7 859 läst · 57 svar
8k läst
57 svar
Om att dra luftkabel för nätverk mellan hus
Uppdatering av min lösning. Har förra året pga kortslutning i nedgrävda elledningar (och samtidig brand i huset, verkar ha varit orelaterat av någon konstig anledning) fått nätverkskablar nedgrävda till de andra husen när det ändå grävdes.Cowgirl79 skrev:
(Blev väldigt billigt pga av div orsaker.)
Nätverksablarna - som är av utomhustyp - är dragna i PEM-slang till nätverksuttag i husen.
Accesspunkter, men det har du antagligen redan i form av 4g routrar. De går att ställa om till att bara dela ut nätverket (accesspunktläge). Dra kabel från radiolänken bara.Cowgirl79 skrev:
Rörigt i tråden… En vanlig nätverkskabel klarar bara 100m. Att ha luftledning är en risk pga blixt, kan döda utrustningen. En nedgrävd fiber är optimalt, men mycket jobb att få på plats.
En radiolänk med riktade antenner klara höga hastigheter på långa avstånd, flera km. Man har en antenn i varje ända riktade mot varandra, och sen oftast en wifirouter kopplad till antennen. Antennerna blir som en trådlös kabel, inget man behöver tänka på då det är uppsatt.
Jag kör ju ubiqinti som jag skrivit tidigare, har haft dem i minst 10 år och funkar klockrent. Dom kör Poe så man behöver bara en nätverkskabel till antennen, ingen ström. En av mina 6 antenner har gått sönder, men då var det ett blixtnedslag som slog ut kyl/frys mm så det var elnätet som var boven….
En radiolänk med riktade antenner klara höga hastigheter på långa avstånd, flera km. Man har en antenn i varje ända riktade mot varandra, och sen oftast en wifirouter kopplad till antennen. Antennerna blir som en trådlös kabel, inget man behöver tänka på då det är uppsatt.
Jag kör ju ubiqinti som jag skrivit tidigare, har haft dem i minst 10 år och funkar klockrent. Dom kör Poe så man behöver bara en nätverkskabel till antennen, ingen ström. En av mina 6 antenner har gått sönder, men då var det ett blixtnedslag som slog ut kyl/frys mm så det var elnätet som var boven….
6 antenner 😳 ok så från fiberkabeln kopplar jag en antenn, som skickar till en antenn med en WiFi router kopplad till sig?Larsa skrev:
Rörigt i tråden… En vanlig nätverkskabel klarar bara 100m. Att ha luftledning är en risk pga blixt, kan döda utrustningen. En nedgrävd fiber är optimalt, men mycket jobb att få på plats.
Har du den typen av billigaste minimodem är det mycket tveksamt om de är användbara på det sätt som någon föreslår, dvs som enbart accesspunkt. Jag har haft 3 stycken själv, senaste för 1 år sedan och har inget minne av några sådana funktioner. Däremot finns det fullstora 4/5G-modem med ethernetportar som man kan koppla om, men de är mycket dyrare (och bättre på alla sätt).
Gör en skiss över byggnaderna, var internet kommer in och hur det är kopplat idag, så kan jag eller någon annan rita in vilka grejer som behövs.
Gör en skiss över byggnaderna, var internet kommer in och hur det är kopplat idag, så kan jag eller någon annan rita in vilka grejer som behövs.
Har en sån dyr med massa antenner, men den fungerar sämre än de två små billiga mobila wifimodemen...., ska fixa en liten ritning ikväll och blir väldigt glad för all hjälp!MultiMan skrev:
Har du den typen av billigaste minimodem är det mycket tveksamt om de är användbara på det sätt som någon föreslår, dvs som enbart accesspunkt. Jag har haft 3 stycken själv, senaste för 1 år sedan och har inget minne av några sådana funktioner. Däremot finns det fullstora 4/5G-modem med ethernetportar som man kan koppla om, men de är mycket dyrare (och bättre på alla sätt).
Det har redan skrivits, men tål att skrivas igen. Undvik att gräva ner vanlig nätverkskabel om det är möjligt. Vi har det (tidigare ägare grävde ner) och den har dödat nätverksutrustning för mig i åskoväder.
Så snart jag har ork/lust/tid skall jag dra fiber i slangen istället.
Så snart jag har ork/lust/tid skall jag dra fiber i slangen istället.
Bra skrivet om spänningstransienter mellan byggnader, dom är inte ethernet normalt designad för (finns visst skydd att köpa, vet inte hur effektiva de är dock). När man drar mellan byggnader är fiber utmärkt för att undvika transienter, med en medieomvandlare i vardera ände till ethernet. Kört så i flera år till en komplement byggnad 15 meter bort och det har fungerat bra, trots att fiber och omvandlare är köpt i Kina.tensiden skrev:
Hur ofta under hur lång tid? (Intresserad som statistikunderlag.)tensiden skrev:
Hoppas du förstår, till stallet är det 200 m , till huset ( under krysset) är det 50 typ..Larsa skrev:
Inkommande fiber är i gamla stallet....
Om jag får upp en antenn mitt på taket så är det få sikt mot båda ställena jag behöver ha internet... Eller måste jag sätta en sändare mot vart håll?
Var köper jag fördelaktigt rätt produkter?
Populärt i forumet
-
Istället för Boxer
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Telia vägrar fiberanslutning
Tips på "bredbandscentral"
Deltaco nätverksuttag
Hej ! Telenor abonnemang som inte funkar
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G