Eld skrev:
Vad spelar det för roll ur det ser ut precis innan/när den kommer igång? Jag lagar mat på den när den är igång.
Misstänker att det antyder lite om var plattan är effektivast. När det väl kommit igång så kanske också vattnet är mer jämnvarmt.

På min induktionshäll så börjar det koka först i mitten och när det är igång så kokar det marginellt mindre i ytterkanterna.
 
snowjim skrev:
Misstänker att det antyder lite om var plattan är effektivast. När det väl kommit igång så kanske också vattnet är mer jämnvarmt.

På min induktionshäll så börjar det koka först i mitten och när det är igång så kokar det marginellt mindre i ytterkanterna.
Precis därför menade jag!

På vilken typ av panna och efter hur lång tid har det spridit sig ut?
För mig verkar det inte sprida sig mer än bilderna visar oavsett panna och tid.
Kanske efter jättelång tid när hela hällen under blivit uppvärmd mer osv, men det är ytterst marginellt.
 
Vit platta med bubblor koncentrerade till en liten 11 cm fläck indikerar dålig värmeledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 15min på 7an på en platta avsedd för 21cm bottnar. Endast en fläck på ca 11cm som bubblar.

Det syns också tydligt om man steker en pannkaka. Lika dålig spridning då.
 
flaektrem skrev:
[bild]

Efter 15min på 7an på en platta avsedd för 21cm bottnar. Endast en fläck på ca 11cm som bubblar.

Det syns också tydligt om man steker en pannkaka. Lika dålig spridning då.
Har du kollat hur stor stålkärnan är i pannan?
I billiga järn brukar kärnan vara liten, då blir det sådär; det är största skillnaden mot dyrare.
Blir det sådär med gjutjärn så är det något vajsing med hällen.
 
Fjojtmehmet skrev:
Har du kollat hur stor stålkärnan är i pannan?
I billiga järn brukar kärnan vara liten, då blir det sådär; det är största skillnaden mot dyrare.
Blir det sådär med gjutjärn så är det något vajsing med hällen.
Har inte kollat det.
Men det är exakt likadant i min kolstålspanna, som är som en stålkärna hela den.
 
flaektrem skrev:
[bild]
Lite stekpannevård kanske skulle göra tillvaron lite gladare. Kolstålspannor måste prepareras för att få en bra släppyta. Din panna är bränd, dvs du har kört den på för hög värme. Smörj in hela pannan med matolja och torka av med papper och ställ den därefter i ugnen i ca 2 timmar på 200 grader. Efter behandlingen får pannan en svart-brun färg som även skyddar mot rost. Förhoppningsvis blir din panna bara bättre ju mer den används därefter. Diskning enbart i hett vatten utan diskmedel.

Bidrar med en bild av en 32 cm kolstålspanna vid pannkaksstekning. Givetvis är järnet lite svalare i kanterna pga pannans sarg och det faktum att zonen bara är 22 cm bred, men stekytan är ändå helt okej. Hällen är en ca 16 år gammal Husqvarna keramikhäll.
Ett pannkakslagg med en stekande pannkaka på en Husqvarna keramikhäll, intill tallrik med pannkakor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheJesper och 2 till
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Lite stekpannevård kanske skulle göra tillvaron lite gladare. Kolstålspannor måste prepareras för att få en bra släppyta. Din panna är bränd, dvs du har kört den på för hög värme. Smörj in hela pannan med matolja och torka av med papper och ställ den därefter i ugnen i ca 2 timmar på 200 grader. Efter behandlingen får pannan en svart-brun färg som även skyddar mot rost. Förhoppningsvis blir din panna bara bättre ju mer den används därefter. Diskning enbart i hett vatten utan diskmedel.

