Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Jag började med att kritisera timpris.

Sen tecknade jag timprisavtal för att lika snabbt säga upp det, mest för att bibehålla husfriden och inte göra avkall på comfort-living life style.

Efter alla kloka inlägg så ställer jag frågan: VAD ÄR SKILLNADEN?

Kan någon intelligent timprisare förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det?

Sen kan vi arkivera, begrava eller kremera denna tråd.
Duger detta: #888 och #889?
 
M Matte Bygg skrev:
Jag började med att kritisera timpris.

Sen tecknade jag timprisavtal för att lika snabbt säga upp det, mest för att bibehålla husfriden och inte göra avkall på comfort-living life style.

Efter alla kloka inlägg så ställer jag frågan: VAD ÄR SKILLNADEN?

Kan någon intelligent timprisare förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det?

Sen kan vi arkivera, begrava eller kremera denna tråd.
Denna - skulle jag säga:

S Skopan skrev:
Månadspriset är inget medelvärde av spotpriset. Så här funkar månadspris:

Vi låtsas av pedagogiska skäl att det enda rörliga pris som fanns var timpris. Din granne tittar in och berättar att han startat "Månadsprisklubben". Klubben består av 10 hushåll som ogillar timpris. Dom lägger samman sina månadsfakturor (som är baserade på timspotpris) och delar sedan upp dom strikt proportionellt mot den månadsförbrukning varje medlem haft. Vissa får betala mer än sin riktiga faktura och vissa mindre. Vill du gå med i klubben? Ditt månadspris är då din faktura från klubben dividerat med din månadsförbrukning och alla i klubben har precis samma pris per kWh.

Tänk sedan att varje elbolag skapar en egen sådan här klubb som har som medlemmar de utav det bolagets kunder som önskar månadspris. Dessa får aldrig se sin "riktiga" elräkning, bara en baserad på uppdelning av sammanslagen faktura.

Månadspriset är alltså klubbpriset och varierar från klubb till klubb.
 
O
M Matte Bygg skrev:
Jag började med att kritisera timpris.

Sen tecknade jag timprisavtal för att lika snabbt säga upp det, mest för att bibehålla husfriden och inte göra avkall på comfort-living life style.

Efter alla kloka inlägg så ställer jag frågan: VAD ÄR SKILLNADEN?

Kan någon intelligent timprisare förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det?

Sen kan vi arkivera, begrava eller kremera denna tråd.
Du har alltså spenderat tiotals inlägg med att kritisera timpris och förespråka rörligt, men vet inte skillnaden?

Timpris: du betalar enligt ditt eget konsumtionsmönster
Rörligt: du betalar enligt alla andras konsumtionsmönster
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harry73
M Matte Bygg skrev:
Kan någon intelligent timprisare förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det?
#595
 
Magnus E K
M Mikael 81 skrev:
Det jag syftade på är inte spotpriset timme för timme, utan medelpriset för hela månaden. Medelpriset för månaden är ju ett medelvärde. Men sedan blandade jag ihop det med andra prisberäkningar hos Nordpool, så det blev fel ändå.
Medelpriset för hela månaden är medelvärdet av timspotpriserna. För oktobers 745 timmar (31 gånger 24 plus en extra för övergången till normaltid) blir det:

(pris_timme1 + pris_timme2 + pris_timme3 + ... + pris_timme745) / 745
 
M Matte Bygg skrev:
Ni refererar till gamla inlägg som jag är svårbegripliga. Nåja, kanske ska man börja vedelda… för att få ett bra elpris.
[länk]
Den allra enklaste versionen är väl:
Timpris = du betalar för din el själv
Månadspris = du betalar en lagom andel till de gemensamma elkostnaderna
:D
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Medelpriset för hela månaden är medelvärdet av timspotpriserna. För oktobers 745 timmar (31 gånger 24 plus en extra för övergången till normaltid) blir det:

(pris_timme1 + pris_timme2 + pris_timme3 + ... + pris_timme745) / 745
Yes. Jag blandade som sagt ihop det med annat.
 
M Mikael 81 skrev:
Frivilligt att läsa i tråden? Det är ju trots allt sin egen tråd han skriver i... ;)
Man äger inte en tråd för att man skriver första inlägget.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, det stämmer väl inte?
Du är väl inte tvingad till tidstariff bara för att du har timdebitering av elen, det är väl ett val du kan göra?
Hmm du har nog rätt. Det var nog något jag tog för givet då vattenfall kan bli tvingad att byta elmätare och redovisa siffror till min elleverantör varje månad. Men det kanske fortfarande är valbart
 
harry73
Magnus E K Magnus E K skrev:
Medelpriset för hela månaden är medelvärdet av timspotpriserna. För oktobers 745 timmar (31 gånger 24 plus en extra för övergången till normaltid) blir det:

(pris_timme1 + pris_timme2 + pris_timme3 + ... + pris_timme745) / 745
Medelpriset för oktober 2022 är 81 öre/kWh (SE4)
Månadspriset viktat mot min förbrukning är 89 öre/kWh och inom kort får vi nästa faktura och då har jag facit för mitt elbolags månadspris och vet vi om jag hade vunnit eller förlorat på ett timprisavtal.
 
M Matte Bygg skrev:
Ni refererar till gamla inlägg som jag är svårbegripliga. Nåja, kanske ska man börja vedelda… för att få ett bra elpris.
[länk]
Så vilken del av förklaringarna ovan är det du har svårt att förstå?
 
K
tveksamt tveksamt skrev:
Så vilken del av förklaringarna ovan är det du har svårt att förstå?
Tror det gäller alla inlägg
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Webbsida visar elektricitetspriser för olika områden i Sverige för oktober 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Matte Bygg skrev:
Jag började med att kritisera timpris.

Sen tecknade jag timprisavtal för att lika snabbt säga upp det, mest för att bibehålla husfriden och inte göra avkall på comfort-living life style.

Efter alla kloka inlägg så ställer jag frågan: VAD ÄR SKILLNADEN?

Kan någon intelligent timprisare förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det?

Sen kan vi arkivera, begrava eller kremera denna tråd.
https://www.vattenfall.se/elavtal/fragor-och-svar/#timpris

Vad är skillnaden mellan Timpris och Rörligt elpris med månadsmätning?
Med Timpris betalar du för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elavtal med timpris är mer rättvist och transparent, då du betalar det pris som gäller exakt när du använder el. Du får större möjlighet att påverka din elkostnad om du vill - till skillnad från Rörligt elpris med månadsmätning som baseras på ett kollektivt förbrukningsmönster hos samtliga Vattenfalls elkunder med månadsmätning i ditt elområde. Du behöver med andra ord inte betala för om andra väljer att använda el under de dyra timmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.