Vilken modell var det?
Har du testat att koka vatten med stekpannan och tittat hur stor yta i botten som bubblar?
 
flaektrem skrev:
Vilken modell var det?
Har du testat att koka vatten med stekpannan och tittat hur stor yta i botten som bubblar?
Jepp. Minns inte nu vilken modell exakt, men en av de billigare, dubbelzon till vänster och två zoner till höger.
 
Låter ju bra om den klarar att värma hela botten.
Vilken typ av panna testade du med?

Kan det vara nån av dom här hällarna?


Skärmdump från mobil visar IKEA webbsida med en svart induktionshäll modell OTROLIG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skärmdump av IKEA:s webbsida visar en svart induktionshäll modell SMAKLIG samt pris och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra med bilder, det är Smaklig. Testade med en stor stekpanna, 28 cm från Fiskars.
 
Ja det är samma som vi har(Smaklig). Och vi kör också med 2 st Fiskars av normal storlek(vad det nu är ;))
 
Så Anna_H är nöjd, men inte snowjim med samma häll alltså.
Kan det vara så att ni har olika upplevelser eller att det verkligen varierar från häll till häll.
 
Vi är nöjda? Att den är lite varmare i mitten e inget problem.
 
Såg att du skrev det nu, ursäkta 😁
 
S sblixten skrev:
Nu har jag läst tråden och det bekräftar min uppfattning.
Många induktionshällar lämnar ojämn värme - det går delvis att kompensera med "rätt" kärl.
Det finns bra induktionshällar.
Den dag jag byter häll skall jag se till att få en av de bra(y)
Jag köpte nyligen en spis med glashäll!
 
L Lazzeman skrev:
Så då har vi kommit till avslut på den här affären med den undermåliga induktionsspisen. Vi ville reklamera spisen och få pengarna tillbaka.

Vi hävdade:
- Att spisen blivit markant sämre efter bytet av häll.
- Att spisen inte klarar av att värma upp pannbotten jämnt.
- Att vi inte fick information att man måste ha speciella kokkärl (utöver magnetisk botten) innan köpet. Elon och Electrolux ville att vi skulle låna hem en stekpanna att prova men jag vägrade eftersom jag ändå inte hade lust eller råd att byta ut hela vårt pannförråd till kärl som kostar 2000-4000 kr per st. Det skulle dom sagt innan köpet.
Electrolux servicekille har varit hemma och provat våra stekpannor utan att ha någon annan anmärkning än att de är olika magnetiska, vilket inte är så konstigt eftersom de är av olika typ. Men han menade ändå att det inte var fel på spisen.
- Att Electrolux metod för att jämna ut värmen inte fungerar. Den blir inte utjämnad. Bevisen i form av resultaten från tempmätningar var dom inte intresserade av.
- Att vi faktiskt trodde att en spis för 13000 kr åtminstone skulle vara bättre än vår 20 år gamla gjutjärnsspis. Elon säger då istället att man inte kan jämföra en gjutjärnsspis och en induktionsspis och att vi haft fel förväntningar (att den inte skulle vara sämre) på induktionsspisen.

Några citat från Electrolux mail:

”En induktionshäll är mer eller mindre bäst avsedd för kokning.”

men ändå....”man kan uppleva det speciellt vid kokning av till exempel vatten att vissa delar av vattnet inte kokar upp i pannan, eller att det ser ut som ojämn värmefördelning i kärlet. ” Märk väl, det är en upplevelse och det ser ut som. Det beror enligt dom inte på att det är så.

”Inuti själva plattan ligger det en magnet slinga, denna täcker inte hela plattan”. Kanske en anledning till att värmen sprids så dåligt och kräver dyra kärl.

“Det är även viktigt att plattans storlek matchar kärlet…”. I deras broschyr står: ”MaxiSense®häll med zoner som automatiskt anpassar sig till formen på ditt kokkärl.” Stämmer inte detta?

”…går det inte att jämnföra en gammal gjutjärnsspis och en modern induktionshäll, då dessa har så pass olika användningsområden och funktioner.” Vilka olika användningsområden har en spishäll? Koka. Steka. Vad mer?


Vi har hela tiden krävt att få lämna tillbaks spisen och få pengarna tillbaka. Till slut gick Elon med på att byta ut spisen mot en annan och betala tillbaks mellanskillnaden. Vi fick inte reklamera spisen utan bara byta (”eftersom det inte är fel på spisen utan på era förväntningar på hur en induktionsspis fungerar.”)

Anledningen till att vi till slut gick med på att byta spis var att det fanns en glaskeramikspis med 5 års garanti och 100 dagars öppet köp. Det innebär att om vi inte är nöjd med glaskeramikspisen så ringer vi Electrolux inom 100 dar och dom kommer och hämtar spisen och betalar tillbaks hela köpesumman (-500 kr). Då har vi fått tillbaks alla pengar minus 500 kr för hämtningen av spisen.

Sen hade Elon mage att kräva att vi inte skulle använda induktionsspisen mer och lämna tillbaka den omgående för att den inte skulle bli förstörd. Dom var tydligen oroliga att vi som använt spisen i 4 månader nu helt plötsligt på några dar skulle förstöra spisen. J-a oförskämt enligt min mening. Det är ju dessutom Electrolux som förstört spisen när dom bytte hällen. Och hade det varit upp till oss så hade dom fått tillbaks spisen för länge sen.

Nåväl nu har vi provat glaskeramikspisen och den verkar fungera bra. Men jag handlar ALDRIG mer på Elon efter detta.
Jag har samma problem som du har beskrivit. Det stör mig något otroligt och gör matlagningen till ett frustrations moment. Tyvärr är vår häll för gammal för att jag skall kunna reklamera den. Vet inte hur många olika stekpannor jag har köpt i tron att det är fel på dem. Men isf är det fel på alla. Jag önskar jag kunde ha gasspis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.