Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
M Matte Bygg skrev:
Kan någon klok timmis förklara vad skillnaden är?
Har pluggat hela gårdagen om fördelen med timpris. Blir inte klokare.

Om ni inte flyttar över stor kWh-förbrukning till billigare tidpunkter, kommer ni få en högre faktura jämfört med er next door granne?

Vi utgår från att grannen har exakt samma kilowattförbrukning men har rörligt avtal.
Om du förbrukar exakt som "snittförbrukaren" får du samma pris som det rörliga, om du har timpris.
Bor du i lägenhet med fjärrvärme och din största förbrukare är spisen, kommer du troligen nästan bara förbruka el under dyra kvällstimmar. Då blir det dyrare.

Bor du i villa och kan automatisera uppvärmning av varmvatten och uppvärmning kommer det garanterat löna sig även om du inte kör disk och tvätt på natten.

tveksamt tveksamt skrev:
... Anta att två hushåll har en konstant förbrukning. Varje timme dygnet runt förbrukas 1kWh, hela månaden ut.
Då får sannolikt den med timpris en billigare faktura än den med rörligt. Kanske inte så mycket, men lite billigare.
Kan du utveckla det där, så t o m jag begriper? Vad är det som tillkommer med genomsnittspris?

Strip Strip skrev:
Kan du utveckla det där, så t o m jag begriper? Vad är det som tillkommer med genomsnittspris?
Någon annan kan säkert göra ett bättre jobb med förklaringen, så bryt gärna in.
Det rörliga priset viktas efter volymen på det som förbrukas varje enskild timme av hela kundkollektivet i området.
Det betyder att alla som betalar det rörliga priset delar på kostnaden av allas förbrukning. Eftersom förbrukningen (kollektivt) tenderar att vara hög när kostnaden är hög (det är ju hög förbrukning som driver upp priset) så kommer det rörliga priset att viktas lite högre än ett rakt snitt av medelpriset.

Anta att elpriset timme 1 är 1 kr/kWh och timme 2 är 2 kr/kWh och kollektivet förbrukar 3 gånger mer el timme två. Förenkla nu genom att bara titta på två enskilda timmar där två personer med tim- resp. rörligt förbrukar 1 kWh vardera timmen.

Den med timpris betalar efter sin förbrukning:
1 kWh x 1kr/kWh + 1kWh x 2kr/kWh = 3kr.

Den med rörligt pris betalar efter viktningen:
( 1kr/kWh x 1 (kollektivets förbrukning) + 2kr/kWh x 3 (kollektivets förbrukning) )/ 4 (kollektivets totala förbrukning) = 1,75 kr/kWh vilket ger:
1,75kr/kWh x 2kWh = 3,5 kr.

Redigerat:
  • Gilla
Strip och 2 till
  • Laddar…
Det betyder ju också att grannen till dessa båda, som har hela sin förbrukning i timme 2 istället sparar på att ha rörligt pris. Uträkningen för snittpriset för denne är precis som för rörligt ovan, så med 2kWh förbrukning landar även denne på 3,5 kr totalt.
Hade den personen haft timpris hade den ju istället betalt 0 kWh x 1kr/kWh + 2kWh x 2kr/kWh = 4 kr.

Så har du en förbrukningsprofil som är "bättre" än kollektivet kommer du spara pengar på timpris, kanske inte mycket, men du kommer att spara.
Har du en förbrukningsprofil som är "sämre" än kollektivet så sparar du istället pengar på att ha rörligt.

tveksamt tveksamt skrev:
Det betyder ju också att grannen till dessa båda, som har hela sin förbrukning i timme 2 istället sparar på att ha rörligt pris. Uträkningen för snittpriset för denne är precis som för rörligt ovan, så med 2kWh förbrukning landar även denne på 3,5 kr totalt.
Hade den personen haft timpris hade den ju istället betalt 0 kWh x 1kr/kWh + 2kWh x 2kr/kWh = 4 kr.

Så har du en förbrukningsprofil som är "bättre" än kollektivet kommer du spara pengar på timpris, kanske inte mycket, men du kommer att spara.
Har du en förbrukningsprofil som är "sämre" än kollektivet så sparar du istället pengar på att ha rörligt.
Ja, alltså så är det väl? Vi debatterar också timpris hemma, där jag helt inte vill ha det för att undvika bråk.

Om man har en förbrukning som i princip sammanträffar med topparna i elpriset kan det ju inte vara vettigt att byta till timpris?

Dåligt isolerat hus som inte kan lagra någon värme
Direktverkande el
Ingen elbil
Vill kunna dusch/laga mat på samma tider som alltid, vill inte anpassa detta.
Tänker aldrig köra tvätt/disk på natten.

• Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Ja, alltså så är det väl? Vi debatterar också timpris hemma, där jag helt inte vill ha det för att undvika bråk.

Om man har en förbrukning som i princip sammanträffar med topparna i elpriset kan det ju inte vara vettigt att byta till timpris?

Direktverkande el
Ingen elbil
Stämmer bra. Låter som att du inte har något att tjäna på timpris.

Du får tänka på att elnätet höjer sin avgift under högpristid också.

Exempel vattenfalls överföringsavgifter:
Vanlig kund (enkeltariff) har alltid 30,5 öre/kWh oavsett tid på dygnet.
En "timmis" (tidstariff) har 18,0 öre/kWh under lågpristid och 60,0 öre/kWh under högpristid.

*** Högpristid: Vardagar kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december.

Dvs under sommaren har man billigare 18,0 öre/kWh oavsett tid på dygnet. Så en som har fjärrvärme skulle kanske kunna tjäna på tidstariff om man kollar på överföringsavgifterna i alla fall.

R robban1989 skrev:
Stämmer bra. Låter som att du inte har något att tjäna på timpris.

Du får tänka på att elnätet höjer sin avgift under högpristid också.

Exempel vattenfalls överföringsavgifter:
Vanlig kund (enkeltariff) har alltid 30,5 öre/kWh oavsett tid på dygnet.
En "timmis" (tidstariff) har 18,0 öre/kWh under lågpristid och 60,0 öre/kWh under högpristid.

*** Högpristid: Vardagar kl 06–22 under månaderna januari, februari, mars, november och december.

Dvs under sommaren har man billigare 18,0 öre/kWh oavsett tid på dygnet. Så en som har fjärrvärme skulle kanske kunna tjäna på tidstariff om man kollar på överföringsavgifterna i alla fall.
Nja, det stämmer väl inte?
Du är väl inte tvingad till tidstariff bara för att du har timdebitering av elen, det är väl ett val du kan göra?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ja, nu rörde jag nog till det här.

R RoAd skrev:
Menar du prissatta efter tillgång och efterfrågan? Det är ju inte samma sak.
Det jag syftade på är inte spotpriset timme för timme, utan medelpriset för hela månaden. Medelpriset för månaden är ju ett medelvärde. Men sedan blandade jag ihop det med andra prisberäkningar hos Nordpool, så det blev fel ändå.

Ok, det får du nog ta med dem. Jag utgår bara från vad de själva skriver på sidan. "Medelspotpriset är det raka medelvärdet på elbörsen". Jag orkar inte räkna på det men 81 öre låter inte orimligt som månadsmedel för oktober i SE4.
Tack! Jag vet inte om jag var blind senaste eller om de uppdaterat hemsidan - men nu ser jag ju att de har både och där.

Förstår inte vad du vill ha sagt. Att Eons siffror inte är de Matte kommer få betala i slutändan? Ja, det var ju min poäng. Vad du vill ha sagt med 63A, och fastpris vågar jag inte ens gissa.
Egentligen bara en smågnällig kommentar om exakt vilken genomsnittlig förbrukningsprofil som påverkar månadspriset. Sorry!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, det stämmer väl inte?
Du är väl inte tvingad till tidstariff bara för att du har timdebitering av elen, det är väl ett val du kan göra?
Det tror jag också. Och här har vi ingen möjlighet till tidstariff alls, så det är säkert olika från elnät till elnät.

Och sedan är väl tidstarifferna generellt på väg bort till förmån för effektavgifter?

Jag sparade lite grann på timpris i oktober, ca 115 kr. Sparade ytterligare ca 300kr på minskad elförbrukning. Förra månaden sparade jag totalt 2200kr.

H Hullefar skrev:

Direktverkande el
Ingen elbil
Nu vet jag inte om du beskrev din egen situation, men med direktverkande el och dålig isolering blir det väl för uppvärmningen i antingen stort sett konstant effektuttag eller till och med mer på natten? Och uppvärmningen borde i det fallet stå för en väldigt stor del av elförbrukningen? Slutsats: definitivt värt att göra ett överslag på att byta till timpris.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
D.v.s. detta har du helt rätt i - men att man verkligen hör till den kategorin ska man kanske inte bara ta för givet.

D Daniel 109 skrev:
Finns det inget att göra åt medlemmar som bara trollar? Tydligen kan ju inte folk undvika att nappa på hans beten.
Frivilligt att läsa i tråden? Det är ju trots allt sin egen tråd han skriver i... ;)

O olsjo skrev:
Bor du i villa och kan automatisera uppvärmning av varmvatten och uppvärmning kommer det garanterat löna sig även om du inte kör disk och tvätt på natten.
Visst måste det löna sig för den som har eluppvärmning (direktel/elpanna/värmepump) och bor i villa även om man inte kan styra uppvärmningen till natten?
Inte lika mycket förstås, men det är väl ingen i den kategorin som har uppvärmning som är dagtung?

Jag började med att kritisera timpris.

Sen tecknade jag timprisavtal för att lika snabbt säga upp det, mest för att bibehålla husfriden och inte göra avkall på comfort-living life style.

Efter alla kloka inlägg så ställer jag frågan: VAD ÄR SKILLNADEN?

Kan någon intelligent timprisare förklara skillnaden mellan RÖRLIGT och TIMPRIS på ett enkelt och pedagogiskt så att en 15-åring skulle förstå det?

Sen kan vi arkivera, begrava eller kremera denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.