Bidrar med en bild av en 32 cm kolstålspanna vid pannkaksstekning. Givetvis är järnet lite svalare i kanterna pga pannans sarg och det faktum att zonen bara är 22 cm bred, men stekytan är ändå helt okej. Hällen är en ca 16 år gammal Husqvarna keramikhäll.
[bild]
Nu har inte jag några problem med fastbränning, utan ojämn värme. Men tack för omtanken.
Och jag vet också att den inte skall diskas med annat än vatten om man nu känner att man måste diska den.

Den mörka du ser på min panna är just det att den bara blivit "preparerad" i mitten på grund av induktionen.
Om inte gasolen vore slut hade jag gjort det på gasplattan och fått bättre resultat över hela pannan.
Ugnen på 200° fungerar säkert bra det med, har ej testat den metoden förut.

Stekpannan på bild är förövrigt helt ny.
 
Redigerat:
flaektrem skrev:
Ugnen på 200° fungerar säkert bra det med, har ej testat den metoden förut.

Stekpannan på bild är förövrigt helt ny.
Finns massor information på Youtube om hur pannorna kan prepareras, bla America's test kitchen
https://youtu.be/-suTmUX4Vbk
Ugnsmetoden är enkel och får oljan att fästa ordentligt. Jag har inte lyckats steka in mina pannor enbart genom att steka mat i dem, men har inte testat metoden i videon. Med ungsmetoden börjar pannan mörkna först efter >1 timma.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag börjar tröttna på min IKEA häll nu!

Blir bara varm i mitten och alla stekpannor jag använder vill bukta sig innåt nå fruktansvärt i botten under användning, trots lång tid på medelvärme.
Kalla i kanterna under lång lång tid. Blir så less.

Nån som har nått nytt att komma med gällande alternativ till min häll?
Glaskeramik? (Så jäkla långsamma osv)
Ny induktion? (Vilken värmer jämnt?)
 
flaektrem skrev:
Jag börjar tröttna på min IKEA häll nu!

Blir bara varm i mitten och alla stekpannor jag använder vill bukta sig innåt nå fruktansvärt i botten under användning, trots lång tid på medelvärme.
Kalla i kanterna under lång lång tid. Blir så less.

Nån som har nått nytt att komma med gällande alternativ till min häll?
Glaskeramik? (Så jäkla långsamma osv)
Ny induktion? (Vilken värmer jämnt?)
Vilken IKEA häll var det du hade? Lyckades inte hitta det i tråden. Vi är nöjda med den vi har men jag inser ju att den värmer mer i mitten än i kanterna(vilket de flesta verkar göra).

Hur funkar öppet köp på dessa produkter? Annars kan ju det vara ett alternativ. D.v.s Testa dig fram tills du är nöjd även om det är lite mer jobb.
 
Ja, vad kan den heta? Den är från 2006, det är allt jag vet så här på morgonen.
Så jag får ju helt enkelt leva med den eller köpa en ny.

Såg att deras Smaklig eller Otrolig har ett sånt där område som tar stora eller konstigt formade kastruller osv. Borde ju för tusan klara av att värma en hel 21cm botten tycker jag.
Ska prata med nån på köksavdelningen på IKEA, det borde dom veta!
 
En häll som ser ut så här med massor med småspolar borde ge jämn värme.

Kan möjligtvis IKEAS Otrolig se ut så under "flex" zonen?

Induktionshäll med många små spolar och kokkärl ovanpå, digitala kontroller framträder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
flaektrem skrev:
En häll som ser ut så här med massor med småspolar borde ge jämn värme.

Kan möjligtvis IKEAS Otrolig se ut så under "flex" zonen?

[bild]
Ser dyr ut i alla fall:) har problem själv och får vända konstant på maten. Värmer inget 2/3 cm av panan runt hela (kokar man något kvittar hur länge, så är det bara i mitten runt 18/12cm i mitten).
 
Testade min IKEA-häll med en stor stekpanna häromdagen, den värmer jämnt och fint. Visningsex inköpt från fyndhörnan för halva priset för ett par månader sedan när gamla glashällen råkade gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.