S Shad skrev:
Hej jag håller på också slipa en del i taget, men vad har ni tänkt olja den med?
Cuprinol Cederträolja, länkad ovan.
 
Någon som har tips på hur man får bort de svarta prickarna som nämndes tidigare? Vårat hus är oljat med cuprinol cederträolja och den senaste gången var nog för 4 år sedan (Köpte det nyss). Tanken nu är att tvätta fasaden och sen olja en gång med samma olja men när jag tvätta försvinner inte prickarna :( Kan man låta dom vara och tvätta så bra det går och sen olja på tro, eller är det jättedumt? Är över 150kvm fasad så kommer inte att slipa...
 
  • Träpanel oljad med cederträolja som visar svarta prickar och missfärgningar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad oljad med cuprinol cederträolja med synliga svarta prickar som inte går bort vid tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag har haft liknande problem, jag har olja min fasad vid olika tillfälle med både lasyr och träolja, Lasyr Håller lite längre men när det är dags o lasera igen så måste du slipa bort. Däremot med olja så räcker att tvätta fasaden och olja, Cederträ behöver oljas varje år eller vartannat år för att du ska slippa bort de små svarta fläcken . Sen är det inte nödvändigtvis att du ska olja varje år. det har lite med att göra om det är nord eller sydväst osv... Lösningen är slipa bort det, och olja 2-3 ggr redan detta året. Men det ska inte bilda ngn film.
 
Prickarna och den gamla oljan försvinner rätt lätt när man tvättar med en hårdare borste. Dock påverkas strukturen i träet som har små fina spår längsmed. Så det är ju ett alternativ jag funderar på. Jäkla tråkigt att tvättmedel som ska ta bort svarta prickar inte gör det.
 
  • Närbild på träyta med spår efter borstning, små fina linjer och inga svarta prickar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träytor med synliga spår och några små svarta prickar efter rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat med tvättandet. Sådär var det för mig också när jag renoverade min fasad (se tidigare inlägg i tråden). Prickarna ligger nog lite djupare och inte på ytan och därav behöver man gå på hårdare och resultatet då är att träfibrerna löses upp.

Om jag hade varit dig så skulle jag nog slipat på det. Min erfarenhet är att det annars kommer suga mer/ojämnt med olja om du går direkt på oljning nu. Det kommer se mörkare ut även med färglös olja om du inte slipar. Men du kan ju alltid prova på ett litet område och se om du gillar det. Ett annat sätt kan vara att blöta ner den tvättade ytan som ett test. Våta ytan kommer likna hur det ser ut efter oljning.

skickar med en bild på min fasad som den ser ut nu efter ca 3-4 år (tiden går fort så jag minns inte exakt). Ser fortfarande ok ut och stöter bort vatten men jag borde olja in den igen i år så det inte går för långt. Jag tror jag kan klara mig undan med tvättsvamp och inte behöva gå på djupet med rotborste och slipning denna gång.

Träfasad på ett hus efter 3-4 års åldring med oljebehandling, ser fortfarande bra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ser ju fin ut, inga prickar/mögel som kommit tillbaka? Fick hem oljan nu så ska prova lite i em. Vet någon varför det lätt blir svartmögel (prickar) på just cederfasaden, är det cedern eller oljan som lockar till sig det? Jag har inga prickar på någon annan del av huset. :/
 
det är väl inte oljan i sig... dock fastnar det "mögelmat" i oljan innan den torkat.

/ATW
 
Det har börjat komma lite prickar igen. Men ytan känns ännu inte sliten. I söderläge med elak fuktig vind på vintern så ser det ju lite väderbitet ut på vissa ställen. Men jag får nog säga att det denna gång höll längre än jag hade räknat med och stöter bort fukt bra. Tittar man nära så syns det såklart mera än på denna bild som var tagen en bit ifrån.

Jag har även en liten bit med ”ny” cederpanel som gjordes samtidigt. Den är mer sliten med mer prickar. Där får det bli hårda vägen.
 
Jäkla jobb att slipa ner var 3e år för att bli av med prickarna och olja :/ Nästa så man ska låta det vara rent och bli grått :) Min fasad ser bra ut nästan överallt men går man nära så syns det ju tyvärr.
 
Läste någonstans att möglet inte var skadligt för träet utan endast utseendemässigt. Isf borde det väl bara vara att olja på så att det täcks :thinking:
 
Blev till att tvätta med borste och såpa. På vissa ställen behöver vi borsta så att det blir trärent för att få bort det svarta och på andra ställen sitter det mer ytligt. Men är ju lite fläckigt nu med gammal olja på vissa ställen och rent på vissa, längst upp på fasaden ser det väldigt fint ut nämligen.

Vad tror ni om oljningen, går det att lägga på nu när allt det svarta är borta eller kommer det skifta för mycket mot det som redan är oljat? Är ju lite flammigt i och med att strukturen lyser igenom olja till viss del så jag tänker mig att lite skiftningar gör inte så mycket. Kommer prova på en del och se hur det blir.
 
Nu är ena sidan klar, typ. Missade att torka bort överflödig olja så blänker lite på vissa ställen som jag behöver göra om. Någon som har tips på att få bort det eller är det bara att slipa ner och olja om?
 
  • Nyoljad träfasad på hus med blänkande fläckar, fönsterparti och terrassräcke i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joob
  • Laddar…
Ny vår och nya googlingar på cederträfasad så då var man här igen :D nu ska jag ta mig an resten av huset och kommer nog gå på med slipmaskin på de värsta ställena. Vilken typ av slipmaskin har ni som gjort detta använt och har ni slipat över spikhuvudena? Kan man ha excenterslip eller är det dåligt för träets strukt?
 
Excenterslip har funkat bra för mig och jag har slipat över spikhuvudena också som i mitt fall varit av den platta sorten. Kanske svårare med kullriga huvuden.

Provade en gång med bandslip men det var inget vidare. Tungt, går inte att komma åt i hörnen och svårdoserat. Kan avverka alldeles för mycket där man inte tänkt sig.

Tänk på att det inte är speciellt hälsosamt att dra i sig dammet från ceder. Andningsskydd anbefalles.
 
Hyrde en festool 150 i diameter, funkade kanon , slipade även över spikhuvuden. Slipade med 40,80,120
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.