Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
J Jensa86 skrev:
Saken är ju den att ju fler som byter till timpris och lämnar kvar de som inte vill byta för att de har mycket förbrukning på dyra timmar gör ju bara att priserna på "rörligt" blir ännu högre då de som subventionerar det med att använda det när det är billigt blir färre.
Förutom att TS är ett troll eller är för dum för att förstå så är detta den enda förklaringen jag kan se till hans beteende i tråden. Om han har ett riktigt ruttet förbrukningsmönster så ligger det ju förstås i hans intresse att de som inte har det stannar kvar i rörligt abonnemang.

Fast jag har svårt att se hur hans insats här skulle övertyga speciellt många så det är lite långsökt. Det måste dessutom vara kunder i samma elhandelsbolag som hans.

• Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Ifall du kan styra om bara en liten del så kommer du spara ja, förutsatt att du var en "medelförbrukare" innan.

Saken är ju den att ju fler som byter till timpris och lämnar kvar de som inte vill byta för att de har mycket förbrukning på dyra timmar gör ju bara att priserna på "rörligt" blir ännu högre då de som subventionerar det med att använda det när det är billigt blir färre.
Felaktigt att påstå det du gör i sista stycket.

M Matte Bygg skrev:
Nej det är helt rätt, det är så det fungerar.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
M Matte Bygg skrev:
Allt annat blir en jakt på kWh som slår försämrar husfriden, slår kil i relationen till fru/barn samt får en störd nattsömn och magont.
Det här argumentet tycker jag man ser ofta. Barn kan vara lite snarstuckna, men hur kan det bli problem med frun? Ett eventuellt byte till timpris är väl något man kommer överens om gemensamt i familjen och som man diskuterar för och nackdelarna med innan man går över? Om TS däremot kör över frun och byter utan att hon vet varför eller fick vara med i beslutsprocessen förstår jag att det blir gnissel.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har man värme med ved, fjärrvärme eller annat eloberoende kvittar det i princip, du har ändå så ofördelaktig profil. Då är det svårt att få timpris att bli billigare. I alla fall än så länge.
Detta stämmer inom nu observerade ramar på elpriset. Men om det blir extrema prisskillnader mellan olika delar av månaden så kan det väga åt timpris ändå. Jag vet att du vet det, men jag vill ändå visa det med ett exempel.

Antag att du har fjärrvärme och elspotpriset håller sig i intervallet 0,5-2 kr/kWh de första 20 dagarna i januari. Sedan händer något och spotpriset är i intervallet 5-30 kr/kWh resterande 11 dagar.

Har du då timpris så är du i ett intressant läge den 20 januari, du har ännu inte dragit på dig någon elkostnad att tala om, men du har en tuff tid framför dig.

Vad säger ni? Skulle ni helst ha månads- eller timpris en månad då priserna stiger till skyarna i slutet på månaden?

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
harry73
S Skopan skrev:
Vad säger ni? Skulle ni helst ha månads- eller timpris en månad då priserna stiger till skyarna i slutet på månaden?
Timpris utan tvekan

R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om TS däremot kör över frun och byter utan att hon vet varför eller fick vara med i beslutsprocessen förstår jag att det blir gnissel.
Nu tror jag poletten föll ner. Det är Mattes fru som bytt till timpris utan att rådfråga honom, och nu får Matte inte längre långbada innan Aktuellt. Det är därför han är så sur på en abonnemangsform. :)

• Haha
  • Gilla
Kristian Ask och 4 till
  • Laddar…
R
M Matte Bygg skrev:
Nejdå, det är helt korrekt och har påpekats flera gånger i tråden. Det är bara du som inte verkar kunna förstå detta enkla faktum.

Jag försöker en sista gång och gör det nu barnsligt enkelt (om 15års-nivå inte räckte kanske 5års-nivå gör det).

Matte och Johan är två kunder i samma elhandelsbolag och har båda rörligt pris. De är faktiskt de enda kunderna i detta lilla bolag. Johan har en förbrukning som är jämn över dygnet medans Matte gör av med all sin el under de dyraste timmarna.

Bolaget har inga påslag på nordpools spotpris. Vid slutet av månaden har medelspotpriset varit 100 öre per kWh på nordpool. Detta är också vad Johan förväntat sig betala eftersom han förbrukat el jämt över dygnet. Istället ser han att priset är 150 öre.

