16 027 läst · 34 svar
16k läst
34 svar
Olja cederpanel på fasad
Återuppväcker denna tråd. Vårt hus har ett inslag av cederträ vid entrén, i övrigt är det svartmålad vanlig panel. När vi köpte huset sade förra ägaren att cedern var oljad så när jag tyckte det började se risigt ut slipade jag och lade på ny olja. Benar ädelträolja från Jotun rekommenderades av färghandeln så jag valde den. Det blev inte alls bra. Det är ett tak över entrén men vid regn och blåst träffar regnet en del av väggpartiet där cedern sitter och det visade sig ganska snart att regnet tvättade bort oljan där
Snyggt blev det inte med en del av väggen rentvättad och resten oljad... Dessutom yr det ibland på vintern in snö och sätter sig fläckvis på den regnskyddade delen av väggen. När den sedan töar blir det rinningar av smältvattnet på den oljade ytan, se bilden, och då blev det ännu osnyggare. Nu efter x år är jag trött på detta och har börjat slipa rent. Frågan är om det är lika bra att låta det vara trärent utan oljning. Det har nämnts i tråden att cedern grånar med tiden. Jag har egentligen inget emot att den nyslipade rödbruna tonen ändras med tiden, men undrar hur grått det blir. Har någon ett exempel? Eller om jag skall olja ändå. Har någon tips på bra olja (Cuprinol har nämnts ovan) som inte vattnet tvättar bort lika enkelt och som heller inte är godis för svartmögelprickar?
Har Cuprinol slutat med cederträolja? Jag köpte förra året. Nu blir det noll träffar när jag söker på cederträolja på deras hemsida, cuprinol.se. Jag hittar det ingen annanstans heller. Cuprinol har fortfarande ädelträolja, men den är opigmenterad.
För att svara på ett par av dina frågor: Min erfarenhet är att Cuprinol Ädelträolja fungerar ok, den tvättas inte bort av regn. Dock hindrar den inte uppkomst av svartmögelprickar.M Mats_F_S skrev:Återuppväcker denna tråd. Vårt hus har ett inslag av cederträ vid entrén, i övrigt är det svartmålad vanlig panel. När vi köpte huset sade förra ägaren att cedern var oljad så när jag tyckte det började se risigt ut slipade jag och lade på ny olja. Benar ädelträolja från Jotun rekommenderades av färghandeln så jag valde den. Det blev inte alls bra. Det är ett tak över entrén men vid regn och blåst träffar regnet en del av väggpartiet där cedern sitter och det visade sig ganska snart att regnet tvättade bort oljan därSnyggt blev det inte med en del av väggen rentvättad och resten oljad... Dessutom yr det ibland på vintern in snö och sätter sig fläckvis på den regnskyddade delen av väggen. När den sedan töar blir det rinningar av smältvattnet på den oljade ytan, se bilden, och då blev det ännu osnyggare. Nu efter x år är jag trött på detta och har börjat slipa rent. Frågan är om det är lika bra att låta det vara trärent utan oljning. Det har nämnts i tråden att cedern grånar med tiden. Jag har egentligen inget emot att den nyslipade rödbruna tonen ändras med tiden, men undrar hur grått det blir. Har någon ett exempel? Eller om jag skall olja ändå. Har någon tips på bra olja (Cuprinol har nämnts ovan) som inte vattnet tvättar bort lika enkelt och som heller inte är godis för svartmögelprickar?
Japp, jag frågade Cuprinol ifjol och fick följande svar:
Jag valde Herdins Kinesisk träolja. Den innehåller 85% tungolja + linolja. Den finns både som ofärgad och brun. Genom att mixa dem kunde jag få partier med märkbart olika grundfärg att matcha. Än så länge presterar den bra. Inga svarta prickar, ingen påväxt och bra vattenavvisande egenskaper. Men jag har bara hunnit testa den i lite mindre än ett år ännu. Teakmöblerna i samma område som behandlades ungefär samtidigt med andra medel fick svarta prickar inom några veckor.
Jag har ca 90 kvm flagnande cederträpanel. Att tvätta den och stryka på någon behandling är relativt snabbt gjort jämfört med de många veckor det tar att slipa. Herdins Kinesiska träolja håller sannolikt inte lika många år som andra alternativ, men den borde i alla fall inte flagna. Min förhoppning är att jag slipper slipa igen på många år, men sannolikt behöver jag stryka på ett nytt lager olja desto oftare.
Jag testade Jotun Trebitt, men blev aldrig särskilt nöjd med finishen. Det blev så mörkt och blankt. Dessutom hörde jag i färgbutik att Trebitts framtid i Sverige var något osäker. Innehållet var kanske inte helt ok med EU, men för nu fanns norska bakdörrar. Jag väljer helst en behandling som även går att köpa om några år när det är dags igen.
Jag valde Herdins Kinesisk träolja. Den innehåller 85% tungolja + linolja. Den finns både som ofärgad och brun. Genom att mixa dem kunde jag få partier med märkbart olika grundfärg att matcha. Än så länge presterar den bra. Inga svarta prickar, ingen påväxt och bra vattenavvisande egenskaper. Men jag har bara hunnit testa den i lite mindre än ett år ännu. Teakmöblerna i samma område som behandlades ungefär samtidigt med andra medel fick svarta prickar inom några veckor.
Jag har ca 90 kvm flagnande cederträpanel. Att tvätta den och stryka på någon behandling är relativt snabbt gjort jämfört med de många veckor det tar att slipa. Herdins Kinesiska träolja håller sannolikt inte lika många år som andra alternativ, men den borde i alla fall inte flagna. Min förhoppning är att jag slipper slipa igen på många år, men sannolikt behöver jag stryka på ett nytt lager olja desto oftare.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Är inte de svarta prickarna mögel? I så fall behövs ett antimögelmedel någonstans i processen och antingen en behandling med en grundolja eller att det blandas med oljan som stryks på.
Linolja går att blanda med antimögelmedel så det borde funka även med alla produkter som i praktiken är linolja med lösningsmedel.
Linolja går att blanda med antimögelmedel så det borde funka även med alla produkter som i praktiken är linolja med lösningsmedel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden