Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Daniel 109 skrev:
”Lägre ampere” kanske. Hur blir det om man har kortare meter?
Det blir fler metrar att cykla till jobbet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Vilken del av det är det som du reagerar på?
Att elbolaget kan göra så här och höja utan föregående förhandling med kunden. Kunden kanske vill lämna ett motbud till höjningen av nät- och effektavgiften. Typ att kund-elbolag går halva vägen och möts på mitten..
 
Dom har monopol så behöver inte förhandla med någon kund
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Du får väl skicka dem ett förslag och se om de nappar. Du kan väl återkoppla här med vad de svarar...
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Att elbolaget kan göra så här och höja utan föregående förhandling med kunden. Kunden kanske vill lämna ett motbud till höjningen av nät- och effektavgiften. Typ att kund-elbolag går halva vägen och möts på mitten..
Ja - elnät är inte en fri marknad. Du kan ju alltid försöka med att kontakta Energimarknadsinspektionen om du tycker priserna är orimliga.

Sedan kan du förstås byta bolag för din elhandel om du är missnöjd - men det är ju en annan sak.
 
Efter en konversation med Svenska kraftnät bekräftar de hur elprisstödet är tänkt att fungera för de med solceller. Stödet beräknas utifrån det man har plockat ut från elnätet, helt oberoende av hur mycket man har producerat/exporterat.
 
  • Gilla
Logad och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Efter en konversation med Svenska kraftnät bekräftar de hur elprisstödet är tänkt att fungera för de med solceller. Stödet beräknas utifrån det man har plockat ut från elnätet, helt oberoende av hur mycket man har producerat/exporterat.
Har du fått det skriftligt att det skulle vara så?

Det låter sannerligen för bra för att vara sant. Alla solcellsnissar som krängt överskottsel kommer vara glada nu.
 
M Matte Bygg skrev:
Har du fått det skriftligt att det skulle vara så?

Det låter sannerligen för bra för att vara sant. Alla solcellsnissar som krängt överskottsel kommer vara glada nu.
Självklart! Vi ska ju rädda världen!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Efter en konversation med Svenska kraftnät bekräftar de hur elprisstödet är tänkt att fungera för de med solceller. Stödet beräknas utifrån det man har plockat ut från elnätet, helt oberoende av hur mycket man har producerat/exporterat.
Jag har räknat med att det är netto som ger stöd, alltså köpt - sålt. Men får jag för allt köpt så inte mig emot. Bonus för de som producerar.
 
M Matte Bygg skrev:
Har du fått det skriftligt att det skulle vara så?

Det låter sannerligen för bra för att vara sant. Alla solcellsnissar som krängt överskottsel kommer vara glada nu.
Skriftligt svar i mail, ja.
E-postmeddelande om stöd för elanvändning, kalkylationsexempel, länk till mer information, från Svenska kraftnät.
 
A
tveksamt tveksamt skrev:
Efter en konversation med Svenska kraftnät bekräftar de hur elprisstödet är tänkt att fungera för de med solceller. Stödet beräknas utifrån det man har plockat ut från elnätet, helt oberoende av hur mycket man har producerat/exporterat.
Det är väl det enda rimliga sättet att beräkna på, om man nu ska ha en bidragsmodell av den typen? Det hade ju blivit ännu knasigare om man hade räknat bort produktion, eller gett bidrag för produktionen också.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Skriftligt svar i mail, ja.
[bild]
Tack för ditt seriösa svar!
 
D Dilato skrev:
Jag är skeptisk, i ingen av de tre villor jag ägt/äger har totalförbrukningen överstigit 14000 kWh.
För att snittet ska ligga på 20000 måste ju en hel del villor dra ohemult med ström.
Tidigare ägare förbrukade 24000, vi har snittat 17000 sedan vi flyttade in, i år landar vi nog på 13000 lite beroende på utetemperaturer. Min kollega gjorde av med 34000 kwh förra året.
 
Scouten skrev:
Det är väl det enda rimliga sättet att beräkna på, om man nu ska ha en bidragsmodell av den typen? Det hade ju blivit ännu knasigare om man hade räknat bort produktion, eller gett bidrag för produktionen också.
Jag håller med, men det var diskussion tidigare kring vad som skulle gälla så lika bra att fråga tänkte jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.