Detta beror på Matte vars abonnemang enbart är kopplat till en bastu som han använder varje kväll mellan 18 och 22. Då kostar elen nämligen 300 öre.

Matte är glad för han hade räknat med ett pris på över 300 öre per kWh, men priset på räkningen är betydligt lägre än så. Det är för att de där extra 50 örena som Johan kliar sig i huvudet över har gått till att betala en del av Mattes bastubad.

Johan inser detta och byter till timpris för att betala enbart sin egen kostnad.

Vad tror du Matte får betala per kWh på nästa faktura?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Detta stämmer inom nu observerade ramar på elpriset. Men om det blir extrema prisskillnader mellan olika delar av månaden så kan det väga åt timpris ändå. Jag vet att du vet det, men jag vill ändå visa det med ett exempel.

Antag att du har fjärrvärme och elspotpriset håller sig i intervallet 0,5-2 kr/kWh de första 20 dagarna i januari. Sedan händer något och spotpriset är i intervallet 5-30 kr/kWh resterande 11 dagar.

Har du då timpris så är du i ett intressant läge den 20 januari, du har ännu inte dragit på dig någon elkostnad att tala om, men du har en tuff tid framför dig.

Timpris definitivt då jag fortfarande kan flytta förbrukning till tider då priset ligger i det lägre området i prisintervallet. Medelpriset över månaden blir då med timavläst fortfarande lägre än rörligt pris.

K
M Matte Bygg skrev:
Du kanske borde låta någon annan i hushållet sköts detta med elavtal? Du verkar nämligen inte alls förstå detta trots mängder av förklaringar

S Skopan skrev:

Timpris utan tvekan. Kör LLVP nattetid och eldar med ved de sista elva dagarna. Det gäller att anpassa sitt konsumtionsmönster.

Den här debatten är analog med vad som händer när priserna på vissa matvaror stiger. Skall du vinna måste du lägga om matsedeln.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det här argumentet tycker jag man ser ofta. Barn kan vara lite snarstuckna, men hur kan det bli problem med frun? Ett eventuellt byte till timpris är väl något man kommer överens om gemensamt i familjen och som man diskuterar för och nackdelarna med innan man går över? Om TS däremot kör över frun och byter utan att hon vet varför eller fick vara med i beslutsprocessen förstår jag att det blir gnissel.
Kör han över frun.. var inte el-abonnemanget deras riktiga problem.
Det var bara en kass ursäkt till en dålig relation.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
30-dagar TIBBER:

Ena bilden med avgifter, andra utan.. men båda gäller samma 30 dagar (obs inga nätavgifter)

Linjediagram visar prisfluktuationer över tid, markerar 88 öre den 4 november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fluktuerande graf, prisutveckling över tid, datummarkörer, genomsnittsprisinformation, relaterar till öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?
M Matte Bygg skrev:
Tjena kompis.

Jag försöker få stackarna med timpris att inse nackdelarna med den förrädiska avtalsformen.

Har man 1 st bamsestor kilowattslukare (typ elbil) då kan man tjäna några kronor på timpris. Allt annat blir en jakt på kWh som slår försämrar husfriden, slår kil i relationen till fru/barn samt får en störd nattsömn och magont.

Rörligt är bäst nu när elförbrukningen minskar (-4%) samt att staten ger subventioner.
Du din pajas. Svara på min fråga jag ställde till dig. Du undviker frågan för du vet hur fel du har ju. Även utan elbil hade jag ju tjänat på det pga att bergvärmen bara jobbar när det är billigt.
Var lite seriös nu.

Text på svenska i ett dokument eller forum, diskuterar uppvärmningskostnader och billig ved jämfört med rörligt timpris.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Du din pajas. Svara på min fråga jag ställde till dig. Du undviker frågan för du vet hur fel du har ju. Även utan elbil hade jag ju tjänat på det pga att bergvärmen bara jobbar när det är billigt.
Var lite seriös nu.

[bild]
Hej bäste Rkarlsson.

Din fråga har jag missat. Hoppas du inte känner förfördelad. Kan du vänligen ställa om din fråga så ska jag svara efter bästa förmåga.

Hälsar Matte (expert inom bygg)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.