7 859 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Om att dra luftkabel för nätverk mellan hus
Skulle säga att du behöver två par med antenner. Totalt 4 alltså.Cowgirl79 skrev:
Hoppas du förstår, till stallet är det 200 m , till huset ( under krysset) är det 50 typ..
Inkommande fiber är i gamla stallet....
Om jag får upp en antenn mitt på taket så är det få sikt mot båda ställena jag behöver ha internet... Eller måste jag sätta en sändare mot vart håll?
Var köper jag fördelaktigt rätt produkter?
Jag kör med en äldre variant av denna.
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco-m2
Ok och den använder inte något frekvens som kommer stängas ner nu inom något år?Larsa skrev:
Men vad heter den delen då som jag behöver för att kunna dela fiber sladden åt två antenner? Eller ja jag behöver ju även en router där de två antennerna ska dela ut signalen, för jag har övervakningskameror även i det stallet..... Så en typ av skarvsladd till tre grejer då?
Du anar inte så tacksam jag är för denna hjälp! Känner mig totalt dum i huvudet när det kommer till elektronik.
Men en kalv som ligger fel och inte kan födas av sin mor utan hjälp, den kan jag hjälpa till världen även i sömnen typ 😂😂🙈
Som allt är det ju en sån grej som är "det har aldrig hänt mig" tills det händer.TRJBerg skrev:
Men sladden är väl nu 10-12 år gammal. Vi har bott i 5-6 år och jag har oftast dragit ut den vid åska. Inte vid tillfället i fråga.
Det var inte en direktträff heller, men det slog ner nära.
Så under 10-12 år har det hänt en gång?tensiden skrev:
(Har själv inte haft problem orsakade av åska där jag bor nu. Dvs sedan 2009.)
Routern lär ha flera portar/uttag. Har du en router vid fibern så kan du dra kabel från den till antennerna. Samma i andra ändan. Vill du annars dela en kabel till flera behöver du en hub.Cowgirl79 skrev:
Ok och den använder inte något frekvens som kommer stängas ner nu inom något år?
Men vad heter den delen då som jag behöver för att kunna dela fiber sladden åt två antenner? Eller ja jag behöver ju även en router där de två antennerna ska dela ut signalen, för jag har övervakningskameror även i det stallet..... Så en typ av skarvsladd till tre grejer då?
Du anar inte så tacksam jag är för denna hjälp! Känner mig totalt dum i huvudet när det kommer till elektronik.
Men en kalv som ligger fel och inte kan födas av sin mor utan hjälp, den kan jag hjälpa till världen även i sömnen typ 😂😂🙈
https://www.teknikdelar.se/produkt/...TV20DkAaFF25XazWzP1jsOfmzinl2ELhoC7ggQAvD_BwE
Vad fiskar du efter? "Jag har inte krockat sen jag fick körkort så jag kan strunta i bilbälte"?TRJBerg skrev:
Ja, det har hänt en gång på typ 10-12 år (vad jag vet). Det är tillräckligt utsatt här för att jag ska tycka att nätverkskabeln är en dum installation som borde bytas ut. Hade det varit garaget runt husknuten hade jag säkert dragit vanlig nätverkskabel, men nu är det typ 100m ner till ladugård och spannmålsmagasin.
Jag "fiskar" inte. Jag bara konstaterade vår statistik (anekdotisk iofs) utan värdering.tensiden skrev:
Vad fiskar du efter? "Jag har inte krockat sen jag fick körkort så jag kan strunta i bilbälte"?
Ja, det har hänt en gång på typ 10-12 år (vad jag vet). Det är tillräckligt utsatt här för att jag ska tycka att nätverkskabeln är en dum installation som borde bytas ut. Hade det varit garaget runt husknuten hade jag säkert dragit vanlig nätverkskabel, men nu är det typ 100m ner till ladugård och spannmålsmagasin.
Kan bli intressant om fler kommer med erfarenhet.
Jag har skickat pm till digLarsa skrev:
Routern lär ha flera portar/uttag. Har du en router vid fibern så kan du dra kabel från den till antennerna. Samma i andra ändan. Vill du annars dela en kabel till flera behöver du en hub.
[länk] - dp-shopping-kablar&laddare-se&utm_id=21683780522&gad_source=1&gbraid=0AAAAADsOEtHu15X0hSnm9WbouumOddki3&gclid=CjwKCAjwnPS-BhBxEiwAZjMF0j55TienDDd8Au4zLvxfxaTV20DkAaFF25XazWzP1jsOfmzinl2ELhoC7ggQAvD_BwE
Alla som har mer än 25 m kabel i marken som jag vet har eldat upp grejer, förr eller senare. Beror också på hur åskutsatt området är. Men nån bra eller godkänd lösning är det INTE, speciellt nu när förkontakterad fiber och SFPer är så billigt.TRJBerg skrev:
Det finns elsäkerhetskrav att utrustning mellan byggnader skall klara spänningstransienter upp till 8 kV, annars är det risk för brand och försäkring gäller inte om man installerat fel utrustning. Ethernet är inte dimensionerat för detta. Fiber är helt säkert då det inte leder ström. Stall kan vara ganska brandfarliga med hö och damm, så det gäller att tänka på brandsäkerheten och försäkringsvillkor.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 527 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 527 inlägg
Tror inte man ska överdriva problemet. Ditt hus har både elledningar och vattenledningar i metall som leder in till det. Bägge har all möjlighet att leda strömstötar från blixtsnedslag in i huset. En ethernetkabel gör ingen större skillnad.
Vi köpte min nuvarande fastighet 2009 och vi har aldrig haft problem med åska (gällande just fastigheten).
I alla tidigare boenden/hus (sedan 1975) är det värsta som hänt att ett nätverkskort (motsvarande) i en dator gick sönder pga blixtnedslag. Resten av datorn klarade sig.
(Om en kabel i marken skadas är det bara att dra en ny i röret/slangen. Och ev köpa en ny router. Nu har iofs stenväggar sp det är rn fördel i sammanhanget.)
Vi köpte min nuvarande fastighet 2009 och vi har aldrig haft problem med åska (gällande just fastigheten).
I alla tidigare boenden/hus (sedan 1975) är det värsta som hänt att ett nätverkskort (motsvarande) i en dator gick sönder pga blixtnedslag. Resten av datorn klarade sig.
(Om en kabel i marken skadas är det bara att dra en ny i röret/slangen. Och ev köpa en ny router. Nu har iofs stenväggar sp det är rn fördel i sammanhanget.)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Populärt i forumet
-
Istället för Boxer
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Telia vägrar fiberanslutning
Tips på "bredbandscentral"
Deltaco nätverksuttag