Den är du alltså helt nöjd med? Bra pris mot Siemens hällen också, skiljer nästan 2000:-
 
snowjim skrev:
Ikea är stora delar Electrolux, den jag visade prov på ovan heter smaklig är bland de dyrare

[länk]

De som klagar kanske köpt de billigaste?

Köp annars hem, prova o lämna om ni inte är nöjda.
Jag tycker den ser bra ut på bilderna, men frågan är vilken temp/effekt du använder i ditt test.
Är detta på stek-/bryn-temperatur?
 
snowjim skrev:
Ikea är stora delar Electrolux, den jag visade prov på ovan heter smaklig är bland de dyrare

[länk]

De som klagar kanske köpt de billigaste?

Köp annars hem, prova o lämna om ni inte är nöjda.
Häll upp 2cm vatten i en stekpanna, gärna gjutjärn, sen full effekt (boost) och notera just när bubblorna kommer var det sker nånstans.
 
OXYD
Har en äldre Siemens. Den värmer lite ojämnt den med. Men det gör en gammal hederlig spris också. Att det låter är bara ett tecken på att det är kräm i prylarna 😎

Älskar induktionsspisar. Lätt att rengöra och använda.
 
snowjim skrev:
Ikea är stora delar Electrolux, den jag visade prov på ovan heter smaklig är bland de dyrare

[länk]

De som klagar kanske köpt de billigaste?

Köp annars hem, prova o lämna om ni inte är nöjda.
Min Elektrolux enlig mig var inte billig (7000kr för spisen). Men värmer för liten yta för stekpannan, pannan är inte så stor 21cm (får vända kött/fisk hela tiden det värmer inget ute i kanterna (är rå om man inte roterar). Vita ringen är lika stor som ytan på botten, men värmer lika mycket yta som mina två 18cm plattor. Elektrolux som var här sa bara att det var så inget att klaga på, han nämnde först att jag måste förvärma (men sa flera gånger att det inte fungerar). Orkade inte ringa igen , men borde egentligen klaga för spisen sätter inte alltid igång utan måste starta par gånger (något jag klagade på till Elektrolux, men skulle återkomma om felet fortsätter).
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Broken arrow skrev:
Min Elektrolux enlig mig var inte billig (7000kr för spisen). Men värmer för liten yta för stekpannan, pannan är inte så stor 21cm (får vända kött/fisk hela tiden det värmer inget ute i kanterna (är rå om man inte roterar). Vita ringen är lika stor som ytan på botten, men värmer lika mycket yta som mina två 18cm plattor. Elektrolux som var här sa bara att det var så inget att klaga på, han nämnde först att jag måste förvärma (men sa flera gånger att det inte fungerar). Orkade inte ringa igen , men borde egentligen klaga för spisen sätter inte alltid igång utan måste starta par gånger (något jag klagade på till Elektrolux, men skulle återkomma om felet fortsätter).
Ju mer man läser inläggen här förstår man vilken tur jag hade, att jag inte köpte induktionsspis. Verkar ju helt odugligt
 
Johnsson 56 skrev:
Ju mer man läser inläggen här förstår man vilken tur jag hade, att jag inte köpte induktionsspis. Verkar ju helt odugligt
Var inte nöjd eller med glaskeramik spisen heller jag hade innan (var någon budget skit, tur den följde med lägenheten). Ytan den värmde var ckså mest i mitten (fast värmde även yttre lite bättre, men mest runt 10/18 cm).

Föräldrarna har glaskeramik häll och den är äldre modell Husqvarna, den värmer korrekt på stekplattan (har två lägen, mindre och större yta man kan sätta på).

Så tyvärr man kan inte vara 100% säker, när jag såg senast på spisar så är det vanlig med 18cm som största platta (verkar inte vara lika vanligt att steka idag). Men var 2/3år sen nu, men troligen är det många idag som inte kan koka vatten ens (dyra kök som aldrig används och äter hämtmat tydligen).
 
flaektrem skrev:
Den är du alltså helt nöjd med? Bra pris mot Siemens hällen också, skiljer nästan 2000:-
Vi är nöjda än så länge ja.
 
sblixten skrev:
Jag tycker den ser bra ut på bilderna, men frågan är vilken temp/effekt du använder i ditt test.
Är detta på stek-/bryn-temperatur?
Jag körde 8an om jag inte missminner mig, tror det egentligen räcker med att köra 7an. Teflon järnet jag har ska ju vad jag förstår inte kunna bli varmare än 230 grader då det är temperaturen då teflonet ger med sig.
 
flaektrem skrev:
Häll upp 2cm vatten i en stekpanna, gärna gjutjärn, sen full effekt (boost) och notera just när bubblorna kommer var det sker nånstans.
Hehe ja boost på teflon lär förstöra järnet på 0 tid om inte järnet har inbyggt skydd :)

Men förövrigt så har alla spisar vi haft tag i förutom nu denna då värmet ojämt och det har varit både gammal hederlig och med glashäll.

Så ojämn värme är knappast något som bara induktion dras med.
 
Broken arrow skrev:
Min Elektrolux enlig mig var inte billig (7000kr för spisen). Men värmer för liten yta för stekpannan, pannan är inte så stor 21cm (får vända kött/fisk hela tiden det värmer inget ute i kanterna (är rå om man inte roterar). Vita ringen är lika stor som ytan på botten, men värmer lika mycket yta som mina två 18cm plattor. Elektrolux som var här sa bara att det var så inget att klaga på, han nämnde först att jag måste förvärma (men sa flera gånger att det inte fungerar). Orkade inte ringa igen , men borde egentligen klaga för spisen sätter inte alltid igång utan måste starta par gånger (något jag klagade på till Elektrolux, men skulle återkomma om felet fortsätter).
Tråkigt att höra, antar att man får ha lite tur med vilken modell man väljer som med så mycket annat. Att bara gå på ett specifikt märke är inte lösningen.
 
snowjim skrev:
Hehe ja boost på teflon lär förstöra järnet på 0 tid om inte järnet har inbyggt skydd :)

Men förövrigt så har alla spisar vi haft tag i förutom nu denna då värmet ojämt och det har varit både gammal hederlig och med glashäll.

Så ojämn värme är knappast något som bara induktion dras med.
Boost på teflonpanna fylld med vatten förstör ingenting.
Att jag nämnde gjutjärn var för att problemet framträder tydligare då gjutjärn inte sprider/leder värme lika lätt som aluminium.
En kolstålspanna vore ännu bättre då den leder sämre än gjutjärn.
 
flaektrem skrev:
Boost på teflonpanna fylld med vatten förstör ingenting.
Jasså? Hur funkar det? Har ju en IR termometer så här ska mätas :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.