som sjunger timprisets lov kanske borde tänka på att deras hemsituation inte är allmängiltig. Jag vet iaf flera hushåll där timpris hade inneburit omedelbar skilsmässa. Om ena parten vill spara pengar och den andra parten helt enkelt vill kunna duscha när det passar och köra disk och tvätt när det är smidigt.

Det är tillräckligt med spänningar iom att man måste duscha kortare för att spara pengar, men om man då har en äkta hälft som plötsligt säger "nu får du gå upp 2 timmar tidigare om du vill duscha", bara för att man skaffat timpris...

Men visst, bor man själv eller är väldigt samstämd med sin sambo så funkar det säkert.
Precis det fetade för min del haha :rofl:
 
  • Gilla
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Och hur kommer din elnätsavgift debiteras, påverkas den av timmätningen?
Det bara förväntar jag mig inte påverkas alls. De levererar ju mätdatan på exakt samma sätt som de gör nu, fast till en annan elhandlare.
Varför skulle den förändras tänker du?
 
C
L lbgu skrev:
Antagligen ett pris som i snitt är lite lägre än månadsmedel så att de har lite vinstmarginal.
Nej, det är inte så det funkar. Rörligt pris, vare sig det är månadspris eller timpris = elhandlarens inköpspris + påslag. Elhandlaren tjänar inte mer på kunder som förbrukar mycket när elen är dyr.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Det bara förväntar jag mig inte påverkas alls. De levererar ju mätdatan på exakt samma sätt som de gör nu, fast till en annan elhandlare.
Varför skulle den förändras tänker du?
Ja det var precis så jag tänkte själv för några år sedan men det var ju helt fel. Som sagt, jag hoppas att detta mognat lite. Elhandlaren har ju inget med nätavgiften att göra så det kan ju vara värt att fråga.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var precis så jag tänkte själv för några år sedan men det var ju helt fel.
Menar du att det skulle varit någon skillnad i elnätsavgift beroende på om du har timmätning eller inte?
 
A alfista skrev:
Menar du att det skulle varit någon skillnad i elnätsavgift beroende på om du har timmätning eller inte?
Jag känner inte till något elnätsbolag som tar sin överföringsavgift på timbasis, utan de flesta har väl ett "fast pris" på överföringen, och en månads eller årskostnad baserad på säkring eller i några få fall (hittills iaf) på högsta effektuttag.

Jag har för mig att nätägarna inte får ta ut extra avgifter direkt hänförda till timmätning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A alfista skrev:
Menar du att det skulle varit någon skillnad i elnätsavgift beroende på om du har timmätning eller inte?
Försök inte trassla in mig i detta nu. Jag påstår ingenting.
 
C cpalm skrev:
Nej, det är inte så det funkar. Rörligt pris, vare sig det är månadspris eller timpris = elhandlarens inköpspris + påslag. Elhandlaren tjänar inte mer på kunder som förbrukar mycket när elen är dyr.
Vi tar ett enkelt exempel.
En kund, A, med timpris lägger all sin förbrukning på lågpristid. (Timer på huvudströmbrytaren)
En annan kund, B, med timpris lägger all sin förbrukning på dyrtid.

Båda är kund hos samma Elhandelsföretag och gör av med lika mycket el.

För en dag så betalar t.ex. A in 10 kr och B betalar 100 kr. (Vi struntar i skatter och annat som påverkar)

Givetvis tjänar elhandelsbolaget på att ha kunder som B. De gör säkert förlust på kunder som A.
Elhandelsbolaget köper säkert in sin el som de säljer vidare på massor med olika sätt. En del med timpris, men andra med längre bindningstider. De kan sägas ha ett genomsnittspris på all el de säljer en dag och givetvis tjänar de mer på kunder som spenderar el på dyrtid.
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Givetvis tjänar elhandelsbolaget på att ha kunder som B.
Nej, du missar poängen med att ett rörligt pris utgår från elhandlarens inköpskostnad + ett fast påslag på X öre/kWh. De hittar inte på ett eget rörligt pris och sedan tjänar pengar på att köpa in el billigare än sitt hittepåpris. Åtminstone inte om de är seriösa.

Om kund A och B båda förbrukade 50 kWh den aktuella dagen och påslaget är 10 öre/kWh så tjänar elhandlaren 50 * 0,10 = 5 kr den dagen både för kund A och kund B.
Prisskillnaden består alltså i sin helhet på att kund A:s el kostade 5 kr att köpa in, och kund B:s el kostade 95 kr att köpa in.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.