BirgitS skrev:
Tycks inte var något större problem med att ha pacemaker och använda induktionsspisar enligt pacemaker-bärarna själva: [länk]
Samma sak skriver finska radio/tevedoktorn: [länk]
If you use an induction hob for cooking, keep a distance of at least 60 centimetres (2 feet) from your pacemaker, as this type of hob generates an electromagnetic field that may interfere with your pacemaker settings.
Källa:British heart foundation.
En till källa:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16635999/
 
Såhär ser kokresultatet ut på vår IKEA häll som såklart är Electrolux :

Pågång att koka upp på den största plattan, järnet är 28.
4OxNyST.jpg
http://i.imgur.com/4OxNyST.jpg

Kokar på en ganska stor diameter i mitten av pannan.
B4fbcvJ.jpg
http://i.imgur.com/B4fbcvJ.jpg

Mitt emellan 2 länkade plattor.
wtLMo8K.jpg
http://i.imgur.com/wtLMo8K.jpg

Kokande vatten även på ensam platta längst upp.
fYEifyO.jpg
http://i.imgur.com/fYEifyO.jpg


Min uppfattning är att hällen värmer mer i mitten men att den även värmer relativt bra i kanterna.
 
richardtenggren
Att pannan är "smutsig" i mitten skulle kunna vara orsaken, då kärnbildningen lättast sker där det är som mest gynnsamt ur energisynpunkt, naturen är lat så att säga.
Kärnbildning på en ren och jämn yta, homogen kärnbildning, kräver mer energi än en "smutsig" yta där det redan finns många potentiella kärnbildningsställen, så kallad heterogen kärnbildning.

Edit:
Men att det skulle ske homogen kärnbildning i pannan är väl mindre troligt, men olika grad av smutsighet borde ge skillnad i kärnbildning.
 
Redigerat:
BirgitS
Lars48 skrev:
If you use an induction hob for cooking, keep a distance of at least 60 centimetres (2 feet) from your pacemaker, as this type of hob generates an electromagnetic field that may interfere with your pacemaker settings.
Källa:British heart foundation.
En till källa:

[länk]
Den källan du länkar till är 10 år gammal. Under åren har man ju lärt sig mer.

Tillägg:
Det står också om resultatet där:
CONCLUSION: Patients are at risk if the implant is unipolar and left-sided, if they stand as close as possible to the induction cooktop, and if the pot is not concentric with the induction coil. Unipolar pacing systems can sense interference generated by leakage currents if the patient touches the pot for a long period of time.
Det stämmer väl rätt bra med vad den finska läkaren skrev:
Magnetfältet är mycket lokalt och det påverkar inte pacemakerns funktion om inte pacemakern förs mycket nära plattan och så nära böjer sig ingen pacemakerpatient.
 
Redigerat:
BirgitS
snowjim skrev:
Såhär ser kokresultatet ut på vår IKEA häll som såklart är Electrolux :

Pågång att koka upp på den största plattan, järnet är 28.
[bild]
[länk]

Kokar på en ganska stor diameter i mitten av pannan.
[bild]
[länk]

Mitt emellan 2 länkade plattor.
[bild]
[länk]

Kokande vatten även på ensam platta längst upp.
[bild]
[länk]


Min uppfattning är att hällen värmer mer i mitten men att den även värmer relativt bra i kanterna.
Kan ju inte skilja många grader mellan mitten och kanterna där, om det blir likadant vid stekning så borde det rätt betydelselöst om det är 180 grader i mitten och 175 mot kanterna till. Hur ser det ut när du bara har smör/margarin i pannan?
 
Magarin smälter oavsett var det är i järnet om det var det du undrade?

Jag tittade igenom tråden igen men hittar inga bilder från test med gasspis? Är det alltid jämn värme där även med tunnare guds på järnen? Och hur blir det på ett 28 järn? lyckas man få det helt jämnt där?
 
BirgitS
snowjim skrev:
Magarin smälter oavsett var det är i järnet om det var det du undrade?

