C cpalm skrev:
Nej, du missar poängen med att ett rörligt pris utgår från elhandlarens inköpskostnad + ett fast påslag på X öre/kWh. De hittar inte på ett eget rörligt pris och sedan tjänar pengar på att köpa in el billigare än sitt hittepåpris. Åtminstone inte om de är seriösa.

Om kund A och B båda förbrukade 50 kWh den aktuella dagen och påslaget är 10 öre/kWh så tjänar elhandlaren 50 * 0,10 = 5 kr den dagen både för kund A och kund B.
Prisskillnaden består alltså i sin helhet på att kund A:s el kostade 5 kr att köpa in, och kund B:s el kostade 95 kr att köpa in.
Om vi tar exemplet att elhandlaren har egen elproduktion så måste du kunna inse att elhandlaren tjänar på att sälja elen till så högt timpris som möjligt.

Sen betvivlar jag att det är fritt fram för elhandlaren att sätta vilket pris som helst. Antar att de flesta seriösa firmor säljer till nordpoolspris + några ören. Om elhandlaren kan sälja till sitt eget inköpspris så borde det ju inte ha någon betydelse vad nordpoolspriset är per timme om t.ex. elhandlaren köper sin el på långa kontrakt. Så jag antar att du missförstått något.t.

MathiasS MathiasS skrev:
Försök inte trassla in mig i detta nu. Jag påstår ingenting.
Tycker kanske du trasslade in dig själv, ville bara veta om jag missat något.

MathiasS MathiasS skrev:
Och hur kommer din elnätsavgift debiteras, påverkas den av timmätningen?
K kungcoopa skrev:
Det bara förväntar jag mig inte påverkas alls. De levererar ju mätdatan på exakt samma sätt som de gör nu, fast till en annan elhandlare.
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var precis så jag tänkte själv för några år sedan men det var ju helt fel.[/QUOTE]

det finns funderingar på att ha rörlig elnätsavgift

Hur blir den nya elnätsavgiften?
Från och med den 1/1 2023 höjs elnätsavgiften för våra kunder med i genomsnitt 43 procent. Prissättningen av elnätsavgiften kommer att följa elhandelsprisets upp- och nedgångar på elmarknaden mer än tidigare. Information om exakt hur elnätsavgiften kommer att se ut kommer att publiceras med länk från den här sidan i slutet av oktober. Informationen kommer också att finnas på din faktura.
Framtidens energi för hem och företag - Öresundskraft (oresundskraft.se)

T tergo skrev:
det finns funderingar på att ha rörlig elnätsavgift
Ange gärna vilket nätbolag detta gäller, gissar att inte alla kör samma race.

A alfista skrev:
Ange gärna vilket nätbolag detta gäller, gissar att inte alla kör samma race.
har lagt till det

• Gilla
alfista
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Om vi tar exemplet att elhandlaren har egen elproduktion så måste du kunna inse att elhandlaren tjänar på att sälja elen till så högt timpris som möjligt.
Det är underförstått att med rörligt pris är inköpspriset = spotpris + omkostnader. Det är förvisso inte alltid så det är uttryckt i avtalet, men jag har svårt att tro att någon elhandlare kan komma undan med något annat.

Det spelar alltså ingen roll om en producent säljer elen direkt till kund eller på spotmarknaden om priset är detsamma. Det är samma förtjänst i båda fallen.

C cpalm skrev:
Det är underförstått att med rörligt pris är inköpspriset = spotpris + omkostnader. Det är förvisso inte alltid så det är uttryckt i avtalet, men jag har svårt att tro att någon elhandlare kan komma undan med något annat.

Det spelar alltså ingen roll om en producent säljer elen direkt till kund eller på spotmarknaden om priset är detsamma. Det är samma förtjänst i båda fallen.
Fast nu pratade vi ju om det var lönsammare att sälja till kunder som förbrukade mer el på dyrtid än till de som är duktiga på att förbruka el på billig tid.
Om en elhandlare har egen produktion som han säljer till elkunder med timpris så måste du väl förstå att elhandlaren tjänar på att sälja till kunder som förbrukar mer el på högpristider. Elhandlaren har ju samma kostnad för elen oavsett när kunden förbrukar el.

...då ska vi se om elnätsbolagen som höjt nätavgiften med hänvisning till ökade överföringskostnader också sänker avgiften nu då......jo tjena......

• Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Om en elhandlare har egen produktion som han säljer till elkunder med timpris så måste du väl förstå att elhandlaren tjänar på att sälja till kunder som förbrukar mer el på högpristider. Elhandlaren har ju samma kostnad för elen oavsett när kunden förbrukar el.
Fast du får ju i sammanhanget se elproduktionen och elhandeln som separata affärsverksamheter. Om produktionskostnaden är t.ex. 1 kr och spotpriset 4 kr så tjänar bolaget 3 kr på produktionen vare sig de säljer elen till kund A eller till kund B eller på spotmarknaden. Alltså kan man inte säga att den vinsten uppstår i elhandelsverksamheten. Exakt samma vinst hade funnits där vare sig de hade ägnat sig åt elhandel till konsument eller inte.

C cpalm skrev:
Fast du får ju i sammanhanget se elproduktionen och elhandeln som separata affärsverksamheter. Om produktionskostnaden är t.ex. 1 kr och spotpriset 4 kr så tjänar bolaget 3 kr på produktionen vare sig de säljer elen till kund A eller till kund B eller på spotmarknaden. Alltså kan man inte säga att den vinsten uppstår i elhandelsverksamheten. Exakt samma vinst hade funnits där vare sig de hade ägnat sig åt elhandel till konsument eller inte.
Är det samma bolag som är både elproducent och elhandlare så måste man ju kunna se dem som en enhet. För bolagets aktieägare är det vad de tjänar totalt som är intressant, om vinsten görs i olika delar av bolaget är av mindre intresse. Vissa revirpinkande avdelningschefer tycker säkert det är viktigt, men ser man till helheten är det ointressant hur bolaget väljer att dela upp sina avdelningar.

Om bolaget valt att sluta avtal med privatkunder så måste du göra det, sen kan de sälja övrig el på elmarknaden. Så då är det ju helt självklart att de tjänar mer på de kunder som använder el under dyrtid. Hur kan det ens vara svårt att förstå?

C
L lbgu skrev:
För bolagets aktieägare är det vad de tjänar totalt som är intressant, om vinsten görs i olika delar av bolaget är av mindre intresse.
Som sagt. Bolaget som helhet tjänar exakt lika mycket oavsett om de har A eller B som kund. Eftersom den produktion som inte säljs till A eller B säljs på spotmarknaden till exakt samma pris.

C cpalm skrev:
Som sagt. Bolaget som helhet tjänar exakt lika mycket oavsett om de har A eller B som kund. Eftersom den produktion som inte säljs till A eller B säljs på spotmarknaden till exakt samma pris.
Fast bolaget skulle tjäna mer om alla kunder betedde sig som B. Skulle alla kunder bete sig som A skulle bolaget potentiellt kunna gå i konkurs ifall deras produktionskostnad är betydligt större än vad timpriset på lågpristider är. Ju mer kunderna förbrukar på dyrtider desto mer tjänar bolaget.

C
L lbgu skrev:
Fast bolaget skulle tjäna mer om alla kunder betedde sig som B.
Jovisst, kundernas förbrukningsmönster i det stora hela påverkar ju så klart priset = spotpriset. Men du tycker inte det är lite långsökt att en elhandlare som också är producent skulle hålla på och jävlas med enskilda kunder som inte har ett förbrukningsmönster som hjälper till att maximera spotpriset?

De kunderna skulle ju då gissningsvis ta sitt pick och pack och byta till en annan elhandlare. T.ex. någon av majoriteten av elhandlarna som inte har egen produktion och skiter i om spotpriset är lågt eller högt utan endast tjänar sina pengar på kWh-påslag och månadsavgifter? En intäkt som elhandlaren/producenten då går miste om.

Tvärtom tycker jag producenterna är lite som systembolaget och är rätt aktiva för att hjälpa kunderna att minska sina elkostnader, och därmed producentens vinst. Skickar spartips, säljer värmepumpar, osv.

Redigerat:
K kungcoopa skrev:
Då var du i samma sits som jag är. Men mitt elnätsbolag vägrar byta tillbaka..
Jävla skojarbransch. Man vill uppmuntra kunder till att testa timpris och sen när kunder upptäcker att det inte var rätt för dem, så vägrar man kunden ett byte tillbaka.

Jag frågade till och med vad som händer om jag flyttar och nästa boende vill ha rörligt månadspris? Nej, har man väl bytt till timpris gäller det för alla nästkommande kunder i huset också.

För fan värdesänkande för huset i längden om potentiell köpare inte kan eller orkar engagera sig i när på dygnet man kan duscha av barnen efter de vart ute o lekt?!

Skandal
Låter bananas, körde rörligt timpris med Gävle Energi ett tag för att testa. Ändrade avtal i appen en fredag och hade rörligt månad från nästa dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.