Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Matte Bygg skrev:
Känns att flera härinne är okunniga och jag har tappat lusten att dela med mig av kloka råd.

Nu får ni klara er på egen hand trots att ni inte är ”flygfärdiga” tweets.

Vi hörs när ni insett att ni gjort decenniets sämsta affär. Då blir mina kloka råd guldish värda.
Snälla lämna. Du hade först fel och erkände att du hade fel. Och nu är du ute och cyklar igen...

R robban1989 skrev:
Snälla lämna. Du hade först fel och erkände att du hade fel. Och nu är du ute och cyklar igen...
Okunnigt skrivet av en novis som du.

Magnus E K
M Matte Bygg skrev:
Min senaste elmätarställning. Bild via FaceTime som jag screenat från mobilen jag har i elskåpet.

Det ger en sinnesro som inte kan infinna sig med varken tibber eller timers.
Jag råder dig att ta bort kommatecknet och ändra kWh till hWh.

M Matte Bygg skrev:
Okunnigt skrivet av en novis som du.
Jag har stenkoll på hur saker och ting fungerar. Jag kan inte lägga om min förbrukning så jag har inget att tjäna på timpris. Men jag har full förståelse över att vissa människor kan lägga om sin förbrukning och ett flertal människor har visat att dom tjänar pengar på det i denna tråd. Ändå är du så blond....

Du påstår att dom inte kan det fastän dom visar att dom gör det? Vem är det då som har fel när dom har lagt fram bevisen på bordet? Vem är det då som är novis? Läs på och väx upp din ignoranta noob

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
För exempel

[länk]
Absolut, men kanske inte så snabbt som kl 00:01 dagen efter att månaden är slut... :D Eller så övertolkar jag bara vad han menade.

R RoAd skrev:
Nej, det där är som de skriver "det raka medelvärdet på elbörsen". Vad priset per kWh hamnar på i @Matte Bygg fall beror på hur förbrukningsmönstret under månaden sett ut för kunder med rörligt avtal i samma bolag som honom.
Skulle nog vilja säga emot på några punkter här. Även Nordpools spotpriser är volymviktade. Dessutom publicerar Eon inte Nordpools priser, utan sina egna inköpspriser. Slutligen är det inte förbrukningsmönstret hos kunderna med rörligt avtal hos det elhandelsbolag som har Matte Bygg som kund, utan alla kunder med huvudsäkring under 63A och som inte är timmätta hos Matte Byggs elnätsbolag (d.v.s. normalt även fastprisarna).

M Matte Bygg skrev:
Min senaste elmätarställning. Bild via FaceTime som jag screenat från mobilen jag har i elskåpet.

Det ger en sinnesro som inte kan infinna sig med varken tibber eller timers.
Går det bra att låna din bild för att få mer sinnesro - eller behöver man ett foto på sin egen elmätare? :)

• Haha
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Går det bra att låna din bild för att få mer sinnesro - eller behöver man ett foto på sin egen elmätare? :)
Om du är en timmis som jagar kilowattimmar så har du säkert redan skräpet som kallas Tibber. Det som ger magont och skilsmässor.

M Mikael 81 skrev:
Skulle nog vilja säga emot på några punkter här. Även Nordpools spotpriser är volymviktade. Dessutom publicerar Eon inte Nordpools priser, utan sina egna inköpspriser. Slutligen är det inte förbrukningsmönstret hos kunderna med rörligt avtal hos det elhandelsbolag som har Matte Bygg som kund, utan alla kunder med huvudsäkring under 63A och som inte är timmätta hos Matte Byggs elnätsbolag (d.v.s. normalt även fastprisarna).
Nej, nordpools priser är inte viktade. Det är spottpriser. Det är de priserna Eon använder, inget annat. Men snittet är inte ett rakt snitt utan ett snitt på inköpta volymer.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Finns det inget att göra åt medlemmar som bara trollar? Tydligen kan ju inte folk undvika att nappa på hans beten.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Daniel har rätt. Du har fel.

D Daniel 109 skrev:
Finns det inget att göra åt medlemmar som bara trollar? Tydligen kan ju inte folk undvika att nappa på hans beten.
Tror ärligt inte att han trollar. Han är inkompetent och saknar självinsikt.

R
M Mikael 81 skrev:
Även Nordpools spotpriser är volymviktade.
Menar du prissatta efter tillgång och efterfrågan? Det är ju inte samma sak.

M Mikael 81 skrev:
Dessutom publicerar Eon inte Nordpools priser, utan sina egna inköpspriser.
Ok, det får du nog ta med dem. Jag utgår bara från vad de själva skriver på sidan. "Medelspotpriset är det raka medelvärdet på elbörsen". Jag orkar inte räkna på det men 81 öre låter inte orimligt som månadsmedel för oktober i SE4.

M Mikael 81 skrev:
Slutligen är det inte förbrukningsmönstret hos kunderna med rörligt avtal hos det elhandelsbolag som har Matte Bygg som kund, utan alla kunder med huvudsäkring under 63A och som inte är timmätta hos Matte Byggs elnätsbolag (d.v.s. normalt även fastprisarna).
Förstår inte vad du vill ha sagt. Att Eons siffror inte är de Matte kommer få betala i slutändan? Ja, det var ju min poäng. Vad du vill ha sagt med 63A, och fastpris vågar jag inte ens gissa.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kan någon klok timmis förklara vad skillnaden är?
Har pluggat hela gårdagen om fördelen med timpris. Blir inte klokare.

Om ni inte flyttar över stor kWh-förbrukning till billigare tidpunkter, kommer ni få en högre faktura jämfört med er next door granne?

Vi utgår från att grannen har exakt samma kilowattförbrukning men har rörligt avtal.

M Matte Bygg skrev:
Kan någon klok timmis förklara vad skillnaden är?
Har pluggat hela gårdagen om fördelen med timpris. Blir inte klokare.

Om ni inte flyttar över stor kWh-förbrukning till billigare tidpunkter, kommer ni få en högre faktura jämfört med er next door granne?

Vi utgår från att grannen har exakt samma kilowattförbrukning men har rörligt avtal.
Nej, det är inte säkert.
Om två hushåll som har exakt samma förbrukningsprofil kan det fortfarande vara billigare med timpris, helt beroende på hur förbrukningsprofilen ser ut.

Anta att två hushåll har en konstant förbrukning. Varje timme dygnet runt förbrukas 1kWh, hela månaden ut.
Då får sannolikt den med timpris en billigare faktura än den med rörligt. Kanske inte så mycket, men lite billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.