Jag tittade igenom tråden igen men hittar inga bilder från test med gasspis? Är det alltid jämn värme där även med tunnare guds på järnen? Och hur blir det på ett 28 järn? lyckas man få det helt jämnt där?
När margarinet blir varmt så puttrar det ju också. Sker det över hela ytan?
Blir en köttbit stekt lika mycket över hela ytan?
 
richardtenggren skrev:
Att pannan är "smutsig" i mitten skulle kunna vara orsaken, då kärnbildningen lättast sker där det är som mest gynnsamt ur energisynpunkt, naturen är lat så att säga.
Kärnbildning på en ren och jämn yta, homogen kärnbildning, kräver mer energi än en "smutsig" yta där det redan finns många potentiella kärnbildningsställen, så kallad heterogen kärnbildning.

Edit:
Men att det skulle ske homogen kärnbildning i pannan är väl mindre troligt, men olika grad av smutsighet borde ge skillnad i kärnbildning.
Det finns en enklare förklaring till detta vanliga fenomen, att spolen kan bara producera ett starkt magnetiskfälet inuti sig, som påverkar rakt upp. Det syns väldigt tydligt, speciellt på bild nr 3 '' Mitt emellan 2 länkade plattor'' där kan man se spår av två.
 
BirgitS skrev:
Den källan du länkar till är 10 år gammal. Under åren har man ju lärt sig mer.

Tillägg:
Det står också om resultatet där:
Det stämmer väl rätt bra med vad den finska läkaren skrev:
Strunta i den finska läkaren :)
Det finns instrumnet som mäter magnetiskfält. Finns säkert på Biltema eller Clasohlson.
Här mäter nån youtube https://www.youtube.com/watch?v=0heuoob0YMk
 
richardtenggren
Lars48 skrev:
Det finns en enklare förklaring till detta vanliga fenomen, att spolen kan bara producera ett starkt magnetiskfälet inuti sig, som påverkar rakt upp. Det syns väldigt tydligt, speciellt på bild nr 3 '' Mitt emellan 2 länkade plattor'' där kan man se spår av två.
Givetvis, fältstyrkan är väl som starkast i centrum av spolen och avtar utåt, nu var det inte i går man grejade med detta. Men det andra fallet är roligare, brukar ju synas när man fyller ett glas med vatten om det inte är helt rent. :)
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Kan nån tala om vilken/vilka hällar som ger jämn värme?

Siemens EH651FEB1E kanske?

Har en IKEA från 2010 som endast värmer en fläck i mitten och på grund av det gör att mina nyinköpta pannor blivit konvexa! En non-stick och en kolstålspanna.

Vill byta ut den, men inte till samma skit igen 😊
 
Redigerat:
flaektrem skrev:
Kan nån tala om vilken/vilka hällar som ger jämn värme?

Siemens EH651FEB1E kanske?

Har en IKEA från 2010 som endast värmer en fläck i mitten och på grund av det gör att mina nyinköpta pannor blivit konvexa! En non-stick och en kolstålspanna.

Vill byta ut den, men inte till samma skit igen 😊
Säkrast är nog att speca sina krav till säljaren, testa i affären och reklamera om den inte fungerar.
 
Då blir det väl som tidigare i tråden, hälltillverkaren skyller på dåliga stekpannor och det blir tungjobbat som attans att få en reklamation att gå igenom.

Testa hällen i affären är säkrast, men känns inte som man får stå och koka vatten i stekpannan i butiken precis.
 
flaektrem skrev:
Då blir det väl som tidigare i tråden, hälltillverkaren skyller på dåliga stekpannor och det blir tungjobbat som attans att få en reklamation att gå igenom.

Testa hällen i affären är säkrast, men känns inte som man får stå och koka vatten i stekpannan i butiken precis.
Köp en på Blocket av en privatperson, då går det bra att testa den innan, för att köpa i butik verkar vara rena lotteriet
 
Tänkte på det, men utbudet är otroligt dåligt såg jag. Men får väl hålla utkik 😊
Men vore fortfarande intressant att veta lite mer om vilka som är bra eller dåliga.

Känns nu som att folk gnäller mest på IKEA och Electrolux, samtidigt som Siemens och Bosch verkar funka bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.