Återuppväcker denna tråd. Vårt hus har ett inslag av cederträ vid entrén, i övrigt är det svartmålad vanlig panel. När vi köpte huset sade förra ägaren att cedern var oljad så när jag tyckte det började se risigt ut slipade jag och lade på ny olja. Benar ädelträolja från Jotun rekommenderades av färghandeln så jag valde den. Det blev inte alls bra. Det är ett tak över entrén men vid regn och blåst träffar regnet en del av väggpartiet där cedern sitter och det visade sig ganska snart att regnet tvättade bort oljan där :( Snyggt blev det inte med en del av väggen rentvättad och resten oljad... Dessutom yr det ibland på vintern in snö och sätter sig fläckvis på den regnskyddade delen av väggen. När den sedan töar blir det rinningar av smältvattnet på den oljade ytan, se bilden, och då blev det ännu osnyggare. Nu efter x år är jag trött på detta och har börjat slipa rent. Frågan är om det är lika bra att låta det vara trärent utan oljning. Det har nämnts i tråden att cedern grånar med tiden. Jag har egentligen inget emot att den nyslipade rödbruna tonen ändras med tiden, men undrar hur grått det blir. Har någon ett exempel? Eller om jag skall olja ändå. Har någon tips på bra olja (Cuprinol har nämnts ovan) som inte vattnet tvättar bort lika enkelt och som heller inte är godis för svartmögelprickar?
 
  • Cederträvägg med synliga rinningar från regn och smältvatten på den oljade ytan, som orsakat ojämn färg och